Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Kluby czytelnicze PoczytajMY o migracjach - od czytania do zrozumienia

Redakcja portalu, 20 Grudzień 17 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Kluby czytelnicze PoczytajMY o migracjach - od czytania do zrozumienia

O przyjaźni, która przekracza granice, opuszczaniu ukochanych miejsc i uczeniu się życia w nowym kraju rozmawiają z najmłodszymi uczestniczki i uczestnicy programu Centrum Edukacji Obywatelskiej – „PoczytajMY o migracjach”. Młodzi wolontariusze i wolontariuszki przybliżają dzieciom historię Andżeliki migrantki z Polski i Tandżina uchodźcy z Erytrei i kształtują w ten sposób ich wrażliwość na innych oraz ułatwiają zrozumienie skomplikowanych, globalnych wyzwań współczesnego świata.


O różnorodności od najmłodszych lat

Dzieci od najmłodszych lat są w stanie zrozumieć różnice między migrantem a uchodźcą pod warunkiem, że mówi się do nich odpowiednim językiem i angażuje się je w poznawanie historii i faktów – mówi Martyna Sędek koordynatorka programu „PoczytajMy o migracjach”. Przykłady 17 warszawskich szkół, które biorą udział w tym przedsięwzięciu edukacyjnym są najlepszym tego dowodem. – Założyliśmy Klub Przyjaciół Biblioteki „Nie jesteś sam”, w którym systematycznie spotykamy się z przedszkolakami, czytamy im piękną historię Rafała Witka „Chłopiec z Lampedusy” i zachęcamy do wspólnego poznawania losów Andżeliki z Polski i Tadżina z Erytrei – opowiada młodzież ze Szkoły Podstawowej nr 75 im. Marii Konopnickiej w Warszawie.  Dzięki zabawowej i interaktywnej formule takich spotkań najmłodsi dowiadują się, że ludzie z różnych powodów opuszczają swój ukochany kraj. Jedni chcą spełniać marzenia o nowym domu, inni boją się o własne życie i szukają bezpiecznego schronienia poza granicami swojego państwa, a często i kontynentu. – Scenariusze spotkań są tak pomyślane, by najmłodsi mogli uczyć się przez doświadczenie – np. zastanawiają się, jak Andżelika czuła się w nowym kraju, w szkole, wśród znajomych, którzy mówią innym językiem – dodaje Martyna Sędek. Najcenniejsze jest to, że to młodzież sama wychodzi z inicjatywą utworzenia klubów czytelniczych, przygotowuje się do spotkań z przedszkolakami i wkłada dużo serca w zaangażowanie najmłodszych we wspólne poznawanie różnych krajów i kultur. – Taki wolontariat jest dla nas wielką frajdą. No i teraz wiemy jaka ciężka jest praca nauczyciela i ile cierpliwości wkładają w nasze wychowanie – śmieją się uczestniczki ze Szkoły Podstawowej nr 75 w Warszawie. 
 
Wolontariuszki SP75
Wolontariuszki z SP nr 75 w Warszawie / fot. materiały prasowe


Wyjść poza granice

Tak naprawdę klub czytelniczy można założyć w każdej szkole. – Szczególnie zachęcamy do tego młodzież, która kocha czytanie i chce się taką pasją dzielić z przedszkolakami, młodszymi klasami czy wychowankami ośrodków edukacyjno-wychowawczych – mówi Martyna Sędek. Program Centrum Edukacji Obywatelskiej PoczytajMY o migracjach to znacznie więcej niż dzielenie się miłością do książek. Dobór głównej lektury „Chłopiec z Lampedusy” nie jest przypadkowy. Opowiada ona o przyjaźni Andżeliki – Polki, która wyemigrowała do Włoch oraz Tandżina, chłopca, który wraz z rodzicami uciekł z Erytrei przed panującym tam terrorem. Oboje spotykają się na Lampedusie, wyspie, która stała się drzwiami do Europy dla tysięcy migrantów i uchodźców. – Książka dotyka współczesnego kryzysu polityk migracyjnych, a jej przesłanie daje nadzieję, że nawet najtrudniejsza historia może znaleźć szczęśliwe zakończenie – mówi koordynatorka. – Widać, że maluchy przejmują się losem Andżeliki i Tadżina, ciekawią ich dalsze losy i cieszą się z dobrych wydarzeń bez względu na to, kogo szczęście dotyczy – mówią uczennice ze szkoły nr 75. – One patrzą na świat takimi dobrymi oczami i nie oceniają nikogo po kolorze skóry. I mamy nadzieję, że te spotkania z nami pozwolą im wyjść poza granice stereotypów również w późniejszych latach – dodaje Martyna Sędek. 


Jak dołączyć do projektu czytelniczego „PoczytajMY o migracjach”?

Już na początku roku 2018 na stronie internetowej projektu www.poczytajmy.ceo.org.pl rozpocznie się nabór warszawskich szkół do kolejnej edycji bezpłatnego, semestralnego programu „PoczytajMY o migracjach”. Obecnie zapraszamy do wykorzystywania udostępnionych na stronie programu materiałów edukacyjnych takich jak, m.in. scenariusze zajęć czy poradnik, jak założyć klub czytelniczy.


/informacja prasowa/


 

 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

Uczeń z promocji? A może jednak doradztwo?

Jarosław Bloch 05 Styczeń 2018

Minister Edukacji Narodowej powołała Radę Dyrektorów Szkół Zawodowych

Redakcja portalu 05 Styczeń 2018

Emocjonalny i duchowy wymiar edukacji

Witold Kołodziejczyk 04 Styczeń 2018

O przemocy

Wojciech Wanat 03 Styczeń 2018

RPD ws. przeciwdziałania cyberprzemocy rówieśniczej

Redakcja portalu 03 Styczeń 2018


OSTATNIE KOMENTARZE

EWALUACJA W PRACY NAUCZYCIELA METODĄ PROJEKTU - szkolenie

~ Paykasa Bozdurma(Gość) z: http://www.paykasabozdurmaa.com/ 16 Marzec 2017, 09:22

EWALUACJA W PRACY NAUCZYCIELA METODĄ PROJEKTU - szkolenie

~ etaekus(Gość) 14 Marzec 2017, 04:36

EWALUACJA W PRACY NAUCZYCIELA METODĄ PROJEKTU - szkolenie

~ edekoolorowuz(Gość) 14 Marzec 2017, 00:34

EWALUACJA W PRACY NAUCZYCIELA METODĄ PROJEKTU - szkolenie

~ ogejigiof(Gość) 13 Marzec 2017, 21:07

EWALUACJA W PRACY NAUCZYCIELA METODĄ PROJEKTU - szkolenie

~ izefapa(Gość) 13 Marzec 2017, 20:55


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej