Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Pokolenie 3.0. w świecie wirtualnym i realnym - raport z badań NASK

Redakcja portalu, 23 Październik 17 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Pokolenie 3.0. w świecie wirtualnym i realnym - raport z badań NASK

Internet w szkole i edukacji, tożsamość sieciowa, zachowania ryzykowne i cele użytkowania to tylko niektóre obszary prezentowane w najnowszym raporcie z badań „Nastolatki 3.0.” wydanym przez NASK. Wynika z niego, że życie cyfrowe nastolatków jest bardzo podobne to realnego. Nadal, jeśli tylko mogą, głównie grają, oglądają filmy, słuchają muzyki i podtrzymują kontakty towarzyskie, ale też uczą się, pogłębiają zainteresowania i poznają świat z jego lepszych i gorszych stron.


- Instytut NASK przeprowadza takie badania po raz drugi. Chcieliśmy dowiedzieć się, jak młodzi ludzie funkcjonują w świecie internetu. Co jest dla nich ważne, w jaki sposób korzystają z zasobów sieci, jak komunikują się między sobą i ze światem dorosłych. Internetowy portret dzisiejszych polskich nastolatków, to obraz będący istotną wskazówką dla tych wszystkich, którzy dziś kształtują obraz polskiego internetu, polskiej szkoły czy rynku pracy. Bez takiej wiedzy planowanie i realizacja nowych programów, zmian w edukacji byłoby bardzo trudne - mówi dyrektor Pionu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w instytucie NASK Marcin Bochenek.

Około 30 proc. nastolatków pozostaje on-line cały czas, niezależnie od zmian miejsca pobytu. 93,4 proc. codziennie korzysta z internetu w domu. Przede wszystkim do komunikacji ze znajomymi ze szkoły. Dominujący odsetek stanowią również kontakty ze znajomymi spoza szkoły (85,4 proc.). Stały kontakt („kilka razy dziennie”) za pośrednictwem internetu ze swoim chłopakiem/dziewczyną deklaruje 45,4 proc. badanych.

Niestety, życie towarzyskie w sieci obciążone jest takimi samymi wadami jak w realu. Wielu spośród badanych ma styczność z cyberprzemocą. - Najczęstszymi, obserwowanymi przez młodzież negatywnymi zjawiskami, są: wyzywanie ich znajomych (59,7 proc. deklaruje że się z tym zetknęła) oraz poniżanie ich i ośmieszanie (58,1 proc.). Rozpowszechnianie kompromitujących materiałów na temat swoich znajomych zauważyło 33,3 proc. badanych. Straszenie znajomych zaobserwowało 34,2 proc. badanych osób, a ich szantażowanie za pośrednictwem internetu aż 24,4 proc. Dość częste są także próby podszywania się pod inne osoby. Takie obserwacje deklaruje 40,5 proc. badanych - mówi prof. Maciej Tanaś z NASK.

Jak dodaje, niepokojące jest to, że o takich zdarzeniach młodzież rzadko powiadamia rodziców lub nauczycieli. 39 proc. w takiej sytuacji po prostu nie robi nic. A ekspozycja na prześladowanie może mieć realne, niekiedy poważne konsekwencje. - Internet jest miejscem, które pomaga nastolatkom zaspokajać ich potrzebę przynależności i akceptacji społecznej oraz budować swój wizerunek i przestrzeń społeczną. Permanentny dostęp do internetu stał się trwałym atrybutem osobistej przestrzeni czy interakcji społecznych, a dostęp do wirtualnej sieci pozycjonuje nastolatka w hierarchii rówieśników oraz może wpływać na jego samoocenę. To co kilka dekad temu dokonywało się w przestrzeni szkolnej i podwórkowej, obecnie zostało przeniesione na monitor smartfona i komputera - podkreślają współautorzy publikacji dr Agnieszka Wrońska i dr Rafał Lange z NASK.

A należy pamiętać, że już dzieci korzystają z internetu samodzielnie, a wiek inicjacji sieciowej stopniowo się obniża. Dzisiejsi gimnazjaliści zaczynali świadomie korzystać z internetu w wieku 9 lat (mediana). Natomiast obecni licealiści rozpoczęli korzystanie z internetu w wieku 10 lat (mediana).

Autorzy oceniają, że czas spędzany w internecie przez młodzież będzie się wydłużał za sprawą rosnącej liczby usług oferowanych on-line. Aby spędzali ten czas możliwie jak najbezpieczniej i najbardziej wartościowo, potrzebują mądrego wsparcia ze strony dorosłych. Na razie badania pokazują, że nie otrzymują go dostatecznie dużo.

- Zadaniem osób dorosłych jest wprowadzanie dzieci w nowe przestrzenie społeczne. Przewodnictwo to powinno polegać na kontroli, wyjaśnianiu, segmentowaniu nowych treści i znaczeń. Tymczasem młode pokolenie zostało „opuszczone” przez dorosłych w przestrzeni wirtualnej. Współczesny nastolatek-internauta poznaje internet (z jego treściami i interakcjami), w sposób niekontrolowany i nieuporządkowany. Treści, z którymi się tam spotyka, nie są  przez jego rodziców i nauczycieli obserwowane i filtrowane - piszą w raporcie dr Agnieszka Wrońska i dr Rafał Lange.


Informacja o badaniach

Ogólnopolskie badania młodzieży „Nastolatki 3.0” zostały zrealizowane przez Pracownię Edukacyjnych Zastosowań Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych NASK. Badania te są poszerzoną kontynuacją empirycznej eksploracji badań „Nastolatki wobec Internetu” z 2014 roku, które zostały zainicjowane i podjęte na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka, a przeprowa­dzone przez NASK i Pedagogium WSNS.

Dzięki zastosowaniu podobnej metodologii w obydwu badaniach (metoda i technika, populacja, sposób doboru próby) stworzono fundamenty pod pierwszą w Polsce, kompleksową i systematycz­ną procedurę obserwacji i pomiaru postaw nastolatków wobec internetu. Istotne różnice pojawiły się w zakresie przyjętych celów, zbiorze problemów badawczych i zmiennych, a także zastosowanych narzędzi. Zawierały one najważniejsze pytania z kwestionariusza z 2014 roku wraz z obszernym zestawem nowych pytań i odpowiadających im kafeterii.

Celem badań była analiza aktywności nastolatków w Internecie, edukacyjnej roli Internetu i urzą­dzeń mobilnych, przyjmowanej przez nastolatki sieciowej tożsamości, ich zachowań, świadomości zagrożeń i sposobów reagowania na przemoc.


źródło: NASK Instytut Badawczy


 

Skojarzone pliki:
Raport "Nastolatki 3.0." [pdf]
 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

Twój sukces może zainspirować innych!

Redakcja portalu 20 Czerwiec 2018

Przyszli naukowcy rozpalili "płomień wiedzy"

Redakcja portalu 19 Czerwiec 2018

Funkcja technologii cyfrowych w szkolnej dydaktyce

Witold Kołodziejczyk 19 Czerwiec 2018

Bezpłatne warsztaty z edukacji medialnej i cyfrowej dla młodzieży

Redakcja portalu 15 Czerwiec 2018

Co dalej po "Dobrej zmianie"?

Jarosław Pytlak 14 Czerwiec 2018


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej