Wyniki i możliwości polskich gimnazjalistów - PISA 2012
Polscy uczniowie są najlepsi w Unii Europejskiej w zakresie umiejętności czytania i interpretacji oraz umiejętności matematycznych - wynika z opublikowanego przez Instytut Filozofii i Socjologii PAN raportu obrazującego badania PISA 2012. W największym międzynarodowym badaniu edukacyjnym OECD polscy uczniowie spektakularnie poprawili pozycję także, w trzecim spośród badanych obszarów - rozumowaniu w naukach przyrodniczych (3. miejsce w UE). Żaden inny kraj na świecie nie odnotował takiego progresu.
W PISA 2012 uczestniczyło ok. 510 tysięcy uczniów. Osiągnięte wyniki są reprezentatywne dla 28 milionów 15-latków (urodzonych w 1996 r.) mieszkających w 64 krajach i regionach na całym świecie. Zrealizowana polska próba liczyła 4607 uczniów ze 184 szkół, w tym 4594 uczniów gimnazjów. Charakterystyki doboru oraz realizacji próby były w pełni zgodne ze starannie przestrzeganymi we wszystkich krajach rygorami badania PISA, dzięki czemu wyniki są w pełni porównywalne z wcześniejszymi edycjami tego badania w Polsce.
Wyniki badania PISA 2012 wskazują, że polskie szkoły lepiej niż w poprzednich dekadach rozwijają u uczniów umiejętność samodzielnego myślenia. Można mówić o przełomie w nauczaniu matematyki. O ile do 2009 roku polscy uczniowie wykazywali się głównie umiejętnościami prostymi, wymagającymi jedynie zastosowania gotowego algorytmu, osiągając w ten sposób średni wynik wśród krajów OECD, o tyle w 2012 roku, nie tracąc nic z tych umiejętności, przewyższyli uczniów z innych krajów także w rozwiązywaniu zdecydowanej większości zadań na rozumowanie.
Znacząca poprawa wyników we wszystkich trzech obszarach objętych badaniem: umiejętności matematycznych, rozumowania w naukach przyrodniczych oraz czytania i interpretacji sprawiła, iż Polska znalazła się w czołówce krajów Unii Europejskiej:
- Wyniki polskich uczniów w zakresie umiejętności matematycznych dają im pierwsze miejsce w UE, na równi z uczniami Holandii, Estonii i Finlandii. Średni wynik z matematyki polskich uczniów wzrósł aż o 23 punkty. Polska jest jedynym krajem europejskim, który tak znacznie poprawił wyniki.
- W zakresie rozumowania w naukach przyrodniczych wynik polskich uczniów poprawił się o 18 punktów, co lokuje Polskę w czołówce badanych krajów. W Unii Europejskiej lepsze wyniki uzyskali jedynie uczniowie z Finlandii i Estonii.
- W badaniach umiejętności czytania i interpretacji polscy uczniowie znaleźli się na pierwszym miejscu w UE razem z uczniami z Finlandii i Irlandii. Tu średni wynik poprawił się o 18 punktów.
- Znacznie zmniejszył się odsetek uczniów mających bardzo niski poziom umiejętności, czyli zagrożonych wykluczeniem społecznym: w zakresie matematyki wynosi już tylko 14,4% (w 2009 r. było to 20,5%), w zakresie rozumowania naukowego w naukach przyrodniczych – 9% (w 2009 r. – 13,1%), a w zakresie czytania – 10,6% (w 2009 r. – 15%). Tym samym polski system edukacji już w 2012 roku zrealizował cel postawiony dla całej Unii Europejskiej na 2020 rok, by wskaźnik ten był niższy niż 15%.
- Wzrosła grupa uczniów o najlepszych wynikach. W matematyce w 2012 r. najlepszych uczniów było aż 16,7% (w 2009 r. – 10,4%), w naukach przyrodniczych było ich 10,8% (w 2009 r. – 7.6%), a w czytaniu 10,2% (w 2009 r. – 7,2%).
Znaczny wzrost wyniku w latach 2009 – 2012 jest niewątpliwie efektem pracy polskich gimnazjów. Może się on także wiązać z wdrożeniem nowej podstawy programowej, wspartym zmianą modelu egzaminu gimnazjalnego.
Rolę polskich nauczycieli w sukcesie docenił premier Donald Tusk – Wielka praca polskich nauczycieli ciągle w niełatwych warunkach daje te efekty – zaznaczył. Szef rządu, podczas prezentacji wyników badania, mówił, że system tak często krytykowany, w którym gimnazjum odgrywa bardzo istotną rolę, przynosi dobre efekty. – Polska szkoła nie potrzebuje rewolucji, polska szkoła potrzebuje więcej pieniędzy, opieki państwa i zaangażowania samorządu – powiedział.
fot. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
Badanie PISA (Programme for International Student Assessment – Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) realizowane jest przez międzynarodowe konsorcjum nadzorowane przez OECD (Organizację Współpracy Międzynarodowej i Rozwoju) i przedstawicieli krajów członkowskich. Jest to największe międzynarodowe badanie umiejętności uczniów na świecie. Realizowane jest od 2000 roku co trzy lata, zawsze z udziałem Polski, we wszystkich krajach zrzeszonych w OECD, a także w kilkudziesięciu krajach partnerskich. Program bada, jak młodzież pod koniec obowiązkowego kształcenia w szkole jest przygotowana do dalszej kariery edukacyjnej, wymagań rynku pracy oraz dorosłego życia. Dotyczy wiedzy, umiejętności i postaw 15-letnich uczniów w zakresie szeroko rozumianego czytania, matematyki i nauk przyrodniczych, które w PISA definiowane są nie jako przedmioty szkolne, ale dziedziny przydatne do życia w nowoczesnym społeczeństwie.
Skojarzone pliki: |
|
Wyniki PISA 2012 w Polsce [pdf] | |
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14