Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Wyniki Badania 6- i 7-latków na starcie szkolnym

Redakcja portalu, 12 Wrzesień 13 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Wyniki Badania 6- i 7-latków na starcie szkolnym

Sześcioletnie i siedmioletnie dzieci kończą pierwszą klasę z takim samym poziomem umiejętności. Na pójściu do szkoły najbardziej zyskują te dzieci, których kompetencje były najsłabsze - wynika z badania IBE, którego rezultaty badacze ogłosili na konferencji prasowej.

Badanie, zrealizowane przez ekspertów Instytutu Badań Edukacyjnych, z kilku względów jest przełomowe:
 

  • po raz pierwszy sprawdzone zostały umiejętności i postępy sześciolatków i siedmiolatków, które poszły do szkół i „zerówek”;
  • po raz pierwszy porównane zostały efekty nauki w szkole i „zerówce”;
  • w badaniu zostały użyte tablety.

 

Najważniejsze wnioski z badania:  
 
  1. Bez względu na to, czy dziecko trafiło do „zerówki” czy szkoły, widać postęp, dzieci rozwijają się bez względu na to, jaką szły ścieżką edukacyjną.
  2. Sześciolatki w I klasie na koniec roku osiągnęły taki sam poziom umiejętności matematycznych co siedmiolatki w I klasie. Co oznacza również, że w zakresie umiejętności matematycznych najwięcej zyskały dzieci 6-letnie uczęszczające do klasy I szkoły podstawowej.
  3. Wśród badanych dzieci największy rozwój wszystkich trzech typów umiejętności obserwowany jest w grupie najsłabszej, czyli w tej, w której dzieci miały w jesiennym pomiarze najniższe wyniki.  
  4. Największy rozwój umiejętności związanych z nauką czytania obserwowano w grupie 6-latków uczęszczających do klasy I szkoły podstawowej.
  5. Pod względem umiejętności związanych z nauką pisania i czytania dzieci 6-letnie uczęszczające do „zerówek” szkolnej i przedszkolnej osiągnęły podobny poziom. Również 6- i 7-latki uczęszczające do klasy I osiągnęły podobny poziom.
  6. Kompetencje dzieci w I klasie zawsze były wyższe od kompetencji dzieci z  „zerówek”, a niższe od kompetencji siedmiolatków w II klasie (czyli dzieci, które poszły do szkoły jako sześciolatki). Jednym słowem decyduje tutaj nie wiek dziecka, ale to, czego się uczy.
  7. Siedmiolatki uczęszczające do klasy II, czyli dzieci, które do I klasy poszły jako sześciolatki, mają wyższy poziom kompetencji niż siedmiolatki w I klasie.
 
Badanie 6- i 7-latków na starcie szkolnym zostało zrealizowane w dwóch etapach – pierwszy miał miejsce od 29 października do 10 grudnia 2012 roku (a więc dzieci były już od 2-3 miesięcy w szkole lub „zerówce”, dlatego ich umiejętności mogą się nieco różnić od stanu z 1 września), drugi – od 18 maja do 19 czerwca 2013 roku. Dwukrotnie dokonywano więc pomiaru umiejętności matematycznych oraz umiejętności związanych z nauką pisania i czytania (czytanie i umiejętności matematyczne związane są z rozumowaniem dziecka, umiejętność pisania jest również silnie związana z rozwojem małej motoryki, która intensywnie ćwiczona szczególnie w pierwszych klasach istotnie wpływa na przyrost tej kompetencji). Z kolei rodzice zbadanych dzieci w obu etapach wypełniali ankiety.

Badaniem objęto: 6-latki w „zerówce” (przedszkolnej lub szkolnej), 6-latki w pierwszej klasie szkoły podstawowej, 7-latki w pierwszej klasie szkoły podstawowej, 7-latki w drugiej klasie szkoły podstawowej (czyli te, które poszły do szkoły, mając 6 lat). Badanie było reprezentatywne dla populacji 6- i 7-latków na tych ścieżkach edukacyjnych. 


źródło: eduentuzjasci.pl
 

  

Skojarzone pliki:
Pełna informacja o głównych wynikach badania [pdf]
Informacja o opinii rodziców na temat swoich dzieci [pdf]
Informacja o opinii rodziców na temat placówek [pdf]
 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej