Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Znaczenie społeczności w wytwarzaniu innowacji

SocialLearning.pl , 08 Sierpień 10 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Znaczenie społeczności w wytwarzaniu innowacji

Co by się stało gdyby 1% uczniów aktywnie wspomógł nauczycieli w podniesieniu jakości edukacji?
Co by się stało gdyby 1% pacjentów wniosłoby swój wkład w podniesienie jakości służby zdrowia?

Te i inne pytania zostały poruszone przez Charles’a Leadbeater w materiale wideo, który zamieszczam poniżej (napisy w języku polskim dostępne pod przyciskiem „languages”).

http://www.ted.com/talks/lang/eng/charles_leadbeater_on_innovation.html

Charles wdaje się w rozważania nad pytaniami: “kto tworzy innowacje”? “Czy są to producenci czy konsumenci?”. Zdaniem Chales’a wiele przykładów oddolnej, “konsumenckiej innowacyjności”, a z drugiej strony opór wielkich korporacji przed innowacją, zasługuje na większą uwagę.

Rower górski, zdaniem Charles’a, został stworzony przez kilku miłośników rowerów i motocykli, którzy nie mogąc znaleźć na rynku produktu, który odpowiadałby im potrzebom stworzyli własny. W proces tworzenia włączyło się po drodze wiele osób, z których każda miała swój unikalny wkład w efekt finalny jakim był nowy produkt znany dzisiaj jako tzw. “góral”.

Co zasługuje na uwagę, ówcześni producenci rowerów nie uważali nowego produktu za wartego uwagi przez kilkanaście lat od jego powstania. Zaskakująco, ze społeczności osób, które pracowały nad rowerem górskim, powstało kilka przedsiębiorstw, które zrobiły majątek na wytwarzaniu tego właśnie typu roweru (dzisiaj udział “górali” w całym rynku rowerowym w USA wynosi ok. 60%!).

Podobna sytuacja miała miejsce z powstaniem i rozwojem mikroelektroniki, której najważniejszym na dzień dzisiejszy wytworem jest mikroprocesor. Tradycyjne firmy zajmujące się elektroniką w tamtym czasie były zbyt skostniałe aby zaadaptować i rozwijać nowy wynalazek, dopiero Dolina Krzemowa, dzięki posiadaniu sieci przedsiębiorców i naukowców, wykazująca dużą dynamikę w powoływaniu nowych innowacyjnych przedsiębiorstw, była w stanie zamienić ideę kilku naukowców w produkt (czyli mikroprocesor). Produkt, który dzisiaj wykorzystuje się nawet w podstawowym sprzęcie gospodarstwa domowego jakim jest pralka czy lodówka.

Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego istniejące firmy wydają się wykazywać mniejszą zdolność do tworzenia innowacji niż luźno zoorganizowane sieci? Winę ponosi przede wszystkim struktura organizacyjna, powoduje ona, że zasoby przedsiębiorstwa zostają skierowane w pewnym, konkretnym, zawężonym kierunku. Dzięki temu może, “na nowo wymyślać już istniejące produkty” kosztem jednak zdolności tworzenia i adaptacji innowacji.

Cytując książkę “Społeczeństwo Sieci” Manuell Castells pisze : “jedyną organizacją zdolną do wolnego od nastawień rozwoju lub swobodnego uczenia się jest sieć. Wszystkie innego topologie ograniczają to. co może się wydarzyć. Gąszcz sieci składa się z samych krawędzi i dlatego można w nią wejść w różnych miejscach. Sieć jest bodaj najmniej uporządkowaną organizacją z tych, o których można powiedzieć, że w ogóle jeszcze mają jakiś porządek.[...] W istocie, mnogość rzeczywiście rozbieżnych elementów może pomieścić się obok siebie tylko w sieci. Żaden inny układ – łańcuch, piramida, drzew, koło węzeł – nie może  w sobie zawrzeć prawdziwej różnorodności, działając jako całość”.

“Internet sprawia, że pojawiają się nowe możliwości dystrybucji innowacji”.

Wymienione w filmie przykłady wymyślenia roweru górskiego, czy Wikipedii pokazują jak olbrzymi potencjał twórczy tkwi w społeczności konsumentów, którzy, analizują potrzeby, możliwości, dyskutują, tworzą i wymieniają się ideami, a w końcu tworzą wspólne przedsięwzięcia.

Skąd jednak bierze się motywacja, która prowadzi jednostki do pracy na rzecz pewnej idei?
3 najważniejsze powody są wymienione w świetnym filmie z serii RSAnimate “Drive: The surprising truth about what motivates us” , który zamieszczam poniżej.

Są nimi:
1. AUTONOMIA – potrzeba kierowania własnym losem
2. MISTRZOSTWO – chęć doskonalenia siebie i swoich umiejętności
3. CELOWOŚĆ – potrzeba aby nasze działania i praca miała wyższy cel (wyższy tzn. zmieniający, chociaż trochę, świat na lepsze)

Dan Pink, autor wykładu, opowiada o serii doświadczeń przeprowadzonych w MIT dot. motywacji, których wyniki pokazały, że kiedy pracownik ma wykonać zadanie wymagające: kreatywności, abstrakcyjnego myślenia, kiedy wynik nie jest algorytmiczny tradycyjny model wynagrodzenia bazujący na uzależnieniu wysokości pensji od wyników NIE DZIAŁA (przykład zadania algorytmicznego:  za 1000 zł sprzedaży dostaniesz 5% prowizji; kreatywnego: napisz artykuł nt. możliwości wykorzystania nowych technologii w nauczaniu).

Z tych trzech źródeł (wykład Charles’a Leadbeater, cytat z Manuela Castells’a oraz Dan’a Pink’a) wyłania się nowy obraz społecznych źródeł innowacyjności.

To indywidualne osoby, wykazujące się potrzebami: autonomi, mistrzostwa i celowości, zorganizowani w sieci, w których wymieniają i tworzą idee, są źródłem wielu dzisiejszych innowacji.

Jeśli więc w najbliższej przyszłości zdolność do wytwarzania i przyswajania innowacji ma dawać przedsiębiorstwom i społeczeństwom przewagę konkurencyjną, nasze dzisiejsze poglądy dotyczące edukacji i szkoleń pracowników powinny zostać przeorientowane aby uwzględniać znaczenie sieci społecznych w procesie tworzenia i implementacji innowacji.

Potrzeby te zyskują coraz więcej uwagi rządów państw UE, o czym może świadczyć treść “decyzji parlamentu europejskiego i rady” w związku z obchodami Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji w 2009.

(1) Ze względów społecznych i ekonomicznych Europie
potrzebne jest rozwinięcie zdolności kreatywnych
i innowacyjnych w celu skutecznego reagowania na
rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy: innowacyjność
wiąże się ściśle z kreatywnością rozumianą jako
cecha indywidualna i aby w pełni ją wykorzystać, musi
być ona szeroko rozpowszechniana wśród ludzi.
Wymaga to podejścia opartego na uczeniu się przez
całe życie.

(2) Systemy kształcenia i szkoleń powinny w wystarczającym
stopniu i na wszystkich właściwych poziomach skupiać
się na rozwijaniu kluczowych kompetencji stanowiących
podstawę kreatywności i innowacyjności, służącej wypracowywaniu
innowacyjnych i oryginalnych rozwiązań
w życiu osobistym, zawodowym i społecznym.

Niestety rok 2009 się skończył, a nowych trendów w działaniach rządów i przedsiębiorstw w tym zakresie jeszcze nie widać. Mam nadzieję, że najbliższy czas będzie okresem rozkwitu wykorzystania i tworzenia innowacji w wielu dziedzinach gospodarki, tak w Polsce jak i w całej Unii Europejskiej.

Co wy myślicie o konieczności wspieranie innowacyjności? Czy ma to realne znaczenie, czy jest jedynie modą o której wkrótce zapomnimy? Czy znacie ciekawe inicjatywy mające na celu zwiększenie innowacyjności polskiej gospodarki, polskiego państwa, a w szczególności polskiego systemu kształcenia?

Bartłomiej Postek - SocialLearning.pl

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej