OSKKO apeluje o dyskusję ws. sześciolatków
"Konieczne jest dokonanie analizy skutków społecznych, organizacyjnych i finansowych, ze szczególnym uwzględnieniem obciążeń, które poniosą samorządy, dotyczącej funkcjonowania w systemie przez 12 lat prawiepustego rocznika (uczniowie podejmujący naukę w I klasie w roku 2016)" - przeczytać można w stanowisku Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty ws. sześciolatków w szkole. Zrzeszeni w OSKKO dyrektorzy i urzędnicy oświatowi zwracają ponadto uwagę na potrzebę "mądrego przygotowania się przez resort edukacji do ew. planów wszelkich zmian w delikatnej tkance oświatowej, zawsze owocujących długofalowymi konsekwencjami". Pełna treść stanowiska poniżej.
Stanowisko Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO) ws. planowanych zmian w funkcjonowaniu szkół podstawowych, a także przedszkoli oraz skutków organizacyjnych, finansowych i społecznych tych zmian
Stowarzyszeni - dyrektorzy i urzędnicy oświatowi wyrażają zaniepokojenie planowaniem zmian w systemie oświaty bez wszechstronnie akceptowanego i jasnego wskazania rodzicom oraz środowisku osób odpowiedzialnych za zarządzanie w szkołach i samorządach - skutków proponowanych zmian: tj. szans i zagrożeń z perspektywy dzieci i uczniów, a także rzetelnej analizy kosztów reorganizacji.
Pragniemy poniżej przedstawić pod rozwagę Ministra Edukacji Narodowej, posłów na Sejm a także społeczności szkolnych i opinii publicznej znane nam fakty dotyczące planu rezygnacji z edukacji szkolnej sześciolatków oraz zadać niektóre podstawowe pytania:
- Całkowicie popieramy uznanie prawa rodziców do zdecydowania o wieku posłania dziecka do szkoły, w obecnym jednak stanie prawnym rodzice mają to prawo – mogą zdecydować czy dziecko sześcioletnie rozpocznie naukę szkolną, czy też nauka zostanie odroczona. Natomiast uważamy, że systemowo dziecku powinno się wskazać na możliwość rozpoczynania nauki w wieku 6 lat - bez utrudniania skorzystania z niej, ponieważ wszystkie strony zabierające głos w tej sprawie (także np. Stowarzyszenie Rzecznik Praw Rodzica oraz nasza organizacja) uważają, że dziecko w tym wieku jest gotowe do nauki czytania i pisania.
- Dyrektorzy przedszkoli i samorządowcy jednoznacznie wskazują nam, że wprowadzenie dodatkowego rocznika (sześciolatków) do przedszkoli uniemożliwi zapewnienie edukacji przedszkolnej dla dzieci 3-letnich lub wymusi na samorządach nową konieczność znalezienia dodatkowych środków na zapewnienie odpowiedniej liczby miejsc dla tych dzieci. (np. budowa nowych przedszkoli).
- Zapewnienie prawa do wychowania przedszkolnego dla dzieci od 3 roku życia (ustawa przedszkolna) oznacza, że dziecko po 3-letnim okresie uczęszczania do przedszkola jest pod względem społecznym i emocjonalnym w wieku 6 lat przygotowane do podjęcia nauki. Dbając w dalszym ciągu o prawo rodziców do decyzji, twierdzimy, że ostateczną decyzję powinni podjąć rodzice dziecka po konsultacji z nauczycielem przedszkola, który przecież dokonuje diagnozy dziecka w tym zakresie.
- Zwracamy uwagę na potrzebę mądrego przygotowania się przez resort edukacji do ew. planów wszelkich zmian w delikatnej tkance oświatowej, zawsze owocujących długofalowymi konsekwencjami. Do tego konieczna jest analiza skutków finansowych, które poniosą samorządy w związku z takimi działaniami jak: przekształcenie szkół w zespoły szkolno-przedszkolne lub konieczność tworzenia nowych miejsc w przedszkolach z powodu nie spełnienia przez szkoły wymogów określonych np. w przepisach p.poż. Nie są nam znane analizy takich zmian.
- Równie konieczne jest dokonanie analizy wpływu braku miejsc w przedszkolach dla dzieci 3 letnich na możliwość podjęcia pracy przez ich rodziców.
- Zadajemy pytanie: co stanie się z obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym, gdy obowiązek szkolny rozpocznie się w wieku 7 lat, a rodzic będzie chciał posłać do szkoły 6 – latka? Czy i jak będzie zorganizowane obowiązkowe przygotowanie dziecka do szkoły?
- Konieczne jest dokonanie analizy skutków społecznych, organizacyjnych i finansowych, ze szczególnym uwzględnieniem obciążeń, które poniosą samorządy, dotyczącej funkcjonowania w systemie przez 12 lat prawie pustego rocznika (uczniowie podejmujący naukę w I klasie w roku 2016). Ważne jest przedstawienie społeczeństwu i nam – wykonawcom prawa - wyników takich analiz.
- Wskazujemy na istotną konieczność analizy skutków finansowych wprowadzenia nowej podstawy programowej, nowych podręczników, szkoleń nauczycieli w tym zakresie. Niezależnie od powyższego uważamy, że tworzenie nowej podstawy programowej powinno się odbywać z uwzględnieniem wyników szerokich konsultacji ze środowiskiem nauczycielskim i naukowym oraz, że nie może się to odbywać pod presją czasu.
- Obecnie mamy do czynienia z zupełnie inną sytuacją dotyczącą nieprzygotowania szkół do przyjęcia 6-latków niż to było w czasie, gdy ta kwestia była oceniania przez społeczeństwo poprzez zbieranie poparcia dla referendum w tej sprawie. Samorządy i nauczyciele po tym czasie wykonali wielki wysiłek organizacyjny w celu właściwej realizacji tego zadania. Oceniamy przygotowanie szkół jako dobre.
- Wnioskujemy o poważne zastanowienie nad (szerzej przedstawionymi w naszym odrębnym stanowisku) konsekwencjami planu wprowadzenia do szkół podstawowych młodzieży w wieku gimnazjalnym, tj 13-16 lat. Do szkół podstawowych uczęszczają dzieci w wieku od 5-12 lat (uwzględniając oddziały przedszkolne) i jest to bezpieczne środowisko, dostosowane do potrzeb młodszych dzieci, wolne od, znanych ze szkoły ośmioletniej, negatywnych skutków społecznych. Naszym zdaniem umieszczanie młodzieży w szkole dla najmłodszych jest błędem.
W związku z ww. uwagami wnioskujemy o podjęcie dyskusji z fachowcami w zakresie zarządzania oświatą, deklarujemy wolę udziału w takich konsultacjach. Podatność sfery edukacji na nieprzygotowane zmiany jest już nam wszystkim znana. Zachęcamy resort edukacji oraz członków Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży Sejmu RP do podjęcia takiej rozmowy. Możecie Państwo liczyć na nasze zaangażowanie i rzetelne oceny, czego dowody niejednokrotnie dawaliśmy.
źródło: Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14