O wojnie i pokoju dla najmłodszych
Mniej więcej w tym samym czasie, gdy tęczowa instalacja w Warszawie padała ofiarą chuliganów podczas Marszu Niepodległości, tęcza, międzynarodowy symbol pokoju, towarzyszyła uczniom siedmiu europejskich szkół podczas ich spotkania w Mediolanie. Odbyło się ono w ramach realizacji projektu zatytułowanego „Wojna i pokój” w ramach programu Comenius-Partnerstwo Szkół. Jednymi z uczestników byli uczniowie z tyskiej Szkoły Podstawowej nr 37 im. Kornela Makuszyńskiego.
Bezpośrednim powodem, dla którego tyscy uczniowie zdecydowali się zająć właśnie tematyką wojny i pokoju była przypadająca w przyszłym roku okrągła setna rocznica wybuchu Pierwszej Wojny Światowej. Jednak projekt nie skupia się wyłącznie na kwestiach historycznych. Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie mają świadomość, że propagowanie pokojowego współistnienia oraz tolerancji, połączone z przeciwstawianiem się ksenofobii i agresji, jest dziś równie aktualne i potrzebne, jak przed stoma laty. – Chociaż temat jest skomplikowany, to niewątpliwie uniwersalny, należy o nim mówić z uczniami jak najwcześniej – nie ma wątpliwości Agata Maciążka, dyrektor tyskiej „Kornelówki” – Jeśli jedenastolatki wspólnie się bawią i współpracują, to za dziesięć lat nikt nie wmówi im, że jest jakikolwiek sens w zabijaniu się nawzajem, w imię jakiejkolwiek ideologii.
Do Mediolanu wybrała się trójka uczniów klas szóstych. – Był to dla nas pewien stres, bo mieliśmy zamieszkać u włoskich rodzin i posługiwać się wyłącznie językiem angielskim – przyznaje Zosia, uczestniczka wyjazdu – Miałam z sobą słownik, ale okazało się, że wystarczyła wiedza wyniesiona z lekcji języka angielskiego. Teraz moja motywacja do nauki języków obcych jest jeszcze większa.
Podczas tygodniowego pobytu młodzi Polacy bawili się (między innymi podczas gry detektywistycznej polegającej na szukaniu śladów związanych z wojną i pokojem w okolicy średniowiecznego zamku Sforzów) oraz pracowali (na przykład tworząc symbole pokoju podczas warsztatów artystycznych) wspólnie ze swoimi rówieśnikami z Anglii, Francji, Hiszpanii, Węgier, Turcji i oczywiście Włoch. W tym czasie oczywiście doszło do zawiązania się pierwszych międzynarodowych przyjaźni. I nikomu nie przeszkadzało, że nowy kolega czy koleżanka wierzy w innego Boga, jest innej narodowości czy ma inny kolor skóry.
Kolejny wyjazd w ramach projektu będzie miał miejsce w marcu, tym razem do hiszpańskiej Malagi. Ale w międzyczasie także sporo będzie się działo. – Nasi uczniowie będą tworzyć blogi w języku angielskim oraz komunikować się ze swoimi rówieśnikami drogą elektroniczną – informuje Marcin Melon, koordynator projektu – W szkole powstał także „Comenius Corner”, gdzie będziemy umieszczać informacje na temat szkół partnerskich. Ale oczywiście największy entuzjazm budzi perspektywa bezpośredniego kontaktu z nowymi egzotycznymi przyjaciółmi.
/informacja prasowa/
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14