Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Ruszyła VII edycja internetowej gry kryptologicznej "Łamacze Szyfrów"

Redakcja portalu, 12 Październik 15 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Ruszyła VII edycja internetowej gry kryptologicznej "Łamacze Szyfrów"

Stowarzyszenie Kulturalno-Turystyczne VIATOR, zaprasza do udziału w kolejnej edycji Internetowej Gry Kryptologicznej ŁAMACZE SZYFRÓW. Gra jest nie tylko przygodą z kryptologią, ale także wyjątkowym spotkaniem z polskimi pogromcami Enigmy. Do udziału w zabawie, organizatorzy zapraszają wszystkich, którzy mają w sobie duszę odkrywcy i chęć poznania tego jak na przestrzeni wieków zmieniały się metody utajniania informacji. Kto wie? Może, któryś z uczestników okaże się kolejnym Rejewskim.


Dlaczego gramy?

W 1929 roku trzech studentów matematyki: Marian Rejewski, Henryk Zygalski i Jerzy Różycki, rozpoczęło swoją przygodę z kryptologią, której owocem było złamanie tajemnicy słynnej Enigmy – niemieckiej maszyny szyfrującej.

Wzięli oni wówczas udział w kursie kryptologii, jaki dla studentów Uniwersytetu Poznańskiego zorganizowało Biuro Szyfrów polskiego wywiadu wojskowego. Owocem kursu było przekazanie dziesięć lat później, w obliczu nadciągającej II wojny światowej, sekretu łamania szyfru wywiadom państw zaprzyjaźnionych – Anglii i Francji. Umożliwiło to aliantom śledzenie dużej części niemieckiej korespondencji i w znacznym stopniu ułatwiło pokonanie hitlerowskich Niemiec.
 
Niestety nadal niewielu wie o roli Polaków w dziele złamania kodu Enigmy, a jeszcze mniej osób kojarzy postaci Rejewskiego, Różyckiego i Zygalskiego, a także mjr. Ciężkiego, ppor. Pallutha czy płk. Langera – głównych autorów sukcesu w łamaniu kodu enigmy.


Jak grać?

Aby wziąć udział w grze należy:
 
  1. zarejestrować się w serwisie lamaczeszyfrow.pl
  2. zebrać i zarejestrować trzyosobowy zespół
  3. wejść do gry!

Celem graczy jest ustawienie wirników Enigmy w PANELU ZESPOŁU w pozycję, w której pośrodku rotorów widoczny będzie napis ENIGMA. Już teraz każdy użytkownik strony może przesuwać na chwilę poszczególne rotory klikając na nie, jednak wirniki po odświeżeniu strony powracają do poprzedniej pozycji. Aby nieodwracalnie przesunąć rotor, należy odpowiedzieć poprawnie na zagadkę zadaną po każdym wykładzie.

Aby wziąć udział w grze, należy zarejestrować trzyosobowy zespół graczy, wybierając grę na POZIOMIE WPROWADZAJĄCYM LUB ROZSZERZONYM. To, którą opcję wybiorą gracze, zależy od nich samych, jednak osoby, które już uczestniczyły w grze, mogą ubiegać się o nagrody tylko na poziomie zaawansowanym. Na obu poziomach gry przygotowanych zostało po 6 wykładów. Stopień ich trudności zależy od wybranego poziomu, jednak w poziomie podstawowym mogą brać udział już gracze od 10 roku życia.

Wykłady 1-6 zakończone są zadaniem obejmującym trzy zagadki kryptologiczne, na każdą z nich musi odpowiedzieć inny członek zespołu. Aby poznać zagadki po wykładach nr 1-5, nie trzeba na bieżąco na nie odpowiadać, jednak aby poznać zagadki z etapu finałowego (czyli po wykładzie 6), zespół musi udzielić odpowiedzi na wszystkie zagadki z pozostałych etapów.

Każdy z zespołów ma do dyspozycji trzy BOMBY KRYPTOLOGICZNE, czyli możliwość zaliczenia odpowiedzi na zagadkę kryptologiczną bez jej podania. Jednak wykorzystanie bomby kryptologicznej uniemożliwia uzyskanie premii czasowej za rozwiązanie zadania przed publikacją wskazówek. Bomby kryptologicznej nie można wykorzystać do rozwiązania zadań etapu finałowego.

Po upływie 24h, 48h i 72h od uaktywnienia się każdego wykładu ujawniane będą krótkie wskazówki mogące dopomóc w rozwiązaniu zagadki. Zespół, który pokona wszystkie zadania po wykładzie przed publikacją pierwszej wskazówki otrzymuje PREMIĘ CZASOWĄ w wysokości 3 minut. Udzielenie odpowiedzi przed publikacją 2 wskazówki to premia 2 minut, a przed 3 wskazówką to 1 minuta. Premia jest odliczana od czasu złamania ostatniej zagadki w grze (finałowej). Zdobyty czas może więc okazać się decydującym o zajęciu lepszej lub gorszej pozycji.

Zwycięży zespół, który pierwszy dokona przesunięcia wirników w napis ENIGMA, czyli rozwiąże zagadki po ostatnim wykładzie. W związku z tym rejestracja do gry możliwa jest przez cały czas jej trwania.


Nagrody

W obu kategoriach gry - podstawowym i zaawansowanym wyłoniony zostanie zwycięski zespół oraz zespoły, które zajmą drugie i trzecie miejsce na podium. Dla zespołów tych przewidziano NAGRODY RZECZOWE. Poza tym, zespoły, które ukończą grę lub wezmą udział w konkursie towarzyszącym grze, mają szansę na otrzymanie upominków.


O grze

Gra realizowana jest przez Stowarzyszenie Kulturalno-Turystyczne VIATOR dzięki dofinansowaniu Muzeum Historii Polski w ramach programu Patriotyzm Jutra.

Autorem gry jest Szymon Dąbrowski. Opiekę kryptologiczną nad projektem sprawuje Marek Grajek - kryptolog i znawca dziejów złamania Enigmy.


więcej informacji: http://lamaczeszyfrow.pl/


 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej