Aktualności

Nabór kin do Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej
9 marca rusza nabór kin i domów kultury, które chciałyby wziąć udział w programie Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej [NHEF] w kolejnym roku szkolnym – od października 2020 roku do kwietnia 2021 roku. NHEF to program edukacyjny realizowany obecnie w blisko 74 miastach w Polsce, w którym co miesiąc uczestniczy 58 tysięcy uczniów. Oferane w ramach programu filmy dostosowane są do konkretnych grup wiekowych (przedszkole, szkoła podstawowa klasy 1-3, 4-6, 7-8, szkoła ponadpodstawowa).

Matematyka do poprawy - NIK o nauczaniu matematyki w szkołach
Nauczanie matematyki w szkołach pozostawia wiele do życzenia. Świadczą o tym osiągane przez uczniów niskie wyniki: w latach 2015 - 2017 średnio co szósty nie zdał matury z tego przedmiotu. Aż 42 proc. uczniów kontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych miała na świadectwach z matematyki tylko ocenę dopuszczająca, czyli 2. Przyczyna tkwi w wadliwym procesie nauczania. Nie dzieli się klas na grupy pod względem umiejętności i wiedzy oraz nie dostosowuje się zadań i tempa pracy na lekcji do możliwości uczniów.

Mity i fakty na temat edukacji seksualnej z perspektywy RPO
O tym jak uczyć o seksualności możemy dowiedzieć się z najnowszej publikacji dotyczącej edukacji seksualnej opracowanej przez UNESCO i WHO w 2018 r. RPO zapytał o najnowsze rekomadacje po tym, jak przeciwnicy warszawskiej „Deklaracji LGBT+” zaczęli się odwoływać w debacie do wcześniejszych dokumentów WHO. Przy okazji WHO przesłało Polsce zestaw materiałów na temat sposobów prowadzenia edukacji seksualnej w różnych państwach świata oraz aktualne dane potwierdzające pozytywne skutki tych działań.

RPD pisze do MEN ws. reformy edukacji
Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak w wystąpieniu skierowanym do Ministra Edukacji Narodowej Anny Zalewskiej zwrócił uwagę na problemy uczniów klas siódmych w związku z wejściem w życie reformy edukacji.

Po co w szkole filozofia?
Czy uczyć w szkołach filozofii? Jak nauczanie tego przedmiotu wygląda w polskiej szkole? Czy nauczyciele są przygotowani, aby uczyć filozofii na poziomie rozszerzonym? Instytut Badań Edukacyjnych sprawdził, jak ten przedmiot jest nauczany w polskiej szkole.

RPD w sprawie zajęć "Wychowanie do życia w rodzinie"
10 lutego 2015 roku Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak (fot. Jola Lipka) zwrócił się do Minister Edukacji Narodowej Joanny Kluzik-Rostkowskiej w sprawie realizacji zajęć edukacyjnych "Wychowanie do życia w rodzinie". Z formalnego punktu widzenia organizacja zajęć wychowania do życia w rodzinie w szkołach nie powinna budzić zastrzeżeń (nauczyciel prowadzący przedmiot jest zobowiązany poinformować rodziców na początku roku szkolnego o sposobie prowadzenia zajęć, a rodzic może zgłosić dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału dziecka w tych lekcjach). Konieczne jest jednak wypracowanie stanowiska, w jakiej formie powinny być prowadzone zajęcia przekazujące uczniom wiedzę o wartościach rodzinnych, życiu seksualnym człowieka, zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji.

Raport Eurydice: Czas przeznaczony na nauczanie poszczególnych przedmiotów w Europie
17 czerwca sieć Eurydice opublikowała tegoroczną aktualizację opracowania "Recommended Annual Instruction Time in Full-time Compulsory Education in Europe" (Czas przeznaczony na nauczanie poszczególnych przedmiotów w szkolnictwie obowiązkowym w Europie). Publikacja zawiera dane dotyczące liczby godzin nauczania poszczególnych przedmiotów w roku szkolnym 2013/14 na poziomie szkolnictwa obowiązkowego w 32 krajach wchodzących w skład sieci Eurydice. Dane są przedstawione na diagramach w układzie krajowym i w podziale na poszczególne przedmioty.

Raport "Nauka programowania w szkołach. Czas na upgrade?"
"Mitem jest […] przeświadczenie o technologicznej biegłości młodych ludzi. Nie zmienia tego obecność lekcji informatyki w gimnazjach i szkołach średnich czy zajęć komputerowych w szkole podstawowej." – przeczytać można we wstępie opracowanego przez Centrum Cyfrowe Projekt: Polska, raportu pt. "Nauka programowania w szkołach. Czas na upgrade?". (Przynajmniej częściową) Diagnozę przyczyn takiego stanu rzeczy przynosi tenże sam wstęp – bo trudno się nie zgodzić ze stwierdzeniem, że "szkoła nie zawsze jest atrakcyjnym miejscem dla programistów". Tymczasem przykłady z całego świata pokazują, że nauka podstaw programowania jest możliwa już od wczesnych etapów nauczania i to właśnie wówczas przynosi najlepsze efekty. Choć polska podstawa programowa dla zajęć komputerowych w szkole podstawowej przewiduje lekcje dotyczące rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji z wykorzystaniem komputera, to dość rzadko sprowadzają się one do nauki programowania nawet w najprostszych językach. Prezentowany raport ma na celu przedstawienie idei powszechnej nauki programowania dla dzieci i młodzieży oraz kontekstu realizowania tego rodzaju programów.
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 19 Lipiec 2021
Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 10 Maj 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/
03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/
03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość
03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość
03 Listopad 2016, 13:14