Aktualności
Już jutro startują matury
W dniu jutrzejszym (tj. 4 maja) około 272 600 zdających, którzy ukończyli liceum ogólnokształcące lub technikum w roku szkolnym 2017/2018 przystąpi do egzaminu maturalnego. Sesja główna potrwa do 25 maja (część pisemna - 4-23 maja, część ustna 5-25 maja). Wzorem lat ubiegłych egzamin przeprowadzany będzie w dwóch formułach - "nowej" i "starej", a posłużą do tego aż 444 różnego rodzaju arkusze. Prace maturzystów zostaną sprawdzone przez egzaminatorów, a świadectwa zostaną przesłane do szkół przez okręgowe komisje egzaminacyjne do 3 lipca br.
Egzamin gimnazjalny 2018 - arkusze egzaminacyjne z części językowej
W rozwinięciu prezentujemy arkusze z kończącej tegoroczne zmagania egzaminacyjne gimnazjalistów części językowej.
EF EPI 2017: Polacy poza 10-ką krajów z najlepszą biegłością języka angielskiego, ale wciąż w grupie krajów z dobrym angielskim
Jak wynika z najnowszego raportu EF EPI, Polska znajduje się na 11. pozycji wśród 80 krajów z całego świata. W czołówce krajów z najlepszym angielskim pozostaje Holandia oraz kraje skandynawskie. Najsłabiej z tym językiem w Europie radzą sobie m.in. takie kraje jak Włochy, czy Turcja, a na całym świecie Irak i Laos. Tegoroczny raport wykazał również, że biegłość językowa nastolatków i uczniów szkół wyższych w Polsce jest na dobrym poziomie, w porównaniu do europejskich rówieśników.
RPO pyta MEN o zasady przeprowadzania egzaminów maturalnych z języków obcych i języka polskiego
W kolejnym wystąpieniu do MEN, Rzecznik Praw Obywatelskich przedstawił, że w jego ocenie wyjątkiem od zasady zdawania przedmiotów dodatkowych na poziomie rozszerzonym matury powinien być egzamin z języka obcego. Obecna forma egzaminu może prowadzić do sytuacji, w której maturzysta zmuszony jest do zdawania języka, w nauce którego jest mniej zaawansowany, jako przedmiotu obowiązkowego, od którego uzależniony jest pozytywny wynik całego egzaminu maturalnego. Wiąże się to również z koniecznością podejścia do egzaminu ustnego, która nie dotyczy egzaminu z języka obcego jako przedmiotu dodatkowego. Taka sytuacja może zniechęcać uczniów do deklarowania języków obcych jako przedmiotów dodatkowych.
Sprawozdanie z egzaminu maturalnego 2016
Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała na stronie internetowej sprawozdania z egzaminu maturalnego 2016. Podsumowanie zawiera nie tylko ogólne zestawienie, dotyczące m.in. organizacji egzaminu, populacji zdających, wyborów przedmiotów, zdawalności i średnich wyników, ale także dane z poszczególnych przedmiotów, zdawanych podczas tegorocznej matury.
Znamy terminy egzaminu gimnazjalnego i maturalnego w 2017 roku
Centralna Komisja Egzaminacyjna przedstawiła dziś harmonogram przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego oraz egzaminu maturalnego w 2017 roku.
CKE: Wstępne informacje o wynikach egzaminu gimnazjalnego w 2016 r.
Centralna Komisjia Egzaminacyjna opublikowała wstępne informacje o wynikach egzaminu gimnazjalnego w 2016 r. Egzamin został przeprowadzony w dn. od 18 do 20 kwietnia 2016 r. i składał się z trzech części. W części pierwszej – humanistycznej – gimnazjaliści rozwiązywali zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego (w dwóch odrębnych arkuszach), w części drugiej – matematyczno-przyrodniczej – zadania z przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii oraz z matematyki (również w dwóch odrębnych arkuszach); ostatniego dnia egzaminu uczniowie rozwiązywali zadania z wybranego języka obcego nowożytnego (na poziomie podstawowym, lub na poziomie podstawowym i rozszerzonym). Do egzaminu przystąpiło około 354 000 spośród ok. 362 000 uczniów III klasy gimnazjum. Zupełnie przyzwoicie składajacy egzamin, poradzili sobie z językiem polskim, uzyskując średni wynik na poziomie 69%. Niepokoić może natomiast średni wynik uzyskany w części matematyczno-przyrodniczej z zakresu matematyki - ledwie 49%. Spośród języków obcych najłatwiejszy - na obydwu poziomach - okazał się język francuski. Mierzący się z nim gimnazjaliści, uzyskali średnio: 75% - dla poziomu podstawowego i 84% - dla poziomu rozszerzonego. Dla porównania, wyniki z najczęściej wybieranego przez zdających - języka angielskiego - wynoszą odpowiednio: 64% i 45%.
Języki obce w szkolnictwie średnim: egzaminy krajowe w roku szkolnym 2014/15 - nowy raport od EURYDICE
Polskie Biuro EURYDICE udostępniło tłumaczenie raportu "Languages in Secondary Education: An Overview of National Tests in Europe - 2014/15" (Języki obce w szkolnictwie średnim: egzaminy krajowe w roku szkolnym 2014/15). Opracowanie przedstawia, w ujęciu porównawczym, przegląd krajowych egzaminów mających na celu ocenianie kompetencji uczniów szkół średnich w dziedzinie języków obcych w Europie. Z opracowania można się dowiedzieć m.in. o rosnącej roli egzaminów z języka obcego w ogólnych egzaminach zewnętrznych, o ich celach, testowanych umiejętnościach uczniów oraz wypracowanych przez poszczególne kraje procedurach egzaminacyjnych zapewniających konsekwentne i przejrzyste zasady oceniania. Raport informuje także o roli Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ) w konstruowaniu i przeprowadzaniu tego rodzaju egzaminów.
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/
03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/
03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość
03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość
03 Listopad 2016, 13:14