Sukces kursu e-learningowego "Dziedzictwo archeologiczne we współczesnej Europie"
Zakończyło się pierwsze ogólnoeuropejskie szkolenie internetowe, którego celem było przetestowanie aplikacji e-learningowych na potrzeby edukacyjne dziedzictwa archeologicznego. Szkolenie było częścią projektu "Uczenie na odległość jako narzędzie transferu wiedzy w dziedzinie ochrony i zarządzania dziedzictwem archeologicznym", sfinansowanego przez fundusz unijny Leonardo da Vinci II.
Kurs trwał jednocześnie w kilku krajach partnerskich od grudnia 2008 roku do lipca 2009 roku. Brały w nim udział jednostki naukowe z Niemiec, Łotwy, Holandii, Szwecji, Wielkiej Brytanii. Polska pełniła kluczową rolę w przedsięwzięciu - prof. Arkadiusz Marciniak z Instytutu Prahistorii Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu (UAM) i dr Jacek Marciniak z Wydziału Matematyki i Informatyki UAM koordynowali projekt odpowiednio od strony merytorycznej i informatycznej.
Szkolenie było skierowane do osób zawodowo zajmujących się archeologią. Wzięło w nim udział kilkudziesięciu pracowników służb konserwatorskich z całej Polski i studentów studiów magisterskich (IV-V rok).
"Nasz kurs spotkał się z pozytywnym odzewem ze strony dużej grupy konserwatorów zabytków. To przede wszystkim osoby, które skończyły studia 20-30 lat temu i nie mają styczności z nowinkami świata archeologicznego i ze środowiskiem akademickim. Nie są zaznajomione z rozwiązaniami obowiązującymi w ramach zjednoczonej Europy, ale bardzo chciałyby poszerzyć swoją wiedzę" - wyjaśnia prof. Arkadiusz Marciniak, koordynator projektu.
Jedną z najważniejszych zalet szkolenia e-learningowego należy przede wszystkim możliwość zdobywania wiedzy i jednoczesnej pracy na etacie. Uczestnicy nie muszą tracić czasu na dojazdy do miejsca, gdzie odbywają się wykłady i ćwiczenia. Potrzebują jedynie komputera średniej klasy i dostępu do internetu. Dzięki temu mogą pochodzić z najodleglejszych zakątków Polski, a nawet świata.
Już teraz organizatorzy kursu mają wiele zgłoszeń od innych konserwatorów, którzy również chcieliby wziąć udział w kolejnych jego odsłonach.
"Idea programów europejskich polega nie tylko na wykonaniu programu i rozliczeniu się z niego, ale na dalszym wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań w życie i unowocześnianiu polskiej nauki. Dlatego chcemy dystrybuować bezpłatnie materiały kursowe pośród polskich uczelni i innych instytucji na zasadzie Creative Commons. Niestety platformę informatyczną i wsparcie merytoryczne placówki muszą już zapewnić we własnym zakresie" - mówi prof. Marciniak.
E-learning nie jest nowością w Polsce, jednak jego zastosowanie na potrzeby archeologii jest pionierskim rozwiązaniem. Na przykład UAM już od pewnego czasu szerzej lansuje idee uczenia na odległość, szczególnie studentów studiów podyplomowych i zaocznych. Każdy wydział na UAM ma pełnomocnika ds. e-learningu. Na Wydziale Matematyki i Informatyki wiele wykładów i testów już od lat wykonywanych jest on-line.
Więcej o projekcie: http://e-archaeology.org/
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14