W ramach "Cyfrowej Szkoły" uczniowie będą korzystać z niesprawdzonych e-podręczników?
W połowie czerwca Ośrodek Rozwoju Edukacji ma ogłosić wyniki konkursu na wykonawcę darmowych e-podręczników. Obawy budzi fakt, że większość podmiotów, które przystąpiły do konkursu nie mają doświadczenia przy tworzeniu materiałów edukacyjnych dla szkół podstawowych.
fot. Dziennik Zachodni
Czy w takim przypadku możemy być pewni, że uczniowie z całej Polski, będą mieli dostęp do rzetelnie przygotowanych podręczników?
Wielkie było zdziwienie doświadczonych wydawców edukacyjnych, gdy dowiedzieli się, że w pilotażu programu "Cyfrowej Szkoły" nie uwzględniono e-podręczników.
Oznacza to, że we wrześniu 2014 r. do uczniów i nauczycieli w całej Polsce trafią niesprawdzone materiały edukacyjne, których wartość merytoryczna będzie zagadką – mówi Bartosz Lewicki reprezentujący Porozumienie Nowoczesna Edukacja. Ponadto koncepcja e-podręczników stanowiących otwarte zasoby budzi kontrowersje. Licencja Creative Commons pozwala na dowolne modyfikowanie treści edukacyjnych. Istnieje ryzyko, że treści podręczników, przygotowanych przez niedoświadczone w tym obszarze firmy, dodatkowo będą jeszcze modyfikowane w niekontrolowany sposób przez podmioty do tego niepowołane. Ofiarą systemu w konsekwencji padną uczniowie, którzy będą rozliczani z wiedzy i umiejętności na egzaminach. Cyfryzacja szkół jest bardzo potrzebna, ale nie na zasadach ujętych w programie "Cyfrowa Szkoła" – dodaje Bartosz Lewicki.
Wśród 10 podmiotów biorących udział w konkursie na partnera merytorycznego, który będzie odpowiadał za przygotowanie podręczników w ramach programu "Cyfrowa Szkoła", brakuje przedstawicieli największych wydawnictw edukacyjnych. Firmy, spośród których ORE wybierze twórców podręczników w większości nie mają doświadczenia w opracowywaniu treści materiałów na poziomie szkoły podstawowej. Analizując przykłady cyfryzacji szkół w innych krajach, decyzja ORE może spowodować spadek poziomu nauczania na wiele lat.
Udostępnienie rządowych, darmowych e-podręczników spowoduje także ograniczenie możliwości doboru treści dydaktycznych przez nauczycieli. Do tej pory, mogli oni dostosować wybór podręcznika do indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów. W obecnej sytuacji, pod wpływem presji, najprawdopodobniej będą zmuszani do pracy z darmowymi e-podręcznikami, bez względu na ich atrakcyjność oraz poziom merytoryczno-dydaktyczny.
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14