Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Absolwent na radarze uczelni, czyli rzecz o obowiązku monitorowania losów zawodowych absolwentów

Karolina Krzysik, 19 Sierpień 12 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Absolwent na radarze uczelni, czyli rzecz o obowiązku monitorowania losów zawodowych absolwentów

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa wyższego nie próżnuje. Trwają bowiem prace nad wdrożeniem wytycznych zawartych w znowelizowanej ustawie o szkolnictwie wyższym. Zgodnie z tymi zmianami od pierwszego października 2012 roku szkoły wyższe będą musiały prowadzić monitoring losów swoich absolwentów.


Czym jest monitorowanie losów absolwentów?

Monitoring losów absolwentów szkół jest programem, który pozwala na śledzenie zawodowych losów byłych studentów uczelni. Dzięki tego rodzaju badaniom, możliwe jest sprawdzenie tego, jak absolwenci oceniają przydatność treści, które przyswoili w toku studiów na danej uczelni. Studenci będą mogli określić zalety i wady poszczególnych szkół wyższych.

Poprzez tego rodzaju badania, szkoły wyższe będą mogły zebrać informacje na temat tego, kiedy ich absolwenci znaleźli pracę, czy pracują w zawodzie z związanym z ukończonym przez nich kierunkiem studiów, jak wysokie są ich zarobki.


Monitorowanie losów absolwentów nie jest nowym pomysłem...

Tego typu śledzenie i analizowanie zawodowych losów absolwentów nie jest dla uczelni polskich nową ideą. Bardzo wiele z polskich szkół wyższych prowadzi takie badania. Dane z nich pochodzące uczelnie wykorzystują obecnie głównie w celu modyfikacji istniejącego systemu nauczania i organizacji studiów, np. przy określaniu liczby godzin i rodzaju zajęć, przy ocenianiu prac dyplomowych, przy określaniu stopnia aktywności zawodowej studentów w trakcie studiów.

 
 
Skoro monitoring działa już w wielu placówkach, po co go zmieniać?

To, że szkoły wyższe prowadzą monitorowanie losów zawodowych absolwentów jest obecnie przydatne głównie w obrębie danej placówki. Z uwagi na fakt, iż każda ze szkół posiada swój własny program monitorowania losów zawodowych, monitoringi poszczególnych szkół znacznie się od siebie różnią. Te różnice zaś uniemożliwiają przeprowadzenie analiz porównawczych między różnymi szkołami.

Uczelnie badają różne aspekty funkcjonowania absolwentów na rynku pracy, a nawet jeśli badane przez nich aspekty, np. wysokość zarobków, osiąganych przez absolwentów, są zbieżne, to występują różnice w zakresie sposobów dokonywania pomiaru.

Poza tym najpopularniejszym sposobem jest dokonywanie badań drogą ankiety:  byli studenci otrzymują link z ankietą, zamieszczoną w witrynie internetowej. Ten sposób dokonywania badań łączy się z ryzykiem osiągnięcia niereprezentatywnych wyników – tylko niewielka część studentów udziela odpowiedzi na tego rodzaju testy.


Co się zmieni dzięki planowanym modyfikacjom?

Planowane zmiany maja dotyczyć przede wszystkim stworzenia narzędzia rzetelnego i obarczonego małym kosztem stosowania, które pozwoliłoby ujednolicić monitorowanie losów absolwentów z różnych uczelni i dzięki któremu można byłoby dokonywać porównań międzyuczelnianych.

Takie prace prowadzi zespół, złożony z pracowników Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytutu Badań Edukacyjnych. Specjaliści uczestniczący w tych pracach chcą stworzyć system, zintegrowany z systemem internetowej rekrutacji kandydatów na studia oraz z bazami danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Dzięki temu uczelnie zyskałyby dostęp do części danych, ważnych z punktu widzenia badania losów absolwentów, np. do wyników egzaminów maturalnych studentów, do informacji o ukończonych przez nich szkołach, do wyników z egzaminów, do danych o miejscu pochodzenia absolwenta, miejscu jego zatrudnienia, warunkach zatrudnienia itd. Warto dodać, że tego rodzaju dane uczelnie otrzymywałyby w formie zbiorczej, przydatnej do opracowań statystycznych, natomiast nie miałyby dostępu do informacji o poszczególnych osobach – w ten sposób dane osobowe absolwentów zostałyby poddane ochronie.

Badanie losów absolwentów powinno być dokonywanie nie jednorazowo, a w odstępach trzy i pięcioletnich, choć to od samych uczelni zależeć będzie częstość dokonywania monitoringu.
 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej