Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


ZNP odpytuje minister Zalewską

Redakcja portalu, 13 Lipiec 16 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

ZNP odpytuje minister Zalewską

Zaniepokojony skalą i kierunkiem proponowanych przez minister edukacji Annę Zalewską zmian w systemie oświaty, Związek Nauczycielstwa Polskiego przygotował listę szesnastu pytań dotyczących planowanych reform. Centrala związkowa docieka m.in.: Jakie będą szacunkowe koszty zmian w edukacji? oraz Na podstawie jakich badań edukacyjnych ministerstwo edukacji przeprowadziło analizę funkcjonowania obecnego systemu oświaty w Polsce? Odpowiedzi na pytania mają pozwolić na rozpoznanie praktycznych skutków zmian i rzetelną ocenę zamierzeń resortu.


Pytania do Minister Edukacji Narodowej

ZPE/075/22/16
Warszawa, dnia 11 lipca 2016 r.




Pani
Anna Zalewska
Minister Edukacji Narodowej
W a r s z a w a



Po zapoznaniu się z przedstawionymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej założeniami licznych zmian w systemie polskiej edukacji, Związek Nauczycielstwa Polskiego wyraża zaniepokojenie środowiska zarówno ich skalą, jak i kierunkiem - wprost przeciwnym do wszystkich działań doskonalących system czynionych na przestrzeni wielu ostatnich lat nie tylko przez władze oświatowe, ale przede wszystkim praktyków - nauczycieli i pozostałych pracowników szkół. Jesteśmy przeciwni całkowitemu burzeniu tego dorobku.

W odniesieniu do proponowanych zmian zwracamy uwagę, że warunkiem ich poprawnej oceny jest przedstawienie (już na obecnym etapie) ich konsekwencji we wszystkich obszarach działalności szkoły na poszczególnych poziomach kształcenia.

Naszym zdaniem, niezbędne jest zatem uzyskanie odpowiedzi na pytania, które pozwolą doprecyzować przedstawione przez Ministerstwo zamierzenia i właściwie rozpoznać ich praktyczne skutki. Chcemy również poznać stanowisko MEN wobec innych poważnych problemów środowiska oświatowego - dotychczas przez rządzących nierozwiązanych.
 

  1. Czy proponowane zmiany rozszerzające katalog zadań realizowanych w szkole stanowią gwarancję zatrudnienia  dla nauczycieli zagrożonych utratą pracy, czy będą prowadzić do tworzenia nowych miejsc pracy? Jakie przepisy szczególne projektowane są w celu zagwarantowania trwałości stosunku pracy wszystkich nauczycieli przekształcanych szkół?
     
  2. Na  podstawie jakich przepisów prawnych będą zatrudniani tzw. „wędrujący specjaliści”? Czy będą  mieć status nauczyciela?
     
  3. Czy zmiana ustroju szkolnego spowoduje wymianę kadry kierowniczej?
     
  4. Czy zmiana typów szkół nie spowoduje utraty uprawnień do zajmowania stanowisk nauczycielskich przez obecnie zatrudnionych?
     
  5. Dlaczego udział w wolontariacie powinien być kryterium oceny pracy nauczyciela?
     
  6. Czy zwiększenie liczby godzin przeznaczonych na nauczanie historii odbędzie się kosztem innych przedmiotów, czy też spowoduje dodatkowe obciążenie godzinowe ucznia? Jaki będzie kierunek zmian w ramowych planach nauczania?
     
  7. Czy w szkole powszechnej obowiązkowy będzie drugi język obcy?
     
  8. Skoro kierunek pracy wychowawczej szkoły wyznacza program wychowawczy i szkolny program profilaktyki uwarunkowane diagnozą problemów szkolno-środowiskowych, wychowawczych i profilaktycznych, jaki cel i znaczenie praktyczne będzie miało przygotowanie podstawy programowej dla godzin do dyspozycji wychowawcy klasy?
     
  9. Jaki jest cel działania na terenie jednej placówki Rady Szkoły, Szkolnej Rady Wolontariatu, Rady Rodziców (niektórych z własnym statutem) - wspierający czy kontrolny i oceniający?
     
  10. Jakie wskaźniki będą decydowały o naliczeniu wysokości subwencji oświatowej dla szkół kształcących w zawodach deficytowych i nadpodażowych?  
     
  11. Czy planowany jest wzrost wynagrodzeń nauczycieli w ujęciu perspektywicznym? Czy, i w jakiej wysokości, przewidywana jest podwyżka płac nauczycieli w roku 2017, zwłaszcza w kontekście zamierzonego zwiększenia realizowanych przez nich zadań?
     
  12. Czy możliwe będzie prowadzenie edukacji uczniów klas V-VIII (poziom gimnazjalny) w odrębnej formie organizacyjnej, w tym także przez podmiot inny niż JST?
     
  13. Czy rząd zamierza doprowadzić do zmian legislacyjnych uniemożliwiających stosowaną dziś praktykę prowadzenia szkół publicznych przez podmioty prywatne? 
     
  14. Jakie będą szacunkowe koszty zmian w edukacji?
     
  15. Na podstawie jakich badań edukacyjnych resort edukacji przeprowadził analizę funkcjonowania obecnego systemu oświaty w Polsce?
     
  16. Kiedy partnerzy społeczni otrzymają do konsultacji założenia planowanych zmian w postaci  projektów aktów prawnych i jakim czasem będą dysponowali na ich konsultację w swoich środowiskach?


Oczekujemy na pilne udzielenie odpowiedzi na postawione pytania.



/-/ Sławomir Broniarz
Prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego


źródło:
Związek Nauczycielstwa Polskiego



 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej