IBE: EWD - sprawiedliwa i rzetelna ocena wysiłków szkoły
Nie każdy nauczyciel i dyrektor może pracować z jednakowo zdolnymi uczniami. Wynik egzaminu zewnętrznego nie mówi więc całej prawdy o ich zaangażowaniu. Można jednak posłużyć się miarą efektywności nauczania, zbudowaną na dwóch kolejnych pomiarach osiągnięć uczniów, która da rzetelniejszy obraz pracy szkoły – to Edukacyjna Wartość Dodana. Właśnie opublikowano po raz kolejny trzyletnie wskaźniki edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjów.
W idealnym świecie wszyscy uczniowie trafialiby do szkół z tym samym poziomem kompetencji i z tym samym go kończyli. Gdyby wszystkie szkoły w Polsce pracowały z uczniami o tym samym poziomie osiągnięć szkolnych „na wejściu”, to faktycznie wyniki egzaminu końcowego byłyby dobrą miarą efektywności. Ale tak nie jest. Metoda EWD pozwala uwzględnić zróżnicowanie szkół ze względu na zasoby „na wejściu”. Pozwala zobaczyć wkład szkoły w osiągnięcia ucznia. Na czym polega? W skrócie na zbadaniu i porównaniu, z jakimi umiejętnościami uczeń zaczyna kolejny etap edukacji, a z jakimi go kończy. EWD pozwala określić, czy efektywność nauczania w danej szkole była wyższa (EWD dodatnie) lub niższa (EWD ujemne) od przeciętnej w Polsce dla danego typu szkół (EWD zerowe).
Polski system egzaminacyjny dostarcza danych do wyliczania EWD dla gimnazjów (sprawdzian w klasie VI szkoły podstawowej jako miara na wejściu, egzamin gimnazjalny jako miara na wyjściu) oraz szkół maturalnych (egzamin gimnazjalny jako miara na wejściu, egzamin maturalny jako miara na wyjściu). Natomiast budowane od 2014 roku modele EWD dla szkół podstawowych wykorzystują jako pomiar na progu edukacyjnym wyniki Ogólnopolskiego badania umiejętności trzecioklasistów (OBUT) z lat 2012 i 2013 odpowiednio, a wyniki sprawdzianu w VI klasie szkoły podstawowej jako miarę wyników końcowych.
Jakie wskaźniki EWD?
Ogólnodostępne są trzyletnie wskaźniki EWD dla gimnazjów i szkół maturalnych. Wskaźniki te wyliczane są na podstawie danych z kolejnych trzech edycji egzaminów i przedstawiane są w graficznej formie jako elipsa, która pokazuje pozycję szkoły na tle populacji ze względu na wyniki egzaminacyjne i efektywność nauczania. Wielkość elipsy zależy od liczby uczniów w szkole i zróżnicowania ich wyników: im więcej uczniów, tym mniejsza elipsa. Dla gimnazjów początkowo konstruowane były dwa typy wskaźników: humanistyczny i matematyczno-przyrodniczy, ale zmiana formuły egzaminu gimnazjalnego umożliwiła wyliczanie od 2014 roku dodatkowych czterech typów: z języka polskiego, z historii i WOSu oraz z matematyki i z przedmiotów przyrodniczych. Dla szkół maturalnych są to cztery wskaźniki: polonistyczny, humanistyczny, matematyczny oraz matematyczno-przyrodniczy.
Przygotowane graficzne prezentacje wskaźników EWD pozwalają zobaczyć wyniki i efektywność nauczania w dane szkole na tle szkół w kraju, województwie, powiecie i gminie (rys.1)
Graficzne prezentacje umożliwiają też śledzenie wyników w czasie: czy wyniki i efektywność nauczania na tle kraju w szkole rosną, maleją, czy też są stabilne? (rys. 2)
Przykład rosnących wyników egzaminacyjnych i rosnącego EWD.
Obraz szkoły, który pokazują trzyletnie wskaźniki EWD, jest zbyt ogólny, aby mógł być pomocny szkole w badaniu własnej efektywności i podejmowaniu decyzji o kierunku zmian. Do tego potrzebne są wskaźniki wyliczane w krótszej perspektywie czasowej (wskaźniki jednoroczne) i z podziałem na różne grupy uczniowskie (np. oddziały klasowe, płeć, uczniowie o określonym poziomie uprzednich osiągnięć szkolnych). Takie możliwości analiz daje szkołom kalkulator EWD, aktualizowane co roku narzędzie analizy wyników egzaminów zewnętrznych z wykorzystaniem metody edukacyjnej wartości dodanej. Dla szkół gimnazjalnych od 2012 można w kalkulatorze EWD 100 wyliczyć 6 różnych wskaźników, powiązanych z każdą częścią egzaminu gimnazjalnego, dla szkół maturalnych – tylko wskaźnik matematyczny. Dla szkół podstawowych natomiast wyliczany jest w Kalkulatorze EWD SP jeden uogólniony wskaźnik.
wskaźniki jednoroczne | wskaźniki trzyletnie |
obliczane na podstawie wyników jednego rocznika absolwentów | wyliczane na podstawie wyników trzech kolejnych roczników absolwentów |
dla bardzo małych szkół nie mogą być sensownie wyliczone | mogą zostać opublikowane także dla bardzo małych szkół (więcej) |
mogą podlegać dużym wahaniom z roku na rok | dosyć stabilne |
pozwalają przyjrzeć się szczegółom pracy szkoły | pozwalają na bardziej ogólną ocenę pracy szkoły |
dostępne tylko dla dyrektorów szkół (lub za ich pośrednictwem) – wymagają uzyskania wyników egzaminacyjnych z OKE | powszechnie dostępne |
możliwość prowadzenia wielu rodzajów analiz w Kalkulatorze EWD | tylko ściśle określony zestaw wskaźników udostępniany na stronie internetowej |
analizy głównie w ramach jednej szkoły | łatwe porównanie między szkołami |
Do czego służy EWD?
Narzędzia analizy wyników egzaminacyjnych z wykorzystaniem metody EWD, tzw. kalkulatory EWD, udostępnianie przez Instytutu co roku szkołom, dają nauczycielom możliwość lepszego planowania swojej pracy – dzięki nim wiedzą np. czy powinni więcej wysiłku włożyć w nadrabianie zaległości z uczniami słabszymi, czy też skupić się bardziej na rozwijaniu umiejętności uczniów zdolnych.
Z kolei trzyletnie wskaźniki EWD to świetne narzędzie dla samorządów i nadzoru pedagogicznego. Przedstawione w formie wykresów dane pozwalają szybko dostrzec, czy szkoła naucza efektywnie, czy też potrzebne jest jej wsparcie.
Niezależnie od tego, kto wykorzystuje metodę EWD, wymaga się jednak od użytkowników określonej wiedzy, którą zainteresowanym starają się dostarczyć eksperci IBE. Bez niej nie można w pełni wykorzystać tego narzędzia. Istnieje także ryzyko błędnej interpretacji. Informacje na temat tego, jak poprawnie interpretować wskaźniki EWD dla poszczególnych szkół przekazywane są podczas konferencji upowszechniających oraz w materiałach pomocniczych opracowanych przez członków zespołu badawczego EWD i zamieszczanych na stronie projektu.
Pierwsze prace nad metodą edukacyjnej wartości dodanej rozpoczęto w Polsce w 2005 roku pod kierunkiem prof. Romana Dolaty. Zespół badawczy początkowo działał przy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, a od września 2012 roku prace są kontynuowane w Instytucie Badań Edukacyjnych. Prace finansowane były ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 3.2. Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych priorytetu III Wysoka jakość edukacji programu operacyjnego Kapitał Ludzki.
6000 gimnazjów ma swoje EWD
Trzyletnie wskaźniki EWD pozwalają zobaczyć obraz szkoły na tle innych szkół w gminie, powiecie i województwie oraz prześledzić zmiany w czasie w wieloletniej perspektywie. Można również porównać szkołę z dowolnie wybraną szkołą w Polsce, co może mieć znaczenie np. dla szkół realizujących podobne programy autorskie czy prowadzonych przez ogólnopolskie stowarzyszenia.
Równolegle z prezentacją trzyletnich wskaźników EWD szkoły otrzymują dedykowane im narzędzie do analiz wewnątrzszkolnych z wykorzystaniem metody edukacyjnej wartości dodanej, tzw. Kalkulator EWD. W tym roku udostępniono również podobny kalkulator dla szkół podstawowych, które uczestniczyły przed trzema laty w Ogólnopolskim Badaniu Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT).
Więcej o metodzie oraz narzędzia i wskaźniki na stronie: www.ewd.edu.pl
/informacja prasowa/
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14