Szkoła nauczy praktycznego myślenia
Obudzą w sobie kreatywność, nauczą się współpracy w zespole, przygotują się do podjęcia pierwszej pracy, dowiedzą się, jak przygotować dokumenty aplikacyjne czy opracować pomysł na własny biznes – psychologowie z SWPS Wrocław stworzyli dla nauczycieli program zajęć, w ramach których młodzież gimnazjalna zdobędzie kompetencje edukacyjne i zawodowe. Innowacyjna metoda dydaktyczna ma pomóc uczniom skutecznie się uczyć i łatwiej wejść na rynek pracy.
Polskie nastolatki szybciej rozwiązują zadanie matematyczne, niż załatwiają sprawę w biletomacie. W badaniu PISA dotyczącym rozwiązywania problemów dnia codziennego polska młodzież wypada poniżej średniej. – Badania PISA oceniające kompetencje gimnazjalistów pokazują, jak wiele jest jeszcze do zrobienia, aby polskie nastolatki potrafiły twórczo i elastycznie radzić sobie w codziennych sytuacjach wymagających nieszablonowego podejścia. Zdaniem wielu psychologów edukacyjnych współczesne programy nie są wystarczająco dostosowane do wciąż zmieniającego się świata i rynku pracy, ponieważ nadmiernie skupiają się na przekazaniu wiedzy. Tymczasem, aby skutecznie radzić sobie w zmiennych warunkach konieczne jest kształtowanie kreatywności, która ułatwia odnalezienie się w sytuacjach niepewnych i wymagających stworzenia nowych rozwiązań – mówi dr Julita Koszur, psycholog społeczny SWPS Wrocław.
Nowy program zajęć dla młodzieży w wieku 13-18 lat przygotowany przez wrocławskich psychologów właśnie przeszedł ostateczną ocenę 73 uczniów w 6 placówkach, do których jest skierowany. Zespół psychologów w składzie: dr Anna Hełka, dr Julita Koszur, dr Zbigniew Piskorz i dr Tomasz Grzyb, opracował metodę nauki kompetencji przydatnych w życiu młodzieży z trudnościami edukacyjnymi, które są zarówno w ośrodkach wychowawczych, świetlicach socjoterapeutycznych, jak i gimnazjach.
Efektem pracy zespołu jest gotowy pakiet: podręcznik metodyczny z 30 scenariuszami, 3 modułami zajęć rozwijających kreatywność, kompetencje społeczne i podnoszące samoocenę, który można wdrożyć w trakcie 45-60 minutowych lekcji. Ponadto zespół wrocławskich naukowców uruchomił portal internetowy i forum użytkowników, które pozwala na wymianę opinii i udoskonalanie metody. – Dzięki temu osoby pracujące z młodzieżą dostają wsparcie w codziennej pracy w postaci materiałów do skutecznego nauczania młodych ludzi. Zajęcia mają ich zachęcić do kontynuowania nauki i kształtować postawy przedsiębiorcze – tłumaczy dr Julita Koszur, psycholog SWPS Wrocław, jedna z autorek projektu.
W materiałach dydaktycznych znalazły się scenariusze gier zespołowych, które uczą m.in. zasad współpracy biznesowej, kooperacji w zespole roboczym, osiągania konsensusu oraz kreatywnego myślenia poprzez zabawę, np. "Gwiazda skojarzeń". Uczniowie dowiedzą się, jak efektywnie planować i realizować swoje cele, jak sukcesywnie dbać o swój rozwój osobisty oraz jakie są ich mocne i słabe strony. – Obszarami, nad którymi warto popracować z młodzieżą jest pewność siebie, poczucie własnej skuteczności oraz umiejętność współpracy. Praca w zespole, wspólne rozwiązywanie problemów, wykorzystywanie synergii grupowej pomagają budować satysfakcjonujące relacje z innymi ludźmi, są także wysoce pożądane przez pracodawców – komentuje dr Julita Koszur.
Jak nowe zajęcia ocenili uczniowie? Prawie 79 proc. z nich pozytywnie oceniło nową metodę. – Pytani przez nas uczniowie mówili, że po tych zajęciach mają więcej pomysłów i wzrosła ich pewność siebie, ponieważ wiedzą np. jak zarejestrować firmę i stworzyć plan działania – przytacza dr Koszur.
Jak wyglądał proces powstawania metody? Czy nowe zajęcia pomagają w pracy nauczyciela? Jak oceniają efekt pracy naukowców? Odpowiedzi na te pytania pojawią się podczas konferencji pt. „Innowacyjna metoda kształtowania aktywnych postaw edukacyjno-zawodowych”, która odbędzie się 16 maja o godz. 10.00 we wrocławskiej siedzibie SWPS przy ul. Ostrowskiego 30b. Spotkanie zorganizowane jest dla wszystkich osób zainteresowanych tematyką edukacji, nauczycieli, rodziców i psychologów. W ramach wydarzenia przewidziano warsztaty z zakresu przeszkolenie osób pracujących z młodzieżą w prowadzeniu zajęć według opracowanego programu. Wstęp wolny. Obowiązują zapisy.
Bezpłatne scenariusze zajęć są dostępne na stronie www.postawyeduzaw.pl. Aby pobrać materiały dydaktyczne wystarczy zarejestrować się na stronie. – Metoda jest o tyle atrakcyjna, że daje gotowe narzędzia do pracy, scenariusze z opisem ćwiczeń wraz z pomysłami na rozmowę o pewnych tematach – ocenia jeden z prowadzących zajęcia.
Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Więcej informacji o metodzie na stronie: www.postawyeduzaw.pl.
/informacja prasowa/
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14