Renesans szkolnictwa zawodowego - czy nie za wcześnie na taką ocenę?
Podczas EDU Trendów 2013 uczestnicy debaty „Renesans szkolnictwa zawodowego” reprezentujący różne środowiska, doszli do wspólnych wniosków, które przedstawili w formie 5 postulatów.
– Uczestnicy debaty »Renesans szkolnictwa zawodowego« sami w sobie byli jej wartością – podkreśla Stanisław Szelewa, Dyrektor Wydziału Oświaty i Wychowania w Starostwie w Świdnicy, moderator dyskusji. – Rzadko przy jednym stole spotykają się przedstawiciele tylu instytucji zaangażowanych w edukację zawodową: Lech Antkowiak – z-ca dyrektora Urząd Pracy m.st. Warszawy, Jacek Falkowski - z-ca Dyrektora Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN, Wojciech Jabłoński - wiceprezes Związku Pracodawców Warszawy i Mazowsza, Joanna Łyżwińska - dyrektor Zespołu Szkół nr 1 im. St. Staszica w Pruszkowie, Jadwiga Parada - Radca Ministra w Wydziale Efektów Kształcenia w Departamencie Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN, Krzysztof Symela - Instytut Technologii Eksploatacji w Radomiu, Marian Dęręgowski - Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych, Andrzej Połoński - Dyrektor Centrum Kształcenia Praktycznego
Uczestnicy byli zgodni co do tego, że na mówienie o renesansie w szkolnictwie zawodowym jest jeszcze za wcześnie, można jednak mówić o pewnych zmianach w dobrym kierunku, choć wiele pozostaje jeszcze do zrobienia.
Dyrektorzy wspólnie uznali konieczność przyjmowania wszystkich zgłaszających się chętnych za niekorzystną, przez co do szkół zawodowych wciąż rekrutowani są słabi uczniowie. Zwracali uwagę, że na szczęście pojawia się coraz więcej młodzieży z lepszymi wynikami w kształceniu. Podniesiono również kwestię negatywnego postrzegania szkół zawodowych przez uczniów i konieczność poprawy wizerunku tych placówek, tak by szkoła zawodowa, stała się w ich oczach „szkołą pozytywnego wyboru”.
Podkreślano, że biznes i szkolnictwo zawodowe to naczynia połączone i zmiany powinny iść w takim kierunku, by obu stronom współpracowało się jak najlepiej. Według dyskutujących szkoły zawodowe powinny, być bardziej elastyczne i dostosowywać program do wymogów przyszłych pracodawców. Wiedza uczniów byłaby bardziej praktyczna, dostosowana do potrzeb lokalnego rynku. Szkoły lepiej odpowiadałyby na zapotrzebowanie rynku, a uczniowie nie musieliby szukać pracy poza regionem, z którego pochodzą. Niezbędne jest również zaangażowanie finansowe MEN i samorządów w rozwój szkół zawodowych.
Wnioski z debaty zostały ujęte syntetycznie w 5 postulatów, które sformułowali Krzysztof Symela i Andrzej Połoński, a które podsumował Stanisław Szelewa moderator:
- Obligatoryjne zatrudnienie wykwalifikowanych doradców zawodowych w gimnazjach w ramach obowiązkowych zajęć szkole,
- Obligatoryjne wymaganie kwalifikacji przy zatrudnianiu do pracy w poszczególnych zawodach (by nie było jak dzisiaj: "krawiec domy buduje, murarz szyje ubrania"),
- Obligatoryjne szkolenia dla nauczycieli zawodu z nowoczesnych technologii i metod nauczania,
- Obligatoryjne wymaganie odpowiednich kwalifikacji od pracowników zarządzających oświatą w organach, prowadzących (aktualnie naczelnicy czy dyrektorzy wydziałów nawet nie musza mieć kwalifikacji z zakresu zarządzania oświatą, choćby takich jak dyrektorzy szkół),
- Powrót nadzoru pedagogicznego z prawdziwego zdarzenia - dla monitorowania, wspierania i kontrolowania szkól zawodowych, w tym doradztwa metodycznego dla nauczycieli zawodu. Żaden z powyższych wniosków nie została zakwestionowany przez uczestników debaty.
/informacja prasowa/
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14