Czy media społecznościowe służą wykluczonej młodzieży?
Nowe technologie, takie jak portale społecznościowe, gry online i aplikacje telefonów komórkowych mogą wspierać inkluzję społeczną zagrożonej młodzieży. Dowodzą tego projekty badawcze realizowane w ramach 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej, prezentowane podczas konferencji INCLUSO w Leuven (Belgia) 13-14 września 2010.
Portale społecznościowe, takie jak Facebook, Netlog i Twitter, czy też portale służące dzieleniu się własną twórczością, jak np. YouTube są wykorzystywane przez rosnącą liczbę użytkowników. Narzędzia z grupy tzw. Web 2.0, w których zawartość tworzą głównie użytkownicy, stały się nieodłączną częścią życia współczesnej młodzieży. Do tej pory w publicznej debacie koncentrowano się, skądinąd słusznie, na zagrożeniach i negatywnych skutkach korzystania przez młodzież z Internetu i jego zasobów: rozważano ryzyko rozpadu więzi, uzależnienia, przemoc internetową, łamanie praw autorskich. Jednakże inicjatywy oparte na nowych technologiach niosą ze sobą również korzyści. Stwarzają nowe szanse i możliwości dla młodzieży, w tym także dla młodzieży zagrożonej społecznym wykluczeniem. Portale społecznościowe, sieci hobbystyczne, komunikatory, a nawet gry online mogą być wykorzystywane w procesie wychowawczym; służyć jako nowe narzędzie pracy i nowy sposób komunikacji pomiędzy młodymi ludźmi a ich wychowawcami, pedagogami czy nauczycielami. Dzięki narzędziom społecznościowym i nowoczesnym aplikacjom młodzi ludzie mogą zwiększać swoją pewność siebie, zdobywać potrzebne umiejętności komunikacyjne, poprawiać kwalifikacje, zdobywać zatrudnienie, budować swój kapitał społeczny. Wreszcie nowe technologie i media społecznościowe mogą przyczynić się do zwiększania aktywności obywatelskiej i zaangażowania młodzieży w życie lokalnych społeczności.
Te i inne kwestie stały się przedmiotem debaty w dniach 13-14 września 2010 r. w Leuven (Belgia) podczas konferencji INCLUSO, poświęconej możliwościom wykorzystania nowych technologii w procesie inkluzji społecznej młodych ludzi. Debata, która zgromadziła ponad 100 specjalistów, koncentrowała się wokół rezultatów projektu badawczego INCLUSO, realizowanego w ramach 7 Programu Unii Europejskiej. Podczas konferencji prezentowano także pozostałe inicjatywy organizowane w obrębie tego programu, jak również liczne inne przedsięwzięcia oparte o ICT, realizowane przez grupy i instytucje z różnych obszarów Europy.
Organizatorem i gospodarzem konferencji był Katolicki Uniwersytet w Leuven - lider projektu INCLUSO, zaś współgospodarzami - partnerzy projektu, w tym Stowarzyszenie "U Siemachy" - organizator działań INCLUSO w Polsce.
Informacje na temat omawianych podczas zjazdu przedsięwzięć można znaleźć w prezentacjach konferencyjnych na stronie http://www.incluso.org/conference/presentations.
Żródło: ngo.pl
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14