O "kresce" na świadectwie raz jeszcze
Miesiąc temu pisaliśmy o liście, jaki wystosował do Ministerstwa Edukacji Narodowej Rzecznik Praw Obywatelskich. W piśmie tym chodziło o ową „kreskę” stawianą w miejsce oceny w rubryce religia/etyka uczniom, którzy nie uczęszczają na lekcje religii, a nie organizuje się dla nich w jej miejsce zajęć z etyki. Interwencja RPO spowodowana była brakiem zadowalających rozwiązań w tej sprawie po przegranym przez nasze państwo procesie przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka – Grzelak przeciw Polsce. Jak wiadomo, Trybunał orzekł, że Polska naruszyła zakaz dyskryminacji oraz wolność sumienia i wyznania. ETPC uznał także, że Polska nie zapewniając lekcji etyki dyskryminuje uczniów niewierzących.
W odpowiedzi Rzecznik Praw Obywatelskich otrzymał datowane na 12 sierpnia br. pismo wyjaśniające z ministerstwa. MEN stwierdza w nim, iż rząd polski przyjął stanowisko, że Trybunał w orzeczeniu w sprawie Grzelak przeciwko Polsce nie zakwestionował systemu organizacji religii i etyki w polskich szkołach ani możliwości postępów w nauce z tych przedmiotów, jak również możliwości wliczania ocen z tych przedmiotów do średniej ocen, zatem stwierdzone naruszenie ma przyczynę w złej praktyce placówek oświatowych, w których pobierał naukę skarżący, a nie w obowiązujących regulacjach prawnych. Uznano więc, że środki podjęte w tej sprawie powinny dotyczyć działań informacyjnych o charakterze zapobiegawczym, w szczególności przetłumaczenia i rozpowszechnienia wyroku w sprawie Grzelak przeciwko Polsce oraz przekazania kuratorom oświaty i dyrektorom szkół informacji dotyczącej zasad organizowania zajęć z etyki.
Poinformowano również RPO, że w marcu 2013 r. odbyło się w Ministerstwie Edukacji Narodowej spotkanie z przedstawicielami Sekcji Wykonywania Wyroków Sekretariatu Rady Europy, z udziałem reprezentantów Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Przedstawicielka Sekretariatu Rady Europy wyraziła na nim obawę, czy zaproponowane środki w sposób trwały wyeliminują przyczynę, mimo iż - jak przyznała - Trybunał nie wskazał dokładnie, jakie działania należy podjąć w celu wykonania wyroku w omawianej sprawie, a dobór środków mających wyeliminować przyczynę naruszenia należy do danego państwa. W tej sytuacji, stwierdzając, że zapewnienie zorganizowania zajęć z etyki stanowiłoby nadmierne obciążenie dla budżetu państwa, zasugerowała poszukiwanie rozwiązań alternatywnych, takich jak np. nauczanie etyki metodą e-learningu. W wyniku tej sugestii, Ministerstwo Edukacji Narodowej przyjęło harmonogram działań dotyczący wprowadzenia możliwości nauczania etyki metodą e-learningu w szkołach publicznych, w przypadku, gdy nie jest możliwe zorganizowanie zajęć z etyki w oparciu o dotychczasowe przepisy ze względu na zbyt małą liczbę chętnych.
Od wydania wyroku przez Europejski Trybunał Praw Człowieka minęły już trzy lata. A mimo to dostęp do etyki w szkołach wcale się znacząco nie powiększył. Rozpoczął się kolejny rok szkolny, a na lekcje etyki będą mogli uczęszczać tylko nieliczni uczniowie. W roku szkolnym 2012/2013 tylko 4,49% ze wszystkich szkół w Polsce zapewniało lekcje etyki. Poza tym wzór świadectwa nadal pozostaje ten sam. Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje wprowadzenie do szkół nauczania etyki metodą e-learningu. Rozwiązanie to jest „już” na etapie koncepcyjnym, a z harmonogramu przygotowanego dla Sekcji Wykonywania Wyroków Sekretariatu Rady Europy wynika, że jego wdrożenie planowane jest dopiero na 2015 rok. O ile oczywiście nie będzie opóźnień...
Według Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, aby skutecznie wykonać wyrok sprawy Grzelak przeciwko Polsce, nie jest konieczne wprowadzanie nowych aktów prawnych. Wystarczyłoby wprowadzić zmiany do rozporządzenia z 1992 roku regulującego zasady organizowania lekcji etyki w szkołach.
„W tym kontekście tym trudniej zrozumieć opieszałość i niekonsekwencję polskich władz w kwestii udostępniania zajęć z etyki. Minęły już trzy lata od wydania wyroku, a wciąż jesteśmy w fazie koncepcyjnej. W państwie neutralnym światopoglądowo i religijnie szkoła powinna wspierać rodziców w wychowywaniu dzieci zgodnie z ich światopoglądem, dlatego konieczna jest realna alternatywa dla lekcji religii w szkołach” – mówi dr Adam Bodnar, wiceprezes HFPC.
/bozal/
Skojarzone pliki: |
|
Pismo z wyjaśnieniami MEN do RPO w sprawie [pdf] | |
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14