Matematyka jest ważna! Raport z badania nauczania matematyki w gimnazjum.
Co się zmieniło na lekcjach matematyki po wprowadzeniu nowej podstawy programowej, a nad czym wciąż trzeba pracować? Jakie metody wykorzystują nauczyciele w pracy z uczniami i czy potrafią na lekcji się z nimi komunikować? Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził badanie, którego rezultaty pomogą wskazać szanse i zagrożenia dla realizacji podstawy programowej z matematyki w gimnazjum. Raport z badania jakościowego, opracowany przez Pracownię Matematyki IBE, jest już dostępny na stronie Instytutu.
Pogłębienie wiedzy o tym, w jaki sposób w szkołach realizowana jest nowa podstawa programowa z matematyki, było głównym celem przeprowadzonego przez IBE badania, które objęło nauczycieli, uczniów i ich rodziców.
Wyniki badania wyraźnie pokazują, że nauczyciele są dobrze przygotowani z zakresu wiedzy matematycznej. Dobrze realizowane są też cele szczegółowe podstawy programowej związane z wprowadzaniem i stosowaniem narzędzi matematycznych.
Pewnym problemem jest natomiast realizacja celów ogólnych podstawy programowej związanych z rozumowaniem, argumentacją, umiejętnością dobierania własnej strategii.
– Dość powszechne jest przekonanie, że zasadnicze przesłanie podstawy programowej zawarte jest w wymaganiach szczegółowych. Wbrew intencjom autorów podstawy dokument ten w praktyce bywa sprowadzany do spisu wszystkich tematów, które powinny być zrealizowane na lekcjach – mówi Marcin Karpiński, lider Pracowni Matematycznej w IBE.
Jego zdaniem potrzebne są działania wspierające wdrażanie nowej podstawy programowej – zwłaszcza odnoszące się do upowszechniania świadomości znaczenia wymagań ogólnych. Ponieważ w procesie uczenia nauczyciele w znacznym stopniu opierają się na podręcznikach, to podstawa programowa jest odzwierciedlana jedynie na tyle, na ile jej idee są w nich obecne.
Słabością edukacji matematycznej w gimnazjach jest też niewystarczająca komunikacja między nauczycielem a uczniami.
– Styl wykładowy, organizacja lekcji wykluczająca uczniów z twórczego uczestnictwa, rzadkie reagowanie na ich potrzeby, pytania i wątpliwości – to elementy tak silnie zakorzenione, że aby je zmienić, nie wystarczy już cykl szkoleń dla nauczycieli. Potrzebny jest starannie przemyślany wieloletni program obejmujący kształcenie nauczycieli, system weryfikacji ich umiejętności i propagowania dobrych rozwiązań metodycznych – dodał Marcin Karpiński.
Innym obszarem, na który – zdaniem badaczy – należy zwrócić większą uwagę, jest dość ubogi zasób metod stosowanych przez nauczycieli. Z deklaracji nauczycieli wynika, że znane są im różnorodne metody indywidualnej i grupowej pracy z uczniami, jednak w praktyce nie stosują ich na lekcjach. Elementem oceny pracy nauczyciela powinno być zatem także ocenianie stosowanych przez niego metod dydaktycznych oraz sposobów aktywizowania uczniów i wzmacniania ich odpowiedzialności za własne uczenie się.
Matematyka jest ważna!
Przeprowadzone przez IBE badanie pokazało, że zarówno uczniowie jak i ich rodzice uważają matematykę za ważny przedmiot. Zdecydowana większość uczniów zgodziła się ze stwierdzeniem, że warto uczyć się matematyki. Zdaniem rodziców przydatność matematyki w życiu dorosłym jest niepodważalna. Zdają też sobie sprawę z perspektyw, jakie otwiera przed ich dzieckiem znajomość przedmiotów ścisłych.
źródło: www.ibe.edu.pl
Skojarzone pliki: |
|
Nauczanie matematyki w gimnazjum - raport z badania [pdf] | |
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14