Jakie przeszkody stoją przed eLearningiem w Polsce? cz.1
Przeszkody we wdrażaniu eLearningu w Polskich szkołach identyfikujemy na podstawie naszych rozmów z nauczycielami i ludźmi pracującymi z placówkami oświaty przy tworzeniu i modyfikowaniu platform do nauki angielskiego dla dzieci FunEnglish.pl i starszych grup wiekowych eTutor.pl.
Przeszkoda nr 1. Problemy techniczne – wiele szkół już dzisiaj posiada zaawansowaną technicznie pomoc dydaktyczną (np. tablice multimedialne, lub projektor i komputer z odpowiednim oprogramowaniem), mimo to są one rzadko wykorzystywane. W tym artykule opisuję 4 problemy natury technicznej.
1. Niskie umiejętności obsługi komputera i rzutnika przez nauczyciela. Problem często stanowi brak znajomości podstawowych programów typu Power Point lub niskie umiejętności poruszania się w internecie. Sytuacji nie poprawia fakt, że szkoły rzadko znajdują środki na szkolenie kadry dydaktycznej z zakresu obsługi nowoczesnych pomocy dydaktycznych.
2. Brak umiejętności tworzenia i znajdywania materiałów dydaktycznych przystosowanych do sprzętu komputerowego i ministerialnej podstawy programowej dla każdego przedmiotu.
3. Dodatkową barierą o naturze technicznej jest czas potrzebny do uruchomienia komputera, rzutnika czy tablicy multimedialnej. Kiedy sprzęt nie znajduje się w każdej klasie trzeba go najpierw przenieść, następnie podłączyć, zmodyfikować ustawienia, załadować materiał z którego chce skorzystać nauczyciel. Wszystko to zajmuje ok. 10 min, co przy 45 minutowej lekcji uniemożliwia omówienie materiału.
4. Niedostateczna liczba komputerów w szkołach, niektóre oprogramowanie dydaktyczne jest efektywne jedynie w sytuacji gdy wszyscy uczniowie mają przed sobą komputer osobisty. Na dzień dzisiejszy większość szkół w Polsce ma pracownie komputerowe jednak są one zajęte na potrzeby prowadzenia zajęć z informatyki. Komputerów w polskich szkołach jest zwyczajnie za mało aby nauczyciele mogli wdrażać zajęcia elearningowe w program nauczania.
Wymienione powyżej bariery mogą zostać przezwyciężone przez zainwestowanie środków w szkolenie nauczycieli w zakresie korzystania z nowoczesnych pomocy dydaktycznych. Często spotykamy się z opisami historii nauczycieli, których klasy wyposażono w nowoczesną pomoc dydaktyczną (np. tablicę multimedialną) ale nauczyciel prowadzący w niej lekcje nie umie jej obsługiwać i sprzęt kurzy się w rogu sali.
Należy jednak zawsze zadać pytanie czy problemem jest opór nauczyciela przed zmianą nawyków w nauczaniu czy oszczędność ze strony szkoły, która kupując sprzęt za kilka tysięcy złotych zaoszczędziła kilkaset na szkoleniu nauczycieli z zakresu ich obsługi. Dotychczasowe doświadczenia szkoleniowców uczących pracowników oświaty w zakresie wykorzystywania komputerów na lekcjach wskazują na duże zainteresowanie oraz motywację nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji w tym zakresie.
Znaczne zwiększenie liczby komputerów w szkołach możliwe będzie tylko w przypadku pomocy ze strony rządu, zakup i wyposażenie pracowni komputerowych jest zbyt dużym wydatkiem aby szkoły poradziły z nim sobie w ramach swoich budżetów.
Wprawdzie w 2008 roku premier ogłosił rozpoczęcie projektu „Komputer dla każdego ucznia„ jednak niedługo potem przyszedł światowy kryzys i program został zawieszony (GW: „Program rządu się zawiesił” ) i wciąż czeka na swój czas.
Problem wprowadzenia elearningu do polskich szkół jest tematem złożonym, bariery w jego wprowadzeniu mają charakter finansowy (zakup sprzętu), techniczny (dostosowanie szkół i nauczycieli), programowy (dostosowanie programu nauczania) jak i kulturowy (opór mentalny nauczycieli i rodziców). Proces ten potrwa kilka lat i wymaga determinacji wszystkich stron aby zreformować system nauczania w Polsce i wnieść go na wyżyny światowych standardów. Dopiero wtedy będzie można mieć nadzieję, że Polska przez długi czas będzie jednym z najszybciej rozwijających się krajów Europy.
Bartek Postek : Sociallearning.pl
--
Zdjęcie: adobemac
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14