OSKKO krytycznie o zmianach w polskiej oświacie i sposobie prowadzenia debaty publicznej nad nimi
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO) opublikowało stanowisko ws. zmian w polskiej oświacie i sposobu prowadzenia debaty publicznej nad nimi, wypracowane z udziałem ok. 1150 uczestników XI Kongresu Zarządzania Oświatą. Obradujący w dn. 26-28 września 2016 r. w Gdańsku dyrektorzy sprzeciwiają się m.in. likwidacji gimnazjów oraz posłaniu uczniów dzisiejszych klas 6, w roku szkolnym 2019/2020 do jednej klasy szkoły średniej z ostatnim rocznikiem likwidowanych gimnazjów. Sygnatariusze apelują ponadto do nauczycieli, samorządowców i dyrektorów, a także rodziców szkół objętych zmianami – o solidarną obronę wspólnych osiągnięć. W rozwinięciu pełna treść stanowiska.
Stanowisko XI Kongresu Zarządzania Oświatą w sprawie zmian w polskiej oświacie i sposobu prowadzenia debaty publicznej nad nimi
Odrzucamy plany zmiany systemu szkolnego, apelujemy o ich zatrzymanie i podjęcie realnych konsultacji ze środowiskiem niemal 40 tysięcy dyrektorów szkół, przedstawicielami samorządów terytorialnych prowadzących szkoły i nauczycielami.
28 września 2016 r. Kongres gdański zakończył się powstaniem zebranych i milczącym protestem przeciw zmianom forsowanym bez konsultacji ze środowiskiem specjalistów, bez poparcia polskich dyrektorów, nauczycieli, samorządowców - osób profesjonalnie zajmujących się zarządzaniem oświatą i kształceniem dzieci i młodzieży.
Tak przerwaliśmy spotkanie z przedstawicielami Ministerstwa Edukacji Narodowej, chcącymi przedstawić zebranym jak będą wprowadzane zmiany w oświacie. Nie wyjaśniono jednak dotąd wiarygodnie po co to mamy czynić.
Dlatego w całości negatywnie oceniamy i odrzucamy projekty obu ustaw – ustawę "Prawo oświatowe" oraz ustawę – "Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe". Czynimy tak, z pełną odpowiedzialnością za słowa, ponieważ m.in.:
- Protestujemy przeciw likwidacji ok. 7,5 tysiąca gimnazjów, kształcących na poziomie ponadpodstawowym ok. 1 mln uczniów.
Lokalny dostęp do edukacji, wyższego niż podstawowy poziomu, jest dla dzieci z terenów wiejskich, dzieci z małych miast przepustką do lepszego życia. Wyrównuje ich szanse na przygotowanie do osiągania dalszych szczebli wykształcenia. Likwidacja gimnazjum w pobliżu oznacza degradację małych miejscowości. Po wykształcenie ponadpodstawowe będzie trzeba wysłać dzieci do większych miast.
- Międzynarodowe badania jednoznacznie ukazują polskie piętnastolatki jako jedne z najlepiej wyedukowanych w świecie.
Protestujemy przeciw nieinformowaniu Polaków o tym. Przeciw tworzeniu złej opinii szkół gimnazjalnych, które niewątpliwie, dzięki latom pracy osiągnęły sukces edukacyjny.
- Występujemy w obronie bezpiecznej szkoły podstawowej dla dzieci młodszych. Przestrzegamy przed wprowadzeniem do szkół podstawowych nastolatków.
Młodzież w wieku gimnazjalnym ma uczęszczać do szkoły jednocześnie z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Pod koniec lat 90. sytuacja wychowawcza w szkołach była bardzo trudna, zmieniała się młodzież i zmieniały się czasy. Reforma, a co za tym idzie przejście młodzieży do gimnazjów przyniosło zdecydowaną poprawę w szkołach podstawowych.
- Mówimy NIE spisaniu na straty (!) edukacji uczniów obecnych klas 5 i 6;
będą oni realizować tymczasową (nie istniejącą jeszcze) podstawę programową.
- Jesteśmy przeciw posłaniu uczniów dzisiejszy klas 6, w roku szkolnym 2019/2020 do jednej klasy szkoły średniej z ostatnim rocznikiem likwidowanych gimnazjów.
To kolejny „koszt społeczny” nie do zaakceptowania.
- Przestrzegamy przed odebraniem uczniom klas 1. i 2. gimnazjum możliwości nauki ze swoimi nauczycielami do ukończenia szkoły.
Zacznie się wtedy wymiana kadry pedagogicznej. Ci uczniowie zapłacą za nieuzasadnione zmiany.
- Zwracamy uwagę na nieprzygotowanie nauczycieli do zmian. Nie zbudowano najpierw systemu doskonalenia nauczycieli przygotowanego na informowanie nauczycieli o zmianach.
Pracownicy ośrodków doskonalenia, edukatorzy nic realnie użytecznego o zmianach nie wiedzą, bo resort edukacji nie jest w stanie ich o niczym pewnym powiadomić.
- Nie ma podstaw programowych dla uczniów nowych szkół.
To zadanie na lata. Najważniejsze dla kształcenia uczniów i niezwykle wymagające. Przestrzegamy przed traktowaniem tego zadania w pośpiechu i bez dostatecznych konsultacji.
Zwracamy się do odbiorców naszego przekazu:
Od kilkunastu lat trwa w Polsce reforma oświaty. Reforma, która nigdy nie była tak blisko ukończenia – i nigdy nie była bardziej zagrożona niż dziś.
Apelujemy do nauczycieli, samorządowców i dyrektorów, a także rodziców szkół objętych zmianami – o solidarną obronę wspólnych osiągnięć. Protestujemy przeciw zaniechaniu wdrażania, wieloletnią ciężką pracą setek tysięcy nauczycieli, naukowców, działaniami kilku kolejnych rządów wielkiej przemiany systemu edukacji. Jesteśmy już blisko celu, a polskie dzieci korzystają z wysokiego poziomu kształcenia, szanowanego i uznawanego w całym świecie. Powinniśmy skupić wysiłki na osiągnięciu maksimum możliwości systemu.
Apelujemy do Rządu o zmianę postępowania. Wszystkim nam zależy na dobrej, profesjonalnej szkole. Nie potrzebujemy więc walki o oświatę, lecz sojuszu nas wszystkich dla jej rozwoju. Nic nie wzbudza większego szacunku do rządzących, niż to że słuchają oni obywateli. Wysłuchajcie więc Państwo głosu obywateli, a zarazem specjalistów - praktyków zarządzania oświatą.
Z poważaniem: Zarząd OSKKO
Gdańsk, dn. 28.09.2016 r.
Skojarzone pliki: | |
Stanowisko OSKKO ws. zmian w polskiej oświacie i sposobu prowadzenia debaty publicznej nad nimi [pdf] | |
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14