Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


OSKKO krytycznie o zmianach w polskiej oświacie i sposobie prowadzenia debaty publicznej nad nimi

Redakcja portalu, 16 Październik 16 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

OSKKO krytycznie o zmianach w polskiej oświacie i sposobie prowadzenia debaty publicznej nad nimi

Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO) opublikowało stanowisko ws. zmian w polskiej oświacie i sposobu prowadzenia debaty publicznej nad nimi, wypracowane z udziałem ok. 1150 uczestników XI Kongresu Zarządzania Oświatą. Obradujący w dn. 26-28 września 2016 r. w Gdańsku dyrektorzy sprzeciwiają się m.in. likwidacji gimnazjów oraz posłaniu uczniów dzisiejszych klas 6, w roku szkolnym 2019/2020 do jednej klasy szkoły średniej z ostatnim rocznikiem likwidowanych gimnazjów. Sygnatariusze apelują ponadto do nauczycieli, samorządowców i dyrektorów, a także rodziców szkół objętych zmianami – o solidarną obronę wspólnych osiągnięć. W rozwinięciu pełna treść stanowiska.



Stanowisko XI Kongresu Zarządzania Oświatą w sprawie zmian w polskiej oświacie i sposobu prowadzenia debaty publicznej nad nimi

Odrzucamy plany zmiany systemu szkolnego, apelujemy o ich zatrzymanie i podjęcie realnych konsultacji ze środowiskiem niemal 40 tysięcy dyrektorów szkół, przedstawicielami samorządów terytorialnych prowadzących szkoły i  nauczycielami.

28 września 2016 r. Kongres gdański zakończył się powstaniem zebranych i milczącym protestem przeciw zmianom forsowanym bez konsultacji ze środowiskiem specjalistów, bez poparcia polskich dyrektorów, nauczycieli, samorządowców - osób profesjonalnie zajmujących się zarządzaniem oświatą i kształceniem dzieci i młodzieży.

Tak przerwaliśmy spotkanie z przedstawicielami Ministerstwa Edukacji Narodowej, chcącymi przedstawić zebranym jak będą wprowadzane zmiany w oświacie. Nie wyjaśniono jednak dotąd wiarygodnie po co to mamy czynić.

Dlatego w całości negatywnie oceniamy i odrzucamy projekty obu ustaw – ustawę "Prawo oświatowe" oraz ustawę – "Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe". Czynimy tak, z pełną odpowiedzialnością za słowa, ponieważ m.in.:

  • Protestujemy przeciw likwidacji ok. 7,5 tysiąca gimnazjów, kształcących na poziomie ponadpodstawowym ok. 1 mln uczniów. 
    Lokalny dostęp do edukacji, wyższego niż podstawowy poziomu, jest dla dzieci z terenów wiejskich, dzieci z małych miast przepustką do lepszego życia. Wyrównuje ich szanse na przygotowanie do osiągania dalszych szczebli wykształcenia. Likwidacja gimnazjum w pobliżu oznacza degradację małych miejscowości. Po wykształcenie ponadpodstawowe będzie trzeba wysłać dzieci do większych miast.

  • Międzynarodowe badania jednoznacznie ukazują polskie piętnastolatki jako jedne z najlepiej wyedukowanych w świecie. 
    Protestujemy przeciw nieinformowaniu Polaków o tym. Przeciw tworzeniu złej opinii szkół gimnazjalnych, które niewątpliwie, dzięki latom pracy osiągnęły sukces edukacyjny.

  • Występujemy w obronie bezpiecznej szkoły podstawowej dla dzieci młodszych.  Przestrzegamy przed wprowadzeniem do szkół podstawowych nastolatków. 
    Młodzież w wieku gimnazjalnym ma uczęszczać do szkoły jednocześnie z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Pod koniec lat 90. sytuacja wychowawcza w szkołach była bardzo trudna, zmieniała się młodzież i zmieniały się czasy. Reforma, a co za tym idzie przejście młodzieży do gimnazjów przyniosło zdecydowaną poprawę w szkołach podstawowych.

  • Mówimy NIE spisaniu na straty (!) edukacji uczniów obecnych klas 5 i 6; 
    będą oni realizować tymczasową (nie istniejącą jeszcze) podstawę programową.

  • Jesteśmy przeciw posłaniu uczniów dzisiejszy klas 6, w roku szkolnym 2019/2020 do jednej klasy szkoły średniej z ostatnim rocznikiem likwidowanych gimnazjów. 
    To kolejny „koszt społeczny” nie do zaakceptowania.

  • Przestrzegamy przed odebraniem uczniom klas 1. i 2. gimnazjum możliwości nauki ze swoimi nauczycielami do ukończenia szkoły. 
    Zacznie się wtedy wymiana kadry pedagogicznej. Ci uczniowie zapłacą za nieuzasadnione zmiany.

  • Zwracamy uwagę na nieprzygotowanie nauczycieli do zmian. Nie zbudowano najpierw systemu doskonalenia nauczycieli przygotowanego na informowanie nauczycieli o zmianach. 
    Pracownicy ośrodków doskonalenia, edukatorzy nic realnie użytecznego o zmianach nie wiedzą, bo resort edukacji nie jest w stanie ich o niczym pewnym powiadomić.  

  • Nie ma podstaw programowych dla uczniów nowych szkół. 
    To zadanie na lata. Najważniejsze dla kształcenia uczniów i niezwykle wymagające. Przestrzegamy przed traktowaniem tego zadania w pośpiechu i bez dostatecznych konsultacji.

Zwracamy się do odbiorców naszego przekazu:

Od kilkunastu lat trwa w Polsce reforma oświaty. Reforma, która nigdy nie była tak blisko ukończenia – i nigdy nie była bardziej zagrożona niż dziś.

Apelujemy do nauczycieli, samorządowców i dyrektorów, a także rodziców szkół objętych zmianami – o solidarną obronę wspólnych osiągnięć. Protestujemy przeciw zaniechaniu wdrażania, wieloletnią ciężką pracą setek tysięcy nauczycieli, naukowców, działaniami kilku kolejnych rządów wielkiej przemiany systemu edukacji. Jesteśmy już blisko celu, a polskie dzieci korzystają z wysokiego poziomu kształcenia, szanowanego i uznawanego w całym świecie. Powinniśmy skupić wysiłki na osiągnięciu maksimum możliwości systemu.

Apelujemy do Rządu o zmianę postępowania. Wszystkim nam zależy na dobrej, profesjonalnej szkole. Nie potrzebujemy więc walki o oświatę, lecz sojuszu nas wszystkich dla jej rozwoju. Nic nie wzbudza większego szacunku do rządzących, niż to że słuchają oni obywateli. Wysłuchajcie więc Państwo głosu obywateli, a zarazem specjalistów - praktyków zarządzania oświatą.


Z poważaniem: Zarząd OSKKO



Gdańsk, dn. 28.09.2016 r.
 
Skojarzone pliki:
Stanowisko OSKKO ws. zmian w polskiej oświacie i sposobu prowadzenia debaty publicznej nad nimi [pdf]
 

 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej