Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Komentarz ekspertów Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego do wybranych rozwiązań zawartych w projekcie ustawy "Prawo oświatowe" z 16 września 2016 roku

Dominika Hofman-Kozłowska, 24 Październik 16 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Komentarz ekspertów Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego do wybranych rozwiązań zawartych w projekcie ustawy "Prawo oświatowe" z 16 września 2016 roku

Większą uwagę warto zwrócić na tematy dotyczące: zarządzania szkołą, relacji szkoły z otoczeniem, wewnętrznej struktury organizacyjnej szkoły, a także relacji nauczyciel – uczeń oraz nauczyciel – rodzic, kształcenia nauczycieli, awansu zawodowego, dydaktyki, zakresu autonomii nauczyciela w tworzeniu programów autorskich czy wreszcie podstawy programowej i aspektu wychowawczego – twierdzą eksperci Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego ds. edukacji, odnosząc się do wybranych rozwiązań zawartych w projekcie ustawy “Prawo oświatowe”.


Ich zdaniem propozycja likwidacji gimnazjów nie jest, jak wynika z badań, rozwiązaniem optymalnym. – Ważne są jednak podjęte przez MEN zmiany w zakresie przywrócenia charakteru ogólnokształcącego liceów i dopasowania do wymagań współczesności kształcenia zawodowego – podkreślają eksperci.

Według nich projekt ustawy kładzie zbyt duży nacisk na nadzór systemu oświaty. – Łączenie funkcji doradczych i kontrolnych w ramach jednej instytucji – kuratoriów oświaty – musi być nieefektywne, gdyż powoduje konflikty interesów i ogranicza wzajemne zaufanie współpracujących jednostek – twierdzą. – Tym niemniej diagnoza stawiana przez MEN, mówiąca, że szkoły otrzymują zbyt mało wsparcia metodycznego, jest z pewnością słuszna i zapowiedź zwiększenia liczby doradców warto ocenić pozytywnie.

Autorzy komentarza do projektu ustawy zauważają też, że brakuje w niej zapisów, które przedstawiałyby szkołę w kontekście szerszego systemu, pewnej sieci. Chodzi o sieć współpracy na rzecz ciągłego wzrostu pomiędzy szkołami, organami prowadzącymi czy instytucjami szkolnictwa wyższego.

Zdaniem ekspertów CA KJ przede wszystkim jednak brakuje w projekcje ustawy zapisów dotyczących samych nauczycieli, a przecież autorytet instytucji oświatowych, jakość edukacji, a przede wszystkim rozwój ucznia, budują dobrze przygotowani do swej roli nauczyciele. Rozwój nauczycieli jest ważny w obszarze:
 

  • merytorycznym (przedmiotowym);
  • dydaktycznym ‒ uwzględniając metody i narzędzia angażujące ucznia w proces edukacyjny i wspierające jego integralny rozwój;
  • wychowawczym ‒ uwzględniając między innymi: budowanie relacji z uczniem i otoczeniem, zarządzanie procesem grupowym, rozwiązywanie konfliktów, wsparcie uczniów w odnajdywaniu talentów i rozwijaniu osobowości.


W przygotowaniu oferty programu doskonalenia nauczycieli należy rozważyć konieczność:
 

  • kształcenia przez odpowiednio przygotowane do tego ośrodki, uwzględniające w procesie dokształcania i przygotowywania do zawodu trzy powyższe obszary;
  • stworzenia “szkół klinicznych” – miejsca dłuższej praktyki przygotowującej do zawodu połączonej z tutoringiem, w ramach którego przyszły nauczyciel będzie mógł omówić swoje problemy i wzmocnić się na przyszłej drodze zawodowej;
  • zmiany zasad oceny pracy nauczycieli oraz wprowadzenia nowego programu dotyczącego awansu zawodowego.


W projekcie brakuje też zapisów o autonomii w zakresie tworzenia własnych programów przez nauczycieli. Poczucie autonomii nauczyciela wpływa znacząco na jego kreatywność, a przede wszystkim na jego motywację w pracy z uczniami. Nauczycielowi, który w znikomym stopniu zostaje przez system obdarzony zaufaniem, będzie ciężej obdarzyć nim uczniów – podsumowują eksperci z Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego.



autorzy komentarza:

Dominika Hofman (red.), Mikołaj Herbst, Barbara Strycharczyk, Sylwia Sysko-Romańczuk


 
 O autorce:
Dominika Hofman-Kozłowska  

Dominika Hofman-Kozłowska

współpracownik CA KJ, ekspert ds. edukacji, politolog, trener, tutor. W obszarze naukowym podejmuje refleksję nad przyszłością i rozwojem integralnej edukacji, przygotowując swój doktorat na Uniwersytecie Śląskim. W obszarze aktywności zawodowej i społecznej prowadzi szkolenia, głównie dla nauczycieli i edukatorów. Współpracuje ściśle z Collegium Wratislaviense w ramach projektów „Szkoła Tutorów” i „Akademia Innowacji”. Jest założycielką Uniwersytetu Śląskiego Maturzystów, którego prace koordynuje. Miłośniczka reportaży i odkrywania świata poprzez podróże.

 

 

źródło: Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego

 

Skojarzone pliki:
Komentarz ekspertów Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego do wybranych rozwiązań zawartych w projekcie ustawy "Prawo oświatowe" z 16 września 2016 roku - pełna treść [pdf]
 

 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 19 Lipiec 2021

Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 10 Maj 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej