Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Jakie przeszkody stoją przed eLearningiem w Polsce? cz.1

SocialLearning.pl , 10 Sierpień 10 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Jakie przeszkody stoją przed eLearningiem w Polsce? cz.1

Przeszkody we wdrażaniu eLearningu w Polskich szkołach  identyfikujemy na podstawie naszych rozmów z nauczycielami i ludźmi pracującymi z placówkami oświaty przy tworzeniu i modyfikowaniu platform do nauki angielskiego dla dzieci FunEnglish.pl i starszych grup wiekowych eTutor.pl.

Przeszkoda nr 1. Problemy techniczne – wiele szkół już dzisiaj posiada zaawansowaną technicznie pomoc dydaktyczną (np. tablice multimedialne, lub projektor i komputer z odpowiednim oprogramowaniem), mimo to są one rzadko wykorzystywane. W tym artykule opisuję 4 problemy natury technicznej.

1. Niskie umiejętności obsługi komputera i rzutnika przez nauczyciela. Problem często stanowi brak znajomości podstawowych programów typu Power Point lub niskie umiejętności poruszania się w internecie. Sytuacji nie poprawia fakt, że szkoły rzadko znajdują środki na szkolenie kadry dydaktycznej z zakresu obsługi nowoczesnych pomocy dydaktycznych.

2. Brak umiejętności tworzenia i znajdywania materiałów dydaktycznych przystosowanych do sprzętu komputerowego i ministerialnej podstawy programowej dla każdego przedmiotu.

3. Dodatkową barierą o naturze technicznej jest czas potrzebny do uruchomienia komputera, rzutnika czy tablicy multimedialnej. Kiedy sprzęt nie znajduje się w każdej klasie trzeba go najpierw przenieść, następnie podłączyć, zmodyfikować ustawienia, załadować materiał z którego chce skorzystać nauczyciel. Wszystko to zajmuje ok. 10 min, co przy 45 minutowej lekcji uniemożliwia omówienie materiału.

4. Niedostateczna liczba komputerów w szkołach, niektóre oprogramowanie dydaktyczne jest efektywne jedynie w sytuacji gdy wszyscy uczniowie mają przed sobą komputer osobisty. Na dzień dzisiejszy większość szkół w Polsce ma pracownie komputerowe jednak są one zajęte na potrzeby prowadzenia zajęć z informatyki. Komputerów w polskich szkołach jest zwyczajnie za mało aby nauczyciele mogli wdrażać zajęcia elearningowe w program nauczania.

Wymienione powyżej bariery mogą zostać przezwyciężone przez zainwestowanie środków w szkolenie nauczycieli w zakresie korzystania z nowoczesnych pomocy dydaktycznych. Często spotykamy się z opisami historii nauczycieli, których klasy wyposażono w nowoczesną pomoc dydaktyczną (np. tablicę multimedialną) ale nauczyciel prowadzący w niej lekcje nie umie jej obsługiwać i sprzęt kurzy się w rogu sali.

Należy jednak zawsze zadać pytanie czy problemem jest opór nauczyciela przed zmianą nawyków w nauczaniu czy oszczędność ze strony szkoły, która kupując sprzęt za kilka tysięcy złotych zaoszczędziła kilkaset na szkoleniu nauczycieli z zakresu ich obsługi. Dotychczasowe doświadczenia szkoleniowców uczących pracowników oświaty w zakresie wykorzystywania komputerów na lekcjach wskazują na duże zainteresowanie oraz motywację nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji w tym zakresie.

Znaczne zwiększenie liczby komputerów w szkołach możliwe będzie tylko w przypadku pomocy ze strony rządu, zakup i wyposażenie pracowni komputerowych jest zbyt dużym wydatkiem aby szkoły poradziły z nim sobie w ramach swoich budżetów.

Wprawdzie w 2008 roku premier ogłosił rozpoczęcie projektu „Komputer dla każdego ucznia„ jednak niedługo potem przyszedł światowy kryzys i program został zawieszony (GW: „Program rządu się zawiesił” ) i wciąż czeka na swój czas.

Problem wprowadzenia elearningu do polskich szkół jest tematem złożonym, bariery w jego wprowadzeniu mają charakter finansowy (zakup sprzętu), techniczny (dostosowanie szkół i nauczycieli), programowy (dostosowanie programu nauczania) jak i kulturowy (opór mentalny nauczycieli i rodziców). Proces ten potrwa kilka lat i wymaga determinacji wszystkich stron aby zreformować system nauczania w Polsce i wnieść go na wyżyny światowych standardów. Dopiero wtedy będzie można mieć nadzieję, że Polska przez długi czas będzie jednym z najszybciej rozwijających się krajów Europy.
 

Bartek Postek : Sociallearning.pl

--

Zdjęcie: adobemac

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej