Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


RPD: Dziecko podmiotem wszelkich działań systemu edukacji

Redakcja portalu, 29 Maj 16 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

RPD: Dziecko podmiotem wszelkich działań systemu edukacji

Potrzeba szerokiej dyskusji społecznej o obrazie polskiej szkoły i jej zadaniach w kontekście zagwarantowanego Konwencją o prawach dziecka prawa każdego młodego człowieka do harmonijnego rozwoju – pisze Rzecznik Praw Dziecka w wystąpieniu do Minister Edukacji Narodowej Anny Zalewskiej.


Marek Michalak sformułował wystąpienie zaniepokojony wnioskami jakie płyną z raportu z badań „Monitoring praw uczniowskich w szkołach obszaru nadwiślańskiego”, przygotowanego wspólnie przez Fundację Pokolenia oraz Fundację Ośrodka Badań i Analiz Społecznych. Z raportu wynika m.in., że polscy uczniowie odczuwają brak swobody w wyrażaniu własnych poglądów i emocji, czują się niedostrzegani przez dorosłych w szkole, która koncentruje swoje działania na osiąganiu jak najlepszych wyników edukacyjnych. Płynące z raportu konkluzje są zbieżne z wnioskami, które można sformułować na podstawie interwencji podejmowanych przez Rzecznika Praw Dziecka z zakresu prawa do nauki (w 2015 roku było ich ponad 8,3 tys.).

– Szkoła powinna być także miejscem, które tworzy właściwe warunki do nieskrępowanego rozwoju młodego człowieka, umożliwiając mu rozkwit jego potencjałów i kompetencji społecznych. Równie ważna, jak świetne wyniki testów, powinna być umiejętność budowania relacji w grupie, podejmowania dyskusji, współpracy, aktywność w działaniach na rzecz najbliższego otoczenia – podkreśla Rzecznik.

Z raportu wynika również, że dzieci uskarżały się na brak poczucia przynależności do szkolnej wspólnoty. Twierdziły, że nie mają wpływu na to, co dzieje się w szkole, że nie warto odzywać się w żadnej sprawie, „bo i tak nic z tego nie będzie”. Problemem, który ujawniło badanie, okazał się także brak przywiązywania odpowiedniej wagi do zapisów w szkolnych statutach, stanowiących prawo wewnątrzszkolne.

– Statuty szkoły powinny być tworzone przy udziale całej społeczności szkolnej, dostosowane do potrzeb danej szkoły i stosowane w praktyce. Nie mogą powstawać metodą kopiuj-wklej i istnieć tylko dlatego, że wymaga tego prawo oświatowe – uważa Marek Michalak.

Rzecznik przekonuje, że do znaczącego przewartościowania w podejściu do roli szkoły i innych jednostek systemu oświaty niezbędne jest szczególne zaangażowanie resortu edukacji, w tym kuratorów oświaty odpowiedzialnych za sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem praw dziecka i praw ucznia.

– Niezbędne jest też zapewnienie odpowiedniego wsparcia merytorycznego dyrektorom szkół, aby docenili wagę i potrzebę kreatywnego przywództwa, oraz nauczycielom - w tym poprzez zaproponowanie im praktycznych modeli postępowania służącego ochronie praw dziecka i praw ucznia w szkole. Niezwykle ważne byłoby też wykorzystanie dobrych praktyk w tym zakresie – pisze w wystąpieniu do MEN.

Marek Michalak zwrócił się do Minister Edukacji Narodowej Anny Zalewskiej o szczegółową analizę przedstawionego raportu, a następnie podjęcie działań, których celem będzie wprowadzenie takich zmian w funkcjonowaniu jednostek systemu edukacji, aby dziecko i jego nieskrępowany rozwój były podmiotem każdej aktywności oświatowej, a znajomość i przestrzeganie jego praw gwarancją, że dobro dziecka będzie chronione w najwyższym stopniu.

 

źródło:
Biuro Rzecznika Praw Dziecka



 

Skojarzone pliki:
Wystąpienie RPD do MEN ws. upodmiotowienia dziecka, w obliczu wszelkich działań systemu edukacji [pdf]
 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej