Klockonomia - nauka ekonomii klockami Lego - pomysł studentów SGH
Studenci Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie stworzyli grę ekonomiczną dla licealistów, w której wykorzystują klocki Lego do nauki podstaw ekonomii i zobrazowania procesów gospodarczych. Czy Klockonomia zmieni podejście do nauki? Już sprawdzają to ich młodsi koledzy z liceów.
Klockonomia to edukacyjna gra planszowa, która w interaktywny sposób uczy podstaw ekonomii. Gra polega na podejmowaniu decyzji dotyczących polityki i gospodarki, a następnie przenoszeniu wyników na planszę z klockami uwidaczniającymi postępy w grze. Gra odbywa się pod nadzorem osoby kontrolującej przebieg gry w klasie podczas 45-minutowej lekcji podczas lekcji Podstaw Przedsiębiorczości. Klasa podzielona jest na 3-4-osobowe drużyny, które rywalizują ze sobą.
Gracze wcielają się w rolę rządu, który ma 4 lata na przeprowadzenie pewnych zmian. Celem gry jest zbudowanie najlepszej gospodarki, opisanej przez PKB, konsumpcję, dług publiczny i bezrobocie. Poszczególne wskaźniki przedstawione są jako wieże z klocków, przebudowywane po przeprowadzeniu kolejnych reform.
Gra polega na grupowym podejmowaniu decyzji. Każda decyzja jest jedną reformą z zakresu: wieku emerytalnego, kosztów pracy, ochrony zatrudnienia i wydatków publicznych. Poszczególne zmienne można podwyższyć albo obniżyć. Gracze mogą też nie podejmować żadnego działania. Zmiany wpływają na wielkość PKB, konsumpcji, długu publicznego i bezrobocia.
– Stworzyliśmy grę, która łatwo i intuicyjnie pokazuje, jak dane zmiany wpływają na gospodarkę. Wierzymy, że ludzie dużo łatwiej zrozumieją reformy i potrzebę zmian, jeśli zostaną one przedstawione w formie gry – mówi Kamil Pruchnik, pomysłodawca gry.
Elementami gry są klocki, plansza oraz karty reform i efektów losowych. Klocki, w zależności od koloru, symbolizują różne wartości procentowe. Wynik gry oblicza się według formuły: PKB – dług publiczny – bezrobocie.
– Dlaczego wybraliśmy uczniów liceum? – odpowiada Kamil Pruchnik.
– Ekonomia to jeden z punktów programu Podstaw Przedsiębiorczości. Przedstawienie jej w formie gry pozwala lepiej zapamiętać poszczególne zasady kierujące gospodarką, nastawia graczy na współpracę i przede wszystkim bawi ucząc. Tylko w tym roku chcemy dotrzeć do 3 tysięcy uczniów z 20 liceów położonych na terenie 10 miast. Nasz pomysł zebrał pozytywne recenzje pracowników Banku Światowego i jest jedynym projektem, który otrzymał pełne finansowanie w ramach wygranego konkursu Youth Innovation Fund (łącznie 13 000 USD). Bank Światowy wspiera nas również merytorycznie. Ponadto projekt zdobył uznanie Credit Agricole i wygrał krajowy konkurs, zdobywając dodatkowe 3500 USD. Obecnie wraz z projektem jesteśmy również w półfinale konkursu Dell Social Innovation Challenge. Dotychczasowy sukces projektu opiera się na wspaniałym siedmioosobowym zespole. Model ekonomiczny tworzy Jerzy Toborowicz a skutki reform szacuje Mateusz Szetela. Ponadto, od strony marketingowej wspiera nas spec od PR Jakub Mariański a operacyjnie Grzegorz Grobicki. Za kontakt z liceami oraz układanie scenariuszy lekcji odpowiada Katarzyna Michalska. W projekt zaangażowane są również dwie ekspertki z Banku Światowego - Aleksandra Iwulska, czuwająca nad modelem ekonomicznym oraz Marta Miłkowska wspierająca tworzenie schematu lekcji. W Polsce możemy liczyć również na wsparcie Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR). Gra zostanie przedstawiona większej liczbie szkół oraz zaprezentowana na seminariach organizowanych przez FOR - wyjaśnia Kamil Pruchnik.
– Klockonomia była, jest i będzie projektem non-profit. Nie nastawiamy się na zysk, chociaż mamy ambitne plany na przyszłość. W maju uruchomimy stronę projektu, gdzie licealiści sprawdzą swoje miejsce w specjalnym rankingu. Z czasem stworzymy też rozszerzoną wersję projektu w wersji komputerowej oraz w formie aplikacji. Będzie to pełnoprawna symulacja gospodarcza dla najbardziej zaangażowanych graczy. Ciągle szukamy także nowych źródeł finansowania. Pozyskane środki pozwolą nam na zakup dodatkowych zestawów gry, pokrycie kosztów podróży wolontariuszy i odwiedzenie kolejnych miast. Chcemy również udoskonalić wizualną stronę gry, aby jeszcze lepiej dotrzeć do uczniów liceum i pozwolić im na bardziej efektywną naukę – mówi Jakub Mariański.
/informacja prasowa/
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14