Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Obawy ścisłe i humanistyczne

Maciej Maciołek, 30 Kwiecień 12 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Obawy ścisłe i humanistyczne
Kto się będzie uczył fizyki?

Nauczyciele przyzwyczajeni do określonej porcji wiedzy, która powinna znaleźć się w ich programach, gwałtownie oponują przed drastycznymi redukcjami w ich przedmiotach. Zaczęło się od historyków. Teraz dołączają fizycy. 


Prawdziwy bunt

Świat nauk humanistycznych i nauk ścisłych podają sobie ręce we wspólnym proteście. To już prawdziwy bunt przeciw reformie szkolnictwa. W związku z reformą szkolnictwa, od 1 września 2012 r. uczniowie szkół ponadgimnazjalnych uczyć się będą zgodnie z rozporządzeniem o nowej podstawie programowej nauczania. W podstawie zapisano, że w II klasach uczniowie będą wybierać, jakich przedmiotów będą się uczyć w rozszerzonym zakresie, a co za tym idzie, jakie będą mieli przedmioty uzupełniające. 

Wprowadzone rozporządzeniem zmiany spowodują znaczącą redukcję liczby godzin nauczania niektórych przedmiotów na poziomie podstawowym, a uczniowie szkół ponadgimnazjalnych zmuszeni zostaną do wyboru profilu kształcenia na zbyt wczesnym etapie edukacji. W rezultacie szkoły ponadgimnazjalne, a w szczególności licea ogólnokształcące staną się szkołami wąskich specjalizacji kreowanych poprzez nie zawsze świadomy wybór przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym - napisali w przekazanym PAP w czwartek stanowisku naukowcy z Komitetu Fizyki Polskiej Akademii Nauk.

Obawiają się oni, że w następstwie nowych regulacji rozszerzonym zakresem nauczania przedmiotów o charakterze ścisłym, w szczególności fizyki, będzie objęty nikły odsetek uczniów. Według nich, wpłynie niekorzystnie na poziom ogólnego rozwoju intelektualnego przyszłych maturzystów, jak również spowoduje, że tylko nieliczni spośród nich będą przygotowani do studiowania na kierunkach ścisłych i technicznych. Dlatego - fizycy z PAN - domagają się głębokiej rewizji przepisów.

 


Podpatrywanie innych dziedzin

Dobrym zwyczajem amerykańskich wyższych uczelni jest wymóg wybierania dodatkowych fakultetów z nauk humanistycznych na kierunkach ścisłych i studiowanie wybranego  fakultetu z zakresu nauk ścisłych dla humanisty. Ten sam zabieg można zauważyć w nowym programie szkół ponadgimnazjalnych. Zgodnie z nową podstawą programową nauczania dla uczniów wybierających w szkołach ponadgimnazjalnych kształcenie w zakresie rozszerzonym z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych został przewidziany dodatkowo przedmiot uzupełniający historia i społeczeństwo. Ma on poszerzać ich wiedzę w zakresie historii oraz kształtować postawy obywatelskie. 

Z kolei dla uczniów, którzy wybierają kształcenie w zakresie rozszerzonym z przedmiotów humanistycznych, został przewidziany dodatkowo przedmiot uzupełniający przyroda, który poszerza ich wiedzę w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych.
 
 



Zmiana jest wynikiem procesu

Nowa podstawa programowa nauczania była - jak zapewnia MEN - w fazie projektu jednym z najszerzej konsultowanych aktów prawnych. Propozycja zmian w tej sprawie trafiła do konsultacji społecznych w 2008 r. Eksperci przeanalizowali ponad 2,5 tys. opinii i uwag oraz ponad 200 recenzji sporządzonych przez fachowców w poszczególnych dziedzinach kształcenia. Pozytywnie o projekcie - jak informowała minister edukacji - wypowiedziały się m.in. Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Rada Główna Szkolnictwa Wyższego, Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej a także Polskie Towarzystwo Historyczne. 
 
Chór oponentów wskazuje, że nie wszyscy byli wysłuchani. Swoją drogą, największe poświęcenia potrafimy ponosić w momencie oporu. W fazie organizowania i planowania jeszcze brakuje nam sił, by wypracować program będący wyrazem uczących.
 
 
 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej