Aktualności
"Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym" - zachęcamy do lektury!
Bodaj najtrudniejszym zadaniem nauczyciela w jego codziennej pracy jest ocenianie osiągnięć uczniów. Całkowicie zasadnie oczekuje się, iż ocenianie, w tym jego transparentność i obiektywność, odpowiadać będzie najwyższym standardom. Jest to o tyle istotne, iż oddziaływanie na ucznia przy pomocy oceny szkolnej, niesie za sobą łatwe do zidentyfikowania, dalekosiężne konsekwencje, które niejednokrotnie w stopniu decydującym rzutują na przyszłości młodego człowieka. Tym też aspektom, swoją najnowszą publikację - "Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym" - poświęcił niekwestionowany autorytet w dziedzinie oceniania prof. dr hab. Bolesław Niemierko. Gorąco zachęcamy do lektury!
Matematyka do poprawy - NIK o nauczaniu matematyki w szkołach
Nauczanie matematyki w szkołach pozostawia wiele do życzenia. Świadczą o tym osiągane przez uczniów niskie wyniki: w latach 2015 - 2017 średnio co szósty nie zdał matury z tego przedmiotu. Aż 42 proc. uczniów kontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych miała na świadectwach z matematyki tylko ocenę dopuszczająca, czyli 2. Przyczyna tkwi w wadliwym procesie nauczania. Nie dzieli się klas na grupy pod względem umiejętności i wiedzy oraz nie dostosowuje się zadań i tempa pracy na lekcji do możliwości uczniów.
NSA: Procedury przygotowania m.in. matur przez Centralną Komisję Egzaminacyjną są informacją publiczną
Informacją publiczną są procedury Centralnej Komisji Egzaminacyjnej dotyczące przygotowania zadań i testów oraz ustalania zestawów do przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów - gimnazjalnego, maturalnego oraz eksternistycznych. Orzekł tak Naczelny Sąd Administracyjny. Uchylił odmowny wyrok Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego i nakazał CKE udostępnienie obywatelowi tych informacji. Do sprawy przyłączył się RPO, który wskazywał, że procedury są informacją publiczną, a nie „dokumentem wewnętrznym” - jak wcześniej uznały CKE i WSA.
Już jutro startują matury
W dniu jutrzejszym (tj. 4 maja) około 272 600 zdających, którzy ukończyli liceum ogólnokształcące lub technikum w roku szkolnym 2017/2018 przystąpi do egzaminu maturalnego. Sesja główna potrwa do 25 maja (część pisemna - 4-23 maja, część ustna 5-25 maja). Wzorem lat ubiegłych egzamin przeprowadzany będzie w dwóch formułach - "nowej" i "starej", a posłużą do tego aż 444 różnego rodzaju arkusze. Prace maturzystów zostaną sprawdzone przez egzaminatorów, a świadectwa zostaną przesłane do szkół przez okręgowe komisje egzaminacyjne do 3 lipca br.
Egzamin gimnazjalny 2018 - arkusze egzaminacyjne z części językowej
W rozwinięciu prezentujemy arkusze z kończącej tegoroczne zmagania egzaminacyjne gimnazjalistów części językowej.
Egzamin gimnazjalny 2018 - arkusze egzaminacyjne z części matematyczno-przyrodniczej
W rozwinięciu publikujemy arkusze egzaminacyjne z części matematyczno-przyrodniczej (biologia, chemia, fizyka, geografia oraz matematyka), trwającego od wczoraj, egzaminu gimnazjalnego.
Egzamin gimnazjalny 2018 - arkusze egzaminacyjne z części humanistycznej
W rozwinięciu publikujemy arkusze egzaminacyjne z części humanistycznej (Historia i WOS oraz Język polski), która w dniu dzisiejszym (tj. 18.04.2018 r.) zainaugurowała tegoroczny egzamin gimnazjalny. Uczniowie odpowiadali dziś m.in. na pytania związane z "Tygrysem i Różą" autorstwa Małgorzaty Musierowicz, a także wierszem Jonasza Kofty pt. "Wyspa". Ich zadaniem było również napisanie charakterystyki bohatera literackiego, który kierował się najważniejszą dla siebie wartością, dokonując życiowego wyboru. Jutro drugi dzień egzaminu, poświęcony naukom przyrodniczym i matematyce.
CKE udostępniła przykładowe arkusze egzaminacyjne egzaminu ósmoklasisty
Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała dziś przykładowe arkusze egzaminacyjne egzaminu ósmoklasisty z: języka polskiego, matematyki oraz języków obcych nowożytnych (angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego, włoskiego). Poza arkuszami w formie standardowej (dla uczniów bez niepełnosprawności oraz dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się), CKE udostępniła także warianty dla uczniów z niepełnosprawnościami (w tym: niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, z niepełnosprawnością ruchową spowodowaną mózgowym porażeniem dziecięcym) oraz dla cudzoziemców (w przypadku języka polskiego i matematyki).
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/
03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/
03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość
03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość
03 Listopad 2016, 13:14