Oświatowa "Solidarność" żąda objęcia pakietem osłonowym pracowników szkół i placówek oświatowych
Obradująca w dniu wczorajszym Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” wystosowała apel do rządu i parlamentu RP, w którym domaga się zagwarantowania środków finansowych niezbędnych do wdrożenia reformy, a także objęcia pakietem osłonowym pracowników szkół i placówek oświatowych. W razie niepowodzenia rozmów z rządem, Rada nie wyklucza podjęcia akcji protestacyjnej. Poniżej pełna treść sprawozdania z nadzwyczajnego posiedzenia Rady KSOiW.
Komunikat Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z nadzwyczajnych obrad Rady KSOiW w Warszawie 28 września 2016 r.
Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” na nadzwyczajnym posiedzeniu przyjęła plan działań niezbędnych do zagwarantowania interesów pracowniczych w związku z proponowaną reformą oświaty. W przyjętym apelu Rada żąda od rządu i parlamentu RP zagwarantowania środków finansowych niezbędnych do wdrożenia reformy i objęcia pakietem osłonowym pracowników szkół i placówek oświatowych.
Rada KSOiW upoważniła Prezydium KSOiW do rozpoczęcia negocjacji z Ministerstwem Edukacji Narodowej, rządem RP, Radą Dialogu Społecznego i Komisją Krajową NSZZ „Solidarność” w sprawie pakietu osłonowego dla nauczycieli i innych pracowników szkół oraz zagwarantowania środków finansowych niezbędnych do wdrożenia reformy, tak by nie odbyła się ona kosztem pracowników oświaty i uczniów. W przypadku niepowodzenia rozmów z rządem Rada nie wyklucza podjęcia akcji protestacyjnej.
W związku z niżem demograficznym i planowaną reformą ustroju szkolnego Rada KSOiW uznała za konieczne wprowadzenie pakietu osłonowego dla nauczycieli i innych pracowników oświaty, gwarantującego m.in.:
- przywrócenie zapisu art. 88 Karty Nauczyciela uprawniającego nauczycieli do przechodzenia na wcześniejsze emerytury bez względu na wiek,
- wprowadzenie dodatkowego programu rekompensat finansowych dla nauczycieli i pracowników administracji i obsługi dobrowolnie odchodzących z zawodu lub na emeryturę,
- przedłużenie okresu stanu nieczynnego nauczycieli do 12 miesięcy,
- wprowadzenie tzw. standardów zatrudnieniowych – maksymalnej liczby uczniów w klasach,
- utworzenie banku danych bezrobotnych nauczycieli przy kuratoriach oświaty i wprowadzeniu mechanizmu kontroli zatrudnienia.
Rada dyskutowała o zapisach projektów dwóch ustaw zmieniających ustrój szkolny w Polsce. Prezydium KSOiW przygotuje szczegółową opinię do tych projektów.
Członkowie Rady dyskutowali także o działaniach KSOiW w sprawie niewłaściwego stosowania art. 42 Karty Nauczyciela w szkołach. Według nowych zapisów tego artykułu nie ma prawnej możliwości zatrudniania nauczycieli w świetlicach szkolnych na zasadzie nieodpłatnych zajęć. W związku z nowelizacją art. 42 KN brak jest obecnie podstawy prawnej do zobowiązywania nauczyciela do prowadzenia zajęć w godzinach dodatkowych, tak jak odbywało się to na gruncie przepisów dotychczasowych. Zgodnie z nowymi przepisami podejmowanie się przez nauczyciela prowadzenia stałych zajęć, po analizie potrzeb uczniów, jest całkowicie dobrowolne.
Działania dyrektorów szkół polegające na narzucaniu nauczycielom obowiązku prowadzenia zajęć w stałych godzinach pracy, poza wymiarem pensum określonego w umowie o pracę, powinny być zgłaszane organizacjom związkowym NSZZ „Solidarność”, ale także Państwowej Inspekcji Pracy i kuratorom oświaty.
Dobrym przykładem reakcji na niewłaściwe stosowanie art. 42 KN jest komunikat Małopolskiego Kuratora Oświaty (dostępny na stronie tego kuratorium i na stronie KSOiW).
W podobnym tonie winno wypowiedzieć się także MEN.
Rzecznik prasowy KSOiW NSZZ „S”
Wojciech Jaranowski
źródło: KSOiW NSZZ "Solidarność"
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14