Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


A. Okońska-Walkowicz o PISA 2012: Systematyczna praca reformatorów przynosi pożądane efekty

Redakcja portalu, 06 Grudzień 13 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

A. Okońska-Walkowicz o PISA 2012: Systematyczna praca reformatorów przynosi pożądane efekty

Dzisiejszy raport uświadamia, że ciężka i systematyczna praca reformatorów Systemu Edukacji Narodowej z profesorem Mirosławem Handke na czele, podejmowana pomimo często ostrej krytyki przez ostatnie lata, przynosi pożądane efekty.” – napisała w komentarzu do wyników badania PISA 2012, dr Anna Okońska-Walkowicz – prezes Społecznego Towarzystwa Oświatowego. Pełna treść komentarza poniżej.




PISA 2012: Komentarz dr Anny Okońskiej-Walkowicz - prezes Społecznego Towarzystwa Oświatowego 

Tak dobry wyniki polskich uczniów jest powodem do dumy i radości. W 2000 roku, w pierwszym badaniu, wypadliśmy bardzo słabo. Dzisiejszy raport uświadamia, że ciężka i systematyczna praca reformatorów Systemu Edukacji Narodowej z profesorem Mirosławem Handke na czele,  podejmowana pomimo często ostrej krytyki przez ostatnie lata, przynosi pożądane efekty. Trzeba zwrócić uwagę, że obecna podstawa programowa, która określa główne cele kształcenia, kładzie szczególny nacisk na rozwój wiedzy i kompetencji ocenianych w badaniu PISA: są to umiejętności matematyczne, rozumowanie w naukach przyrodniczych oraz czytanie i interpretacja. To znaczy, że polska szkoła – w ramach niemal każdego z nauczanych przedmiotów - jest mocno skupiona na doskonaleniu uczniów właśnie w tym zakresie.

Należy jednak pamiętać, że test PISA sprawdza tylko pewne, wybrane umiejętności. Badanie nie obejmuje tzw. kompetencji społecznych, do których należą m.in. umiejętności dotyczące uczenia się i  komunikacji społecznej, autoprezentacja, przedsiębiorczość , gotowość do współpracy  w grupie itd. To one są dziś niezmiernie ważne i w ogromnej mierze decydują o konkurencyjności młodego człowieka na rynku pracy. Szkoła, chcąc zapewnić absolwentowi sukces na dalszych etapach edukacji oraz w pracy zawodowej, powinna więc postawić na kompleksowe kształcenie i wychowanie.

Bez rozwoju kompetencji społecznych nie sposób mówić o pełnym wykształceniu, a tylko takie pozwoli młodym Polakom odnosić sukcesy na dzisiejszym, międzynarodowym rynku pracy. Pamiętajmy, że kompetencje te bardzo trudno zmierzyć jakimkolwiek testem.

 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej