Szkoła inaczej zorganizowana
Wywraca szkołę do góry nogami. Propaguje naukę w domu i dyskusję podczas lekcji. Dąży do rozwijania kreatywności i zachęca do zadawania pytań. Czy polskie szkoły są gotowe na strategię wyprzedzającą?
Założenia metody kształcenia strategią wyprzedzającą opracowali specjaliści z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza oraz Ogólnopolskiej Fundacji Edukacji Komputerowej. W praktyce testowano ją w dwóch wielkopolskich szkołach – Liceum im. Juliusza Słowackiego w Grodzisku Wielkopolskim oraz Liceum Ogólnokształcącym św. Marii Magdaleny w Poznaniu. Młodzież uczyła się tą metodą matematyki, fizyki, geografii, chemii i biologii. Zmianie uległo niemal wszystko, czego spodziewać się można po tradycyjnym modelu lekcji – od roli nauczyciela, przez środowisko uczenia się, formę zajęć i przejście od słuchania do dyskusji.
– Istotą strategii wyprzedzającej jest aktywne organizowanie i przyswajanie wiadomości przez uczniów przed lekcją – mówi prof. Stanisław Dylak, kierownik naukowy projektu z ramienia UAM. – Młodzież samodzielnie zbiera informacje, poszukuje odniesień we własnej dotychczasowej wiedzy, w związku z tematem, który ma być ostatecznie omawiany na lekcji.
Krok po kroku
Na ostatnim, czwartym etapie uczniowie sami oceniają, czego się nauczyli, a co wymaga jeszcze poprawy. – Jeśli chodzi o mój przedmiot, metoda wspaniale sprawdziła się podczas omawiania tematów poświęconych fizyce jądrowej. Zawsze był także czas na burzliwe dyskusje poświęcone zagadnieniu – mówi Filip Reinholz, nauczyciel fizyki w LO św. Marii Magdaleny.
Pierwsza taka książka
„Strategia kształcenia wyprzedzającego” to pierwsza w Polsce publikacja poświęcona w pełni tej innowacyjnej metodzie nauki. Jakie są dydaktyczne podstawy kształcenia wyprzedzającego? Jaką formę pracy edukacyjnej wybrać w przestrzeni cyfrowej? W czym pomagają nam narzędzia ICT? Książka nie tylko odpowiada na te pytania, ale przede wszystkim w wyczerpujący sposób omawia etapy nauczania strategią wyprzedzającą. Znajdziemy w niej cele, założenia i przebieg czterech etapów nauczania – aktywacji, przetwarzania, systematyzacji oraz ewaluacji i oceniania.
Osobnym rozdziałem w publikacji są wyniki ankiet, które przeprowadzono podczas spotkań z nauczycielami w całej Polsce. Szesnaście konferencji metodycznych stało się pretekstem do rozmowy o przyszłości polskich szkół. O strategię wyprzedzającą zapytano 638 wychowawców uczniów ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. 70 proc. z nich oceniło metodę jako bardzo interesującą, a nieco ponad 30 proc. za interesująca. Nauczyciele mianowani i stażyści – to im najbardziej spodobał się pomysł zmiany myślenia o szkole. Odpowiednio 86 proc. i 85 proc. z nich doceniło wysoką wartość spotkań. Bardziej sceptyczni okazali się nauczyciele kontraktowi. 65 proc. entuzjastów versus 35 proc. sceptyków.
Prawie 87 proc. nauczycieli obecnych na warsztatach chciałoby wprowadzić ją w wybranej przez siebie klasie. Oczywiście nie bez obaw. – Metoda jest ciekawa, ale uważam, że dużo zależy również od nastawienia ucznia – nie każdy będzie chciał poświęcić czas na przygotowanie się do lekcji w domu – mówi Sylwia Pochłopień, nauczycielka przyrody ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Janusza Korczaka we Wronkach.
– To prawda, że nauczanie według strategii wyprzedzającej jest absorbujące i wymaga wiele wysiłku zarówno ze strony nauczyciela jak i ucznia, a do tego odbywa się w większości poza szkołą, w naszym czasie wolnym. Ale ma też wiele zalet. Jest odwróceniem dotychczasowego myślenia o szkole. Warto czasem spojrzeć na swoją klasę z innej perspektywy – przyznaje Katarzyna Nowak-Pierszalska.
Więcej informacji udziela:
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14