Znamy zwycięzców konkursu naukowego "Bohaterowie Przyszłości"!
12 maja w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się finał konkursu naukowego "Bohaterowie Przyszłości", poświęconego związkom między zrównoważonym rozwojem a naukami przyrodniczymi. Tytuły laureatów przypadły w udziale zespołom uczniów z Krakowa, Płocka i Dąbrowy Górniczej. Organizatorami konkursu byli portal Chemiatomy.pl i firma BASF.
Konkurs naukowy "Bohaterowie Przyszłości" ruszył w grudniu 2014 r. w Czechach, Rumunii i Serbii, a w styczniu 2015 r. - w kolejnych 7 krajach europejskich. W Polsce rozpoczął się 15 stycznia. Celem konkursu było zaznajomienie uczniów gimnazjów i szkół średnich z nauką oraz zwrócenie ich uwagi na rolę, jaką nauka odgrywa w codziennym życiu oraz w zapewnieniu zrównoważonego rozwoju w przyszłości.
Finaliści konkursu "Bohaterowie Przyszłości" | / fot. www.chemiatomy.pl |
Zadaniem zespołów złożonych z uczniów gimnazjów i szkół średnich było przeprowadzenie badań naukowych i opracowanie innowacyjnych, zrównoważonych rozwiązań problemów istniejących w lokalnej społeczności. Przygotowując i wprowadzając w życie rozwiązania problemów, uczniowie powinni zrozumieć, że nauka, a w szczególności chemia, jest ważnym narzędziem służącym zrównoważonemu rozwojowi.
Na konkurs napłynęły liczne prace, stworzone przez zespoły uczniowskie z całej Polski. Jury w składzie Alicja Czyrska, (magazyn "21. Wiek"), Anna Gietka (Polska Izba Przemysłu Chemicznego), Angelika Gumkowska (Centrum Nauki Kopernik), Piotr Wieczorek (Wydział Chemiczny Politechniki Warszawskiej), Agata Pogorzelec (Centrum Nauki "Eksperymentarium"), Kazimierz Borkowski (Fundacja Plastics Europe Polska), Kamila Rak (Humanitarium, Wrocławskie Centrum Badań EIT+) po długich obradach wybrało trzy najlepsze projekty, które najpełniej odzwierciedlały hasło konkursu "Uczyń świat lepszym dzięki nauce":
I miejsce: Jak zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza? - budujmy ogniwa słoneczne!
Zespół "Palokalipsa" z VIII Prywatnego Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie pod opieką p. Karola Dudka.
Zdobywcy I nagrody w konkursie "Bohaterowie Przyszłości" | / fot. www.chemiatomy.pl |
II miejsce: Do palenia w piecyku nie trzeba "plastyku"
Grupa "Berger Agents" z Zespołu Szkół im. Leokadii Bergerowej w Płocku pod opieką p. Elżbiety Milewskiej.
Zdobywcy II nagrody w konkursie "Bohaterowie Przyszłości" | / fot. www.chemiatomy.pl |
III miejsce: Skonstruowanie urządzenia, które w oparciu o efekt piezoelektryczny wytwarza energię z hałasu
Zespół "Bibomaz" z I Liceum Ogólnokształcącego im. Waleriana Łukasińskiego w Dąbrowie Górniczej pod opieką p. Jadwigi Bochenek-Markiewicz.
Zdobywcy III nagrody w konkursie "Bohaterowie Przyszłości" | / fot. www.chemiatomy.pl |
Dodatkowo portal Chemiatomy.pl i BASF ufundowały dodatkową nagrodę publiczności dla projektu "Utworzenie trwałego ogrodu szkolnego w celu odpoczynku i edukacji o środowisku naturalnym", opracowanego przez zespół "Mistrzowie Ogrodu" z Polsko-Niemieckiej Szkoły Spotkań i Dialogu im. Willy’ego Brandta w Warszawie pod opieką p. Viktora Stillmarka.
Zdobywcy nagrody publiczności w konkursie "Bohaterowie Przyszłości" | / fot. www.chemiatomy.pl |
Zwycięskie zespoły otrzymały cenne nagrody - do zdobywców I miejsca trafiły rzutnik i tablica medialna dla szkoły, zaś członkowie wszystkich czterech zespołów otrzymały nagrody indywidualne. Finał konkursu odbył się w ramach jubileuszu 150-lecia firmy BASF, który miał miejsce 12.05.2015 r. w Centrum Nauki Kopernik.
Ambasadorami konkursu byli Asia Jurek i Łukasz Żrodowski, młodzi polscy naukowcy, którzy mają na koncie znaczące sukcesy naukowe.
Ambasador konkursu - Łukasz Żrodowski | / fot. www.chemiatomy.pl |
O konkursie
Poprzez cykliczny konkurs naukowy "Bohaterowie Przyszłości" BASF poszukuje przyszłych młodych wynalazców, którzy potrafią w kreatywny sposób wykorzystywać innowacje naukowe do wdrożenia rozwiązań przyjaznych środowisku. Zadaniem zespołów złożonych z uczniów gimnazjów i szkół średnich jest przeprowadzenie badań naukowych i opracowanie innowacyjnych, zrównoważonych rozwiązań problemów istniejących w lokalnej społeczności. Problemy mogą polegać na marnotrawieniu energii elektrycznej w szkole lub nadmiernej produkcji odpadów - chodzi o to, aby rozwiązać problem za pomocą metod naukowych. Przygotowując i wprowadzając w życie rozwiązania problemów, uczniowie powinni zrozumieć, że nauka, a w szczególności chemia, jest ważnym narzędziem służącym zrównoważonemu rozwojowi.
Zadaniem zespołów szkolnych biorących udział w konkursie naukowym "Bohaterowie przyszłości" było zidentyfikowanie, przy pomocy nauczyciela prowadzącego, problemu istniejącego w lokalnym środowisku. Następnie zespoły razem z nauczycielem prowadzącym przeanalizowały problem oraz znajdowały rozwiązanie i wprowadzały je w życie. Do wykonania zadania potrzebna była wiedza teoretyczna i naukowe zainteresowania młodzieży. Przydała się też kreatywność i bogata wyobraźnia. Najlepsze pomysły mogą posłużyć jako dobry przykład, bądź zainspirować innych do wprowadzenia zmian i zastosowania zrównoważonych rozwiązań.
Więcej informacji: www.chemiatomy.pl
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14