Sejmowe "nie!" dla historii w szkołach
Obywatelski projekt ustawy przywracającej lekcje historii w szkołach ponadgimnazjalnych został w dniu 14.12.2012 r. odrzucony w pierwszym czytaniu w Sejmie. Za jego odrzuceniem głosowało 218 posłów PO i PSL, przeciw opowiedziało się 209 posłów opozycji. Tym samym, mimo poparcia wyrażonego przez 150 000 obywateli, lekcje historii w tradycyjnej formie nie wrócą do polskiej szkoły.
Jak wiadomo, rozporządzenie minister edukacji z dnia 7 lutego 2012 roku w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych – wyrzuciło z liceów obowiązkowe lekcje historii. Od 1 września 2012 roku polska młodzież, która po I roku nauczania nie zdecyduje się na maturę z historii – czyli ok. 88 proc. uczniów – kończy nauczanie historii w tradycyjnej formule. Zamiast tego proponuje się dziwaczne połączenie lekcji WOS-u, przysposobienia obronnego oraz historii o nazwie „historia i społeczeństwo”.
W obronie nauki historii w pełnym zakresie wystąpiła wielka akcja społeczna „Przywracajmy lekcje historii do szkól!”, zgłaszając obywatelski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty. W projekcie tym proponowano, aby minimalny wymiar obowiązkowych historii wynosił w liceach i technikach 180 godzin, a w szkołach podstawowych 165 godzin. W gimnazjach zachowany zostałby status quo - 180 godzin.
Jak w uzasadnieniu do projektu ustawy napisali inicjatorzy akcji, z Patrykiem Jaki, posłem Solidarnej Polski z Opola na czele:
„Wiedza z zakresu historii nie tylko kształtuje tożsamość narodową młodego człowieka, ale stanowi podstawę do zrozumienia otaczającego go świata i zmian w nim zachodzących. Rozwija umiejętności analityczne i pozwala na lepsze zrozumienie rzeczywistości, w której żyje. Właściwe i kompleksowe przekazanie wiedzy z zakresu historii winno być realizowane w całym cyklu kształcenia. Z tego powodu niecelowym wydaje się wprowadzanie dodatkowego przedmiotu „historia i społeczeństwo”. Analiza tematyczna tego przedmiotu jednoznacznie wskazuje na zdecydowane odejście od nacisku na historię Polski na rzecz syntezy historii powszechnej z wiedzą o społeczeństwie. Taki stan rzeczy wskazuje na odejście od kształtowania postaw młodych Polaków w oparciu o wspaniałe wzorce znane z naszej historii. Przybliżenie postaw bohaterów naszej Ojczyzny to dla młodego człowieka wzorzec wartości. Wzorzec niezwykle wiarygodny, ponieważ oparty na prawdziwej historii naszych ojców. Rugowanie i ograniczanie lekcji historii pokazuje jak bardzo zaburzyliśmy hierarchię wartości i poczucie odpowiedzialności za budowanie polskiej wspólnoty narodowej, rozumianej jako ciągłość nie tylko pokoleń, wartości, ale również państwa”.
Jak widać, rządzący nami nie podzielają tych opinii. Widać ich zdaniem tym, którzy wyjadą pracować za granicę na przysłowiowy „zmywak”, historia nie jest do szczęścia potrzebna...
Obywatelski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty [pdf]
/bozal/
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14