Dialog społeczny wkracza do szkół
Związek Rzemiosła Polskiego w dniach 19-20 maja zorganizował w Gdańsku-Jelitkowie warsztaty "Przyszłość dialogu społecznego w uczniach", którego uczestnikami była młodzież gimnazjalna.
Celem warsztatów było przybliżenie młodym ludziom tematyki dialogu społecznego, funkcjonowania Komisji Trójstronnej ds. Społeczno-Gospodarczych i WKDS, a także ustawodawstwa obowiązującego w naszym kraju.
Seminarium składało się z dwóch paneli: teoretycznego, kończącego się dyskusją i odpowiedzią na zadawane przez uczniów pytania i praktycznego, polegającego na pracy w grupach. W części pierwszej omówiono prezentację zawierającą następujące zagadnienia:
- czym jest dialog społeczny w Polsce;
- jak dialog społeczny może wpływać na przyszłość uczniów w Polsce;
- założenia do nowej ustawy o dialogu społecznym;
- dlaczego przyszłość dialogu społecznego w Polsce ma przyszłość w uczniach;
- realny wpływ edukacji na postawy obywatelskie;
- komunikacja i mediacja sednem rozwiązywania konfliktów poprzez dialog społeczny.
Trenerzy wskazali narzędzia, jakie mogą wykorzystywać strony dialogu dla osiągnięcia konsensusu. Zainteresowanie młodzieży wzbudziły kompetencje KT, dopytywali o rolę partnerów społecznych w opracowywaniu ustaw i czy wypracowane stanowiska przez organizacje pracodawców i związkowców są faktycznie uwzględniane przez stronę rządową. Panel teoretyczny zakończono omówieniem nowej formuły dialogu, która w postaci projektu ustawy trafiła do sejmu. Przytoczono kompetencje Rady dialogu i zasady jej funkcjonowania na szczeblu krajowym i w strukturach regionalnych.
/ fot. Związek Rzemiosła Polskiego |
W części praktycznej uczniowie w trakcie warsztatów mieli możliwość sprawdzenia, jaką postawę w dialogu sami prezentują, czym jest efektywna komunikacja oraz jakie są bariery w komunikowaniu się. W trakcie ćwiczeń młodzież, w małych grupach, odgrywała różne role i postawy sprzyjające nawiązywaniu dialogu. Po ćwiczeniach chętnie uczestniczyli w dyskusji oraz udzielali sobie wzajemnie konstruktywnej informacji zwrotnej. W trakcie scenek odgrywali różne role oraz mieli możliwość sprawdzenia w praktyce - jak rozwiązywać konflikty i spory, zarówno w relacjach w szkole, życiu prywatnym, jak i społecznym. Mieli również możliwość wcielenia się w role mediatorów i coachów, a tym samym nabycia praktycznej wiedzy o tych zawodach.
źródło: Związek Rzemiosła Polskiego
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14