Raport o stanie edukacji 2011
W dniu dzisiejszym (tj. 13.12.2012 r.), w siedzibie Instytutu Badań Edukacyjnych, podczas zorganizowanego na tę okoliczność briefingu prasowego, odbyła się prezentacja „Raportu o stanie edukacji 2011. Kontynuacja przemian”. „Nasz obecny raport – mówił demonstrujący opracowanie dyrektor IBE, Michał Fedorowicz – nosi podtytuł "Kontynuacja przemian", bo w gruncie rzeczy te dwa słowa najlepiej oddają to co się dzieje w edukacji – zarówno w oświacie, jak i w szkolnictwie wyższym”. Po czym dodawał – „Raport tworzymy nie tyle dla przedstawiania superaktualnej informacji, jakiejś jednej punktowej, co dla uporządkowania wielkiej liczby informacji”.
Kwestiami zasadniczymi, determinującymi w dużym stopniu zawartość dokumentu, były zmiany prawne w edukacji, wynikłe z uchwalenia przez Sejm w roku 2011 Ustaw: o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (z dn. 19 sierpnia 2011) oraz o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (z dn. 18 marca 2011).
Zjawiskami, na które analizując raport należy zwrócić uwagę są niewątpliwie:
- wysoki współczynnik skolaryzacji dzieci w wieku 3-5 lat – 64,6%;
- niski odsetek dzieci, które mimo obowiązku nie uczęszczają do szkoły – 6,1% (w poprzednim raporcie – 4,8%);
- wygaszanie – na skutek wprowadzenia nowych podstaw programowych dla szkół ponadgimnazjalnych – liceów profilowanych
„Przechodzimy na trochę inną logikę kształcenia ponadgimnazjalnego” – przekonywał dyrektor IBE, wskazując na wyklarowane proporcje uczniów decydujących się na kontynuowanie nauki w poszczególnych segmentach szkolnictwa. – „Od ładnych paru lat jest już stabilna struktura – mniej więcej 45% uczniów wybiera kształcenie ogóle, mniej więcej 35% wybiera kształcenie zawodowe w technikach, no i około 20% wybiera kształcenie zawodowe w zasadniczych szkołach zawodowych”. Tym samym – jak się wyraził – „nie ma tu za bardzo przestrzeni dla dawnego pomysłu liceów profilowanych”;
- niski udział ludzi dorosłych (w wieku 25-64 lat) w jakichkolwiek formach dokształcania się – ok. 5% (średnia dla UE wynosi 8,9%)
„Zmiany w szkolnictwie zawodowym mają na celu otwarcie się tej formy kształcenia na potrzeby ludzi dorosłych” – tłumaczył Fedorowicz. – „To jest dodatkowy powód żeby wygaszać tradycyjne szkoły dla ludzi dorosłych, które traktowały dorosłego człowieka jak uczniaka” – miast sprzyjać uzupełnianiu przez niego pewnych, brakujących kwalifikacji. Uelastycznieniu tego procesu (tj. pozyskiwania nowych kompetencji) służyć ma nowa regulacja w postaci rozporządzenia o podstawie programowej kształcenia w zawodach, rozkładająca tradycyjne profesje na moduły kształcenia. – „Pewne grupy umiejętności, które trzeba wykształcić w szkole można kompletować w różnych konfiguracjach” – objaśniał Fedorowicz. – "Dzięki temu absolwent zasadniczej szkoły zawodowej, który będzie chciał uzupełnić swoje kompetencje o trochę pokrewny zawód nie będzie musiał się uczyć tego zawodu od nowa, tylko wystarczy jak dorobi jeden brakujący moduł. Tak samo na poziomie tech-nikum i tak samo ma być skonstruowana oferta dla ludzi dorosłych”;
- systematycznie malejąca w ostatnim czasie liczba osób studiujących (1927 tys. w roku 2006 do 1818 tys. – w roku 2010);
- obniżenie wartości dyplomów uczelni wyższych na rynku pracy;
- brak klarownego rozdziału pomiędzy poziomem licencjatu i poziomem magisterium, a co za tym idzie wciąż pokutujące w społeczeństwie przekonanie, że dyplom pierwszego stopnia nie jest tożsamy z pełnym wykształceniem wyższym.
Przypominamy, że raport za rok 2011 nie jest pierwszym tego typu opracowaniem zaproponowany przez IBE – poprzedni, obejmujący zakresem rok 2010 i opatrzony podtytułem „Społeczeństwo w drodze do wiedzy” dostępny jest TUTAJ.
/RZ/
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14