Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha na półmetku
Dobiega końca pierwszy etap III edycji Akademii Wynalazców im. Roberta Boscha – kreatywne warsztaty. W ich ramach gimnazjaliści z Warszawy i Wrocławia mieli okazję pogłębić, zdobywaną na co dzień w szkołach, wiedzę teoretyczną z zakresu techniki, fizyki czy matematyki, ale także rozszerzyć horyzonty o jej praktyczne zastosowania. A wszystko to pod fachowym okiem starszych kolegów – studentów kół naukowych działających przy Politechnikach Warszawskiej i Wrocławskiej – i w szacownych murach renomowanych uczelni.
Któż z nas będąc młodym nie chciał się dowiedzieć: „Jak zaprojektować samolot przyszłości?”, czy też „Jak robot postrzega świat?”. Odpowiedzi zarówno na te, jak i na wiele, wiele innych, nurtujących przyszłych inżynierów, pytań, poznali uczestnicy tych jakże niecodziennych, a odbywających się pod auspicjami firmy Robert Bosch od 2011 roku, zajęć.
Entuzjazmowi ochoczo uczestniczącej w warsztatach młodzieży nie dziwią się jej opiekunowie. – Jesteśmy dzisiaj już na trzecim warsztacie. Dwa dotychczasowe były naprawdę interesujące. Na pierwszym, uczniowie sami mogli konstruować roboty, a więc robić coś z czym nie mają styczności w szkole. Drugi warsztat – podobnie jak dzisiejszy – dotyczył motoryzacji, a konkretnie przyśpieszania, hamowania i skręcania. Podczas lekcji poruszamy te zagadnienia od strony teoretycznej, natomiast tutaj uczniowie ciągle coś robią, dotykają, przestawiają i to jest dla nich bardzo ważne – opowiada Marta Kołakowska nauczycielka z Gimnazjum nr 44 w Warszawie, którą o wrażenia zapytaliśmy w laboratorium aerodynamiki przy tunelu małych prędkości na wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. W czasie, gdy rozmawialiśmy jej podopieczni, wykorzystując do tego celu modele samochodów o różnej aerodynamice, poznawali zależność pomiędzy siłami docisku i oporu. Chwilę później, już w warsztacie, zgłębiali tajniki konstrukcji przygotowywanego przez zespół WUT Racing bolidu Formuły Student – akademickiego odpowiednika Formuły 1.
Jak się okazuje walory spotkań w ramach Akademii Wynalazców im. Roberta Boscha doceniają nie tylko gimnazjaliści i ich nauczyciele. Także wcielający się, na czas trwania warsztatów, w rolę instruktorów, studenci, chwalą ich formułę. – Jako uczeń nie miałem okazji uczestniczyć w podobnym przedsięwzięciu, a domyślam się, że „wbija” ono w ambicje – zauważa Łukasz Radzikowski z projektu WUT Racing. – Sama wizyta na uczelni, w tak młodym wieku, musi być ciekawym doświadczeniem. Pozwala zobaczyć, jak faktycznie wyglądają studia i nabrać apetytu do nauki. A apetyt ten, gdy wiedzę teoretyczną, w tak atrakcyjny sposób, jak tu, odnosi się do rzeczywistości, musi wzrastać – dodaje.
Już teraz przed uczestnikami programu kolejne wyzwanie – konkurs na wynalazek. 26 kwietnia 2013 r. upływa termin zgłaszania pomysłów urządzeń, które mogą znaleźć zastosowanie w praktyce. Czy wśród tegorocznych laureatów znajdzie się talent na miarę Alexandra Bella, czy też Thomasa Edisona? – Przekonamy się już niebawem – gale finałowe zaplanowano na początek czerwca.
/rz/
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14