W edukacyjnej sieci
Nie od dzisiaj wiadomo, że Internet to zarówno kopalnia wiedzy, jak i śmietnik informacji. Jak w niemal nieograniczonych zasobach sieci znaleźć ciekawe i sprawdzone dane? Co zaproponować uczniom, którzy chcą się uczyć inaczej i ciekawiej? Eksperci pracujący przy projekcie edukacyjnym „Kolegium Śniadeckich” stworzyli platformę edukacyjną, która łączy wymagania nauczycieli z oczekiwaniami uczniów.
Wartościowe narzędzie
– Platforma organizuje pracę nauczycieli i uczniów – wyjaśnia prof. UAM Stanisław Dylak, kierownik naukowy projektu. – Opracowaliśmy 75 tematów z pięciu przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki, geografii i matematyki. Materiały te niemal w całości pokrywają się z podstawą programową dla pierwszej klasy liceum ogólnokształcącego.
Nad treściami naukowymi pracowali specjaliści, dzięki czemu możemy mieć pewność, że są merytorycznie poprawne i nie wprowadzą uczniów w błąd, co często zdarza się przy innych otwartych zasobach edukacyjnych.
– Dzięki platformie nauczyciel jest architektem wiedzy uczniowskiej. Wchodzi na wyższy poziom profesjonalizmu: ma systematyzować, porządkować, zachęcać do zdobywania wiedzy – dodaje Stanisław Dylak.
Na „Kolegium Przyrodniczym”, zgodnie z zasadami kształcenia strategią wyprzedzającą, proces nauki podzielony jest na cztery etapy. Już podczas aktywacji uczeń może skorzystać z materiałów umieszczonych na platformie, ale dopiero drugi etap, czyli przetwarzanie, odbywa się praktycznie w całości w środowisku cyfrowym.
Oprócz korzystania ze scenariuszy zajęć, zasad prowadzenia lekcji i oceny, nauczyciele mogą umieszczać na platformie dodatkowe materiały, uzupełniać swój elektroniczny kalendarz, być w stałym kontakcie z uczniami oraz korzystać z wirtualnej tablicy ogłoszeń i forum dyskusyjnego.
Co na to grono pedagogiczne? – Merytorycznie platforma jest bez zarzutu - wszystkie informacje są spójne i jednoznaczne. Również sama idea nauczania wyprzedzającego jest bardzo dobra, ale według mnie możliwa do realizacji tylko przy dużej aktywności ucznia oraz jego samoświadomości w procesie zdobywania wiedzy i umiejętności – mówi Anna Podbielska, nauczycielka chemii z Liceum Ogólnokształcącego im. Powstańców Wielkopolskich w Środzie Wielkopolskiej.
Skuteczność pracy przy użyciu platformy w dużej mierze zależy od postawy uczniów. Jednak doświadczeni pedagodzy na pewno poradzą sobie ze zmobilizowaniem swoich podopiecznych do nauki. – Na początek konieczne jest ustalenie z uczniami nowego sposobu uczenia i zawarcie z nimi kontraktu obligującego do zaangażowania się w naukę. Młodzież gotowa do dyskusji, rozwiązywania problemów i zadań jest przez nauczycieli zawsze jak najbardziej pożądana i lepiej się z nią pracuje – podsumowuje Anna Podbielska.
Nauka zawsze opierała się na zaufaniu. Uczniów do nauczycieli, którzy wierzyli, że wiedza, którą im przekazują jest poprawna i przydatna. Nauczycieli do uczniów, którzy ufali, że ich wysiłek nie idzie na marne i spotka się ze zrozumieniem drugiej strony. Dajmy uczniom swobodę w określeniu charakteru naukowej podróży, a nauczycieli wyposażmy w kompas, który wskaże młodzieży drogę do celu.
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14