Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Konkurs Fizyka da się lubić ‘2014

Redakcja portalu, 03 Styczeń 14 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Konkurs Fizyka da się lubić ‘2014

Oddział Łódzki Polskiego Towarzystwa Fizycznego zaprasza uczniów szkół ponadpodstawowych do udziału w jubileuszowej – dziesiątej – edycji konkurs "Fizyka da się lubić". Konkurs odbywać się będzie w dwóch kategoriach: doświadczalnej i literackiej. W pierwszej z nich, zadaniem uczestników będzie wyznaczenie prędkości dźwięku w powietrzu; w drugiej – udzielenie, w formie eseju, odpowiedzi na pytanie „Czy eksperymentaria zastąpią szkołę w uczeniu fizyki?”.

W kaegorii eksperymentalnej (drużynowej), gdzie zadaniem zespołu będzie wyznaczenie prędkości dźwięku w powietrzu - ponieważ zagadnienie może być potraktowane bardzo różnie - Organizatorzy wyznaczyli dwie klasy eksperymentów, które punktowane będą osobno.
 

  • Klasa pierwsza zdefiniowana jest przez drastyczne ograniczenia co do narzędzi, jakich użyć można będzie w eksperymencie. Dopuszczalne będą jedynie:

    • stoper,
    • ekierkę o długości ramion do 30 cm,
    • sznurek długości do 1 metra,
    • dwie metalowe pokrywki do garnków (o średnicy do 50 cm).
       

W tej kategorii oceniana będzie przede wszystkim metoda pomiaru, jej innowacyjność, oryginalność, pomysłowość. Wynik powinien być możliwie poprawny, a jego dokładność przyzwoita, ale nie to jest tu najważniejsze.
 

  • Dla odróżnienia, w klasie drugiej najistotniejszy będzie wynik, jego dokładność oraz precyzja samych pomiarów. Poza przyrządami wymienionymi dla kategorii pierwszej dopuszczalne będzie tu użycie komputera (laptopa, tabletu, czy telefonu) do rejestracji dźwięku (i obrazu, jeśli to będzie niezbędne) i narzędzi programistycznych do obróbki uzyskanych sygnałów.


Uczestnicy zobowiązani są do bezwzględnego przestrzegania przepisów BHP, w tym nie podejmowania prób odtwarzania eksperymentów Williama Derhama z armatą. Dźwięk może być generowany jedynie przy użyciu pokrywek i/lub naturalnych aparatów, w jakie wyposażone jest ciało człowieka. Dopuszczalne jest ponadto wykorzystanie dźwięków „dostępnych” w naturze, takich jak kukanie kukułki, czy gwizd lokomotywy. Warunkiem jest brak jakiegokolwiek udziału eksperymentatorów w emisji tych dźwięków. Za nielegalne uznać należy np. nakłanianie maszynisty do zagwizdania na zakręcie.

Ilustracją realizacji zadania eksperymentalnego powinna być prezentacja przygotowana w formacie PowerPoint, OpenOffice, flash lub html. Do oceny pracy niezbędny będzie także szczegółowy opis wraz z obliczeniami, który należy przygotować zapisać w jednym z popularnych formatów dokumentów tekstowych.



W kategorii literackiej, uczestnik zobligowany jest do napisania krótkiej rozprawy naukowej lub właśnie literackiej, czyli eseju, w którym w sposób poważny i twórczy odniesie się do pytania „Czy eksperymentaria zastąpią szkołę w uczeniu fizyki?”

Pod pojęciem eksperymentarium w pytaniu tym kryje się instytucja zajmująca się prezentowaniem w ciekawy sposób różnych interesujących zjawisk. Największym polskim eksperymentarium jest Centrum Nauki „Kopernik”, ale w coraz większej liczbie miast w Polsce pojawiają się mniejsze, co nie znaczy mniej ciekawe, podobne ośrodki. Trend taki zauważalny jest zresztą na całym świecie. Czy w związku z tym przyszłość edukacji naukowej, a w tym i fizycznej wiązać należy właśnie z nimi? Czy chcielibyście, aby tak było? Czy tak w ogóle może być? Czy tak będzie?

Odpowiedzi na te pytania, jeśli się nad nimi zastanowić, wcale nie są tak oczywiste. Zadaniem uczestników jest głębokie przemyślenie tematu i podzielenie się swoimi wnioskami z innymi. Być może przyczynią się one do urzeczywistnienia, albo do pogrzebania tej idei. Każda opinia ma znaczenie w dobie, gdy poszukuje się wszędzie właściwego dla XXI wieku systemu edukacji.

Esej należy dostarczyć zapisany w jednym z popularnych formatów dokumentów tekstowych.


W obu kategoriach przyznane będą nagrody ufundowane przez Katedrę Modelowania Procesów Nauczania Uniwersytetu Łódzkiego, głównego sponsora konkursu – PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna SA z Bełchatowa oraz innych mecenasów imprezy. Prace oceni jury powołane przez Oddział Łódzki Polskiego Towarzystwa Fizycznego. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi podczas XIV Festiwalu Nauki, Techniki i Sztuki 9 kwietnia 2014 roku w Auli Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej UŁ.


Prace, oraz wszelkie pytania i wątpliwości należy kierować pocztą elektroniczną na adres: t.wibig@gmail.com. W plikach z pracami konkursowymi zawrzeć należy podstawowe informacje o autorze (autorach, grupie): imię, nazwisko, szkoła, klasa itp. Termin nadsyłania prac upływa 31 marca 2014 roku.

 

Fizyka da się lubić

 


źródło: www.wfis.uni.lodz.pl/ptf/
 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej