GUS o wyborach ścieżek kształcenia i wynikającej z nich sytuacji zawodowej Polaków
Ukazał się właśnie (29 maja) raport Głównego Urzędu Statystycznego zatytułowany „Wybory ścieżki kształcenia a sytuacja zawodowa Polaków”. Publikacja ta jest analizą wyników badania modułowego przeprowadzonego metodą reprezentacyjną na grupie gospodarstw domowych uczestniczących w badaniu budżetów tych gospodarstw w III kwartale 2011 r. Samo badanie jest cykliczne, a poprzednia jego edycja (raport „Ścieżki edukacyjne Polaków” z 2005 r.) miała miejsce w roku 2004.
Badanie „Wybory ścieżki kształcenia a sytuacja zawodowa Polaków” miało na celu określenie ścieżek prowadzących do uzyskania określonego typu wykształcenia, opis czynników warunkujących wybór tych ścieżek, a także zdiagnozowanie wpływu zdobytego wykształcenia na status zawodowy Polaków. Wyniki które uzyskano, skłaniają do bardziej pogłębionych analiz dotyczących szans edukacyjnych oraz związków pomiędzy ścieżkami kształcenia a jakością życia w ujęciu wieloaspektowym. Jako cenne źródło wiedzy na temat różnych dróg zdobywania wykształcenia przez Polaków, prawidłowości i zależności oraz procesów zachodzących w tak ważnej dziedzinie społecznej jak edukacja, mogą one posłużyć do wyciągnięcia wniosków dotyczących polityki w sferze szeroko pojętej edukacji i jej związków z rynkiem pracy.
Bardzo obszerna i szczegółowa publikacja składa się z części opisowej, w której zawarto metodologię badania i komentarz analityczny oraz części tabelarycznej, którą tworzą 54 tabele podzielone na sześć części:
I – Charakterystyka badanej próby.
II – Poziom wykształcenia.
III – Aspiracje edukacyjne.
IV – Ścieżki kształcenia.
V – Dokształcanie się, posiadane kwalifikacje i umiejętności.
VI – Ścieżki kształcenia a praca zawodowa.
Ze względu na objętość raportu, nie ma możliwości by go streścić w tak krótkiej notce. Dlatego też, w celu przybliżenia jego tematyki, poniżej przytaczamy ledwie kilka przykładowych – spośród ogromu dostępnych w nim – statystyk. Wszystkich zainteresowanych bardziej wnikliwą analizą dokumentu odsyłamy natomiast do znajdującej się pod tekstem tabeli, z której raport można pobrać w całości.
W badaniu modułowym „Wybory ścieżki kształcenia a sytuacja zawodowa Polaków” udział wzięło 3858 gospodarstw domowych ze wszystkich województw. 2137 z nich znajdowało się w miastach, a 1721 na wsiach. Było wśród nich 2285 (59,2%) gospodarstw pracowników, 883 (22,9%) gospodarstwa emerytów i rencistów, 302 (7,8%) gospodarstwa pracujących na własny rachunek, 248 (6,4%) gospodarstw rolników oraz 140 (3,6%) gospodarstw utrzymujących się z niezarobkowych źródeł.
W październiku 2011 r. w Polsce, spośród gospodarstw domowych z dziećmi w wieku 0-17 lat, 28,2% stanowiły te, w których nawet jedno dziecko nie uczęszczało do żadnej placówki wychowawczo – edukacyjnej. Najwięcej dzieci uczęszczało do szkoły podstawowej – 41,5%, następnie do gimnazjum – 29,0% oraz 22,5% do szkół ponadgimnazjalnych.
Najczęstszą przyczyną wyboru placówki wychowawczo-edukacyjnej była jej dostępność, rozumiana jako bliskość miejsca zamieszkania lub pracy – 46,7%. To kryterium wyboru placówki, do której uczęszcza dziecko było częściej brane pod uwagę na wsi (53,1%) niż w miastach (42,2%). Kolejną najczęściej podawaną przyczyną wyboru placówki wychowawczo-edukacyjnej był wysoki poziom nauczania – 11,6%, który ma większe znaczenie w miastach – 15,2% niż na wsi – 6,4%. Innymi ważnymi przyczynami były: dogodne godziny zajęć – 8,0%, niskie koszty/opłaty (7,8%), szczególne wartości wychowawcze (6,9%) oraz możliwość kształcenia w oczekiwanym zawodzie/profilu nauki (6,7%).
Warto zaznaczyć, że w przypadku szkół ponadgimnazjalnych najważniejszym kryterium była możliwość kształcenia w oczekiwanym zawodzie lub profilu nauki czy odpowiednim programie – 26,5%. Kolejne przyczyny to dostępność – 25,2% oraz wysoki poziom nauczania –17,3%.
Przyczyny wyboru poszczególnego typu szkoły wg badanych były podobne dla poszczególnych szkół. W przypadku szkół zasadniczych zawodowych dominowała możliwość kształcenia w oczekiwanym zawodzie/profilu nauki – 35% i odpowiedni program oraz bliskość miejsca zamieszkania/pracy – 18,8%. Następnie wymieniane były niskie koszty i opłaty za szkołę – 8,7%. W szkołach średnich i policealnych oraz wyższych główne przyczyny wymieniane były w tej samej kolejności: możliwość kształcenia w oczekiwanym zawodzie/profilu nauki i odpowiedni program – odpowiednio 27,9% i 43,3%. Następnym ważnym powodem był wysoki poziom nauczania – odpowiednio 17,1% i 19,8% oraz bliskość miejsca zamieszkania/pracy – odpowiednio 16,4% i 8,8%. Dostępność, czyli bliskość miejsca zamieszkania dotyczyła szczególnie mieszkańców wsi, a także grupy gospodarstw rolników oraz emerytów i rencistów, gdzie odsetek odpowiedzi był wyższy niż w miastach i innych grupach społeczno – ekonomicznych. Warto zauważyć, że kobietom bardziej od mężczyzn zależało na wysokim poziomie nauczania w szkołach średnich lub policealnych (65,1% kobiet i 34,9% mężczyzn) oraz wyższych (62,7% kobiet, 37,3% mężczyzn). Kobiety zwracały szczególną uwagę na bliskość szkoły od miejsca zamieszkania w przypadku szkół wyższych (61,6% kobiet i 38,4% mężczyzn), natomiast mężczyźni w wyborze szkoły zasadniczej zawodowej (65,5% mężczyzn i 34,5% kobiet). Pozostałe warianty odpowiedzi były bardzo mało zróżnicowane pod względem płci.
Z wielu innych badań wynika, że istnieje silna pozytywna korelacja między poziomem wykształcenia, a szansą bycia zatrudnionym. Zdecydowanie najwyższa stopa zatrudnienia dotyczy osób o wykształceniu magisterskim, nieco niższe wartości tego wskaźnika odnotowano dla osób z wykształceniem policealnym i licencjackim. Nieco niższe wskaźniki charakteryzują osoby z wykształceniem średnim zawodowym lub zasadniczym zawodowym. Bardzo niskie są stopy zatrudnienia wśród osób w wieku 18-65 lat deklarujących wykształcenie podstawowe i gimnazjalne oraz średnie ogólnokształcące. Stopy zatrudnienia w tych trzech grupach pozostają bardzo niskie, gdy do porównania uwzględni się tylko osoby nie uczące się w systemie szkolnym. W tak ograniczonej populacji stopa zatrudnienia osób z wykształceniem średnim ogólnokształcącym rośnie jedynie do nieco ponad 25%. Przyczyny niskiego zatrudnienia tych trzech grup mogą być różne. Mogą się na przykład wiązać z niskim poziomem kompetencji osób starszych (55+) z wykształceniem (tylko) podstawowym, być efektem problemów na etapie edukacji szkolnej (osoby w wieku do 25 lat, które uzyskały tylko wykształcenie gimnazjalne), czy braku kompetencji osób młodych (do 30 lat) które zakończyły edukację na etapie liceum ogólnokształcącego i nie kontynuowały nauki szkolnej.
/bozal/
Skojarzone pliki: |
|
Raport "Wybory ścieżki kształcenia a sytuacja zawodowa Polaków" [pdf] | |
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14