Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


W marcu - Europejski Tydzień e-Umiejętności

Redakcja portalu, 18 Luty 10 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

W marcu - Europejski Tydzień e-Umiejętności

Upowszechnienie wiedzy nt. możliwości wynikających z używania komputerów i zachęcenie młodych ludzi do studiowania kierunków informatycznych - to główne cele I Europejskiego Tygodnia e-Umiejętności. Odbędzie się on w 20 krajach UE, a udział w nim weźmie ponad 300 tys. osób.

I Europejski Tydzień e-Umiejętności potrwa od 1 do 6 marca - poinformował prezes Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji Stefan Kamiński. Szkolenia i warsztaty organizowane w jego ramach zostały dostosowane do potrzeb i umiejętności ponad 300 tys. uczestników, którym pozwolą na nawiązanie kontaktu ze światem za pośrednictwem komputera, a w konsekwencji zwiększą ich szanse na rynku pracy.

Za realizację projektu powstałego dzięki Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Przedsiębiorstw i Przemysłu odpowiedzialne są DIGITALEUROPE oraz European Schoolnet, które współpracują z partnerami w 20 krajach Unii Europejskiej.

"W Polsce mamy dobrze rozwinięty system edukacji dostosowanej do epoki przemysłowej, ale teraz mamy epokę cyfrową. Dlatego posługiwanie się e-umiejętnościami powinno być wdrażane już w wieku dziecięcym i potem kontynuowane przez cały okres edukacji, a także po jej zakończeniu. E-umiejętności są w dobie cyfrowej tym, czym była umiejętność pisania i czytania w epoce przemysłowej" - powiedział podczas konferencji w Warszawie wiceprezes KIGEiT Jarosław Tworóg.

Dodał, że skuteczność całości "systemu edukacyjnego i kształcenia ustawicznego zdecyduje o tempie rozwoju gospodarki przez najbliższe kilkadziesiąt lat".

Z roku na rok rośnie znaczenie e-umiejętności, które stają się niezbędne na rynku pracy. W efekcie pracownicy, którzy nie potrafią obsługiwać komputera, mają coraz większe problemy ze znalezieniem zajęcia. Jednocześnie pracodawcy sygnalizują deficyt wyspecjalizowanych pracowników IT, którzy w związku z dynamicznym rozwojem nowoczesnych technologii wdrażanych w przedsiębiorstwach, stają się najbardziej poszukiwanymi fachowcami. Z szacunków wynika, że w 2008 roku w krajach UE brakowało pół miliona informatyków - podała Izba.

"Rozwój nowoczesnych technologii jest tak dynamiczny, że potrzeba uczenia się jest niezwykle ważka. Około 60 proc. obecnych pięciolatków będzie w przyszłości pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją" - powiedział podczas konferencji dyr. Departamentu Społeczeństwa Informacyjnego MSWiA Włodzimierz Marciński.

Inspektor Wydziału Instrumentów Szkoleniowych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Wojciech Szajner tłumaczył, że istnieją trzy obszary działań, które mają największe znaczenie. Pierwszy to prowadzenie badań własnych. "Niedawno skończyliśmy badanie, które miało odpowiedzieć na kilka pytań związanych z zapotrzebowaniem na kompetencje i wiedzę w polskiej gospodarce w perspektywie kilkunastu lat. Wynikiem jest to, że w polskiej gospodarce prognozujemy zwiększenie popytu na nowe zawody związane z technologiami informatycznymi, jak i praktycznym wykorzystaniem wiedzy technicznej, umiejętności informatycznych w życiu zawodowym" - mówił.

Dodał, że potrzebne jest położenie nacisku na kształcenie ustawiczne i szkolenia pracowników przedsiębiorstw, dlatego że osoby opuszczające uczelnie w perspektywie najbliższych dziesięciu lat nie będą w stanie zaspokoić potrzeb gospodarki na konieczne kompetencje. "Dlatego kładzenie nacisku na kształcenie ustawiczne na zdobywanie nowej wiedzy w tym wiedzy związanej z e-umiejętnościami jest szczególnie istotne" - mówił.

Oprócz tego PARP realizuje projekt szkoleniowy skierowany do pracowników sektora małych i średnich przedsiębiorstw, którzy rejestrując się na platformie e-learningowej mogą uzyskać darmowe szkolenia w 18 obszarach tematycznych. Jednak - jak powiedział Szajner - jedynie 1 proc. pracowników polskich przedsiębiorstw korzysta z e-learningu. "Naszym odczuciu jest to forma bardzo przydatna, dlatego że kształcenie w formie e-learningowej odbywa się we własnym tempie, uczący się zawsze mają poczucie indywidualizacji kształcenia" - mówił.

Trzecim obszarem kształcenia ustawicznego są konkursy dotyczące szkoleń. W ramach konkursów PARP finansuje usługi szkoleniowe skierowane do sektora przedsiębiorstw. W najbliższym roku Agencja planuje zorganizować dwa konkursy. Pierwszy na realizację studiów podyplomowych, w ramach którego będzie można uzyskać dodatkowe punkty za realizację studiów o charakterze technicznym, a drugi na tzw. szkolenie otwarte. Może się do niego zgłosić każda osoba zatrudniona w sektorze przedsiębiorstw. Kryterium będącym warunkiem uzyskania dofinansowania będzie realizacja projektu dotyczącego albo wiedzy i umiejętności technicznych lub praktycznego wykorzystania technologii - tłumaczył Szajner.

Dodał, że konkurs na studia podyplomowe ma być ogłoszony w lutym, a studiów otwartych w marcu.

Z badań Eurostatu wynika, że 7 proc. obywateli państw UE nigdy nie korzystało z komputerów, głównie z powodu braku wiedzy o ich obsłudze. Ze statystyk wynika, że do końca 2009 roku co trzeci mieszkaniec Unii nigdy nie korzystał z internetu. W Polsce dostępność internetu wypadła jeszcze gorzej - prawie 40 proc. Polaków nie miało nawet okazjonalnego kontaktu z globalną siecią. W Norwegii, będącej liderem "internetyzacji" społeczeństwa, mniej niż co dziesiąty obywatel tego kraju nie korzysta z internetu.

DIGITALEUROPE, działająca uprzednio pod nazwą EICTA, to głos europejskiego przemysłu producentów technologii cyfrowych skupiający duże i małe przedsiębiorstwa działające w sektorach technologii komputerowo-informacyjnych oraz elektronicznego sprzętu powszechnego użytku. W skład DIGITALEUROPE wchodzi 58 czołowych międzynarodowych firm, 41 krajowych stowarzyszeń oraz 29 państw europejskich. DIGITALEUROPE reprezentuje ponad 10000 firm z całej Europy zatrudniających ponad 2 mln pracowników i generujących przychody przewyższające bilion euro.

Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji podpisała kontrakt dotyczący koordynacji tygodnia e-umijejętności w 2009 r. Jest to jeden z wielu projektów, których wspólnym celem jest przeciwdziałanie rosnącej luce kompetencyjnej w obszarze e-umiejętności. Stanowi ona najpoważniejszą barierę w budowie społeczeństwa informacyjnego jak i dla wzrostu przemysłu elektronicznego i teleinformatycznego.

 

Źródło: Nauka w Polsce

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 19 Lipiec 2021

Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 10 Maj 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej