Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Równe szanse dla ósmoklasistów w konkursach przedmiotowych

Redakcja portalu, 19 Listopad 18 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Równe szanse dla ósmoklasistów w konkursach przedmiotowych

– Czy kwestia dostosowania kuratoryjnych konkursów przedmiotowych – nie tylko językowych – do zmienionego reformą polskiego systemu szkolnego, w szczególności w zakresie konieczności uwzględnienia różnic programowych w przypadku uczniów kontynuujących edukację w dotychczasowym trybie i pierwszego rocznika objętego zmianami, była przedmiotem analizy resortu edukacji? – Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak pyta Minister Edukacji Narodowej Annę Zalewską.


Rzecznik Praw Dziecka wyraża zaniepokojenie informacjami na temat nierównego traktowania dzieci startujących w konkursach przedmiotowych organizowanych przez kuratorów oświaty. Z docierających do Rzecznika danych wynika, że konkursy te nie przewidują zróżnicowania programowego w przypadku uczniów klas trzecich gimnazjów i uczniów klas ósmych.

– W tej sytuacji szanse ósmoklasistów na awansowanie do kolejnych etapów konkursu i uzyskanie statusu laureata bądź finalisty zostały pomniejszone. Uczniowie ci są zatem w gorszym położeniu niż ich koleżanki i koledzy z ostatniej klasy gimnazjum – zwraca uwagę Marek Michalak.

Stworzenie odpowiednich możliwości uczniom do udziału w konkursach przedmiotowych jest bardzo ważnym czynnikiem motywującym ich do rozwijania indywidualnych zainteresowań, zdolności i pasji. Jednocześnie, z uwagi na znaczenie statusu finalisty i laureata w tych konkursach z punktu widzenia zasad rekrutacji do szkół ponadpodstawowych, są one okazją do zwiększenia szans na sukces w procesie rekrutacji do wymarzonych szkół ponadpodstawowych. – Dlatego konieczne jest zapewnienie równych szans wszystkim uczestnikom tych przedsięwzięć, poprzez m.in. uwzględnienie różnic programowych w toku edukacji przebiegającej obecnie dwutorowo – zgodnie z dawnym systemem i tym po reformie – ocenia RPD, wskazując, że sytuacja, w której uczniowie mają do rozwiązania identyczne zadania, pomimo znaczących różnic programowych i ilości czasu przeznaczonego na opanowanie materiału jest niedopuszczalna z uwagi na nierespektowanie zasady równości obywateli wobec prawa i jawną ich dyskryminację.

Rzecznik pyta szefową resortu edukacji jakie ew. działania zamierza podjąć w celu zagwarantowania realizacji zasady równego traktowania w przypadku tegorocznych ósmoklasistów biorących udział w konkursach przedmiotowych?


źródło: Biuro Rzecznika Praw Dziecka


 

Skojarzone pliki:
Wystąpienie RPD do MEN ws. równych szans dla ósmoklasistów w konkursach przedmiotowych [.pdf]
 

 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

Punkt zwrotny w edukacji

Witold Kołodziejczyk 12 Grudzień 2018

Organizacje pozarządowe apelują do Senatorów RP

Redakcja portalu 04 Grudzień 2018

Szkoły zawodowe i techniczne za pan brat z biznesem?

Redakcja portalu 03 Grudzień 2018

RPD: Konieczna analiza podstaw programowych

Redakcja portalu 03 Grudzień 2018

Czy autorzy podręczników są moralnymi karłami? Czyli o rzekomym manipulowaniu historią

Tomasz Małkowski 03 Grudzień 2018


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej