Biuro Analiz Sejmowych krytycznie o nowelizacji uso
W dniach 18 grudnia 2014 r. oraz 7 i 8 stycznia br. w Sejmie RP odbyły się posiedzenia Podkomisji stałej ds. jakości kształcenia i wychowania, na których procedowany był rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw wraz projektami czterech rozporządzeń (druk nr 2957). Nowelizacja stanowi wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 września 2013 r. (sygn. akt K 35/12), w którym Trybunał stwierdził niezgodność art. 22 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z art. 92 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Tymczasem, jak dowodzi w Opiniach prawnych dotyczących projektu Biuro Analiz Sejmowych, zakres projektowanej nowelizacji jest znacznie szerszy niż wynika to z wyroku, a liczba dokonanych zmian powoduje, że sama ustawa staje się nieczytelna.
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego wykonano wprowadzając do ustawy dwa nowe rozdziały:
- Rozdział 3a Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach publicznych;
- Rozdział 3b Sprawdzian, egzamin gimnazjalny i egzamin maturalny oraz egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie.
Ponadto, niejako "przy okazji", wprowadza się unormowania dotyczące m.in.:
- sprawowania i organizacji nadzoru pedagogicznego (zmiany w art. 21a, art. 31, art. 33, art. 34, art. 35, art. 41, art. 54, art. 55 i art. 89 ustawy o systemie oświaty);
- funkcjonowania szkół prowadzących kształcenie zawodowe m.in. w zakresie postępowania rekrutacyjnego, prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych (zmiany w art. 5 ust. 3g, art. 20f ust. 2, art. 20g, art. 20k, art. 20zb i art. 68a ustawy o systemie oświaty);
- doprecyzowania zadań organu prowadzącego szkołę w zakresie zapewnienia szkole, w ramach dotychczas świadczonej obsługi administracyjnej, również obsługi prawnej (zmiana art. 5 ust. 7 pkt 3 ustawy o systemie oświaty);
- finansowania zajęć realizowanych przez nauczycieli w ramach projektów i programów finansowanych z udziałem środków europejskich (zmiana art. 5b i dodany art. 7e ustawy o systemie oświaty oraz art. 30 ust. 10b i art. 35a ustawy – Karta Nauczyciela);
- określania zadań i struktury organizacyjnej instytucji odpowiedzialnych za przygotowanie i przeprowadzenie egzaminów zewnętrznych, tj. Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych (zmiany w art. 9a, art. 9c, art. 9d i art. 9e ustawy o systemie oświaty);
- określenia zasad w zakresie postępowania rekrutacyjnego do szkół sportowych i szkół dwujęzycznych, a także w zakresie przechodzenia uczniów do szkół różnych typów (zmiany w art. 20h, art. 20j, art. 20zh ustawy o systemie oświaty);
- zwiększenia kwot dotacji celowej na sfinansowanie podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych dla niektórych uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (zmiany w art. 22ae ustawy o systemie oświaty);
- kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zmiany w art. 3 pkt 2a i dodany pkt 18a, art. 16 ust. 11a oraz art. 71b ustawy o systemie oświaty);
- określenia zadań publicznych placówek doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym (zmiany w art. 77a ustawy o systemie oświaty);
- uznawania świadectw szkolnych i dokumentów wydanych za granicą (zmiana w art. 93 i art. 93a–93h ustawy o systemie oświaty);
- limitów liczby uczniów w oddziałach klas I-III (zmiany w art. 61 ustawy o systemie oświaty);
- wyboru rady rodziców (zmiany w art. 53 ustawy o systemie oświaty).
Z opinii BAS:
Należy zwrócić uwagę, iż zarówno stopień szczegółowości ustawy, jak i liczba dokonanych w niej zmian powoduje, że staje się ona nieczytelna.
[...]
Sposób regulacji przyjętej w omawianym projekcie, a zwłaszcza oznaczenie wielu przepisów, stopień szczegółowości, jak i regulowanie w zasadzie w sposób kompleksowy całych zagadnień na poziomie ustawy (z których część powinna być uregulowana w rozporządzeniu na podstawie odpowiedniego upoważnienia ustawowego), powoduje wyższy stopień skomplikowania ustawy, a w szczególności przyczynia się do tego, że taki akt prawny jest w znacznym stopniu nieczytelny.
[...]
Omawiany projekt dotyczy zmiany wielu przepisów, a nawet całych grup przepisów (art. 93, art. 93a-93h; art. 35, art. 35b, art. 36a ust. 1a-1g; art. 9d ust. 1-15), które przyczyniają się do tego, że ustawa, – która już w obowiązującym stanie prawnym jest trudna do zrozumienia dla prawników – będzie kompletnie niezrozumiała dla osób pracujących w oświacie, w szczególności dyrektorów i nauczycieli placówek szkolnych.
A tymczasem, a wskazują eksperci BAS:
Przekroczenie pewnego poziomu niejasności przepisów prawnych stanowić może samoistną przesłankę stwierdzenia ich niezgodności z art. 2 Konstytucji. Z reguł techniki prawodawczej wynika, że projekt nowej ustawy należy opracować, jeśli zmiany wprowadzone w ustawie miałyby być liczne lub miałyby naruszać konstrukcję lub spójność ustawy, a także jeśli ustawa była już wielokrotnie nowelizowana.
Retransmisje z posiedzeń Podkomisji stałej ds. jakości kształcenia i wychowania obejrzeć można pod adresem: http://www.sejm.gov.pl/SQL2.nsf/poskomprocall?OpenAgent&7&2957
źródło: http://orka.sejm.gov.pl/
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14