Kiedyś trzeba stać się obywatelem
Uczniowie klas drugich uczestniczyli w cyklu zajęć, podczas których dowiedzieli się m.in.: co to jest filantropia, jak zidentyfikować i rozwiązywać lokalne problemy, jak rozpoznać efektywną organizację i zostać wolontariuszem. Uczestnicy projektu pracują teraz w lokalnych społecznościach – zespoły uczniów zbierają i analizują dane, które następnie wykorzystają do przygotowania prezentacji na temat wybranych lokalnych organizacji pozarządowych.
- Mam nadzieję, że projekt Młodzież i filantropia pozwoli moim uczniom lepiej poznać zasady i trudności związane z działalnością społeczną w Warszawie. Dzięki zajęciom w ramach projektu uczniowie mogli dowiedzieć się, jakie problemy społeczne występują w okolicy ich miejsca zamieszkania oraz szkoły. - mówi Monika Koblak, nauczycielka prowadząca projekt w Społecznym Liceum Ogólnokształcącym z Maturą Międzynarodową im. Ingmara Bergmana w Warszawie.
- Mam poczucie, że dzięki temu projektowi moi uczniowie i uczennice dowiedzieli się, co to jest filantropia oraz kto i w jaki sposób zajmuje się nią w Polsce i w Europie. Mogli też zobaczyć i zbadać, jak działa organizacja pozarządowa i po czym dobrą i skuteczną organizację poznać - mówi Anna Rejf, prowadząca wspólnie z Anną Blumsztajn projekt w Wielokulturowym Liceum Humanistycznym w Warszawie.
- Ważnym elementem w projekcie Młodzież i filantropia jest to, że uczniowie prezentują organizacje działające w pobliżu szkoły - w naszym przypadku są to organizacje działające na Pradze-Północ w Warszawie. Dzięki temu młodzi ludzie mogą choć trochę wejść w społeczność lokalną i poznać jej problemy, a szkoła nie pozostaje wyizolowaną z lokalnego kontekstu wyspą. - dodaje Anna Rejf.
Czas na podsumowanie
Podczas Wielkich Finałów planowanych na czerwiec, młodzież przedstawi swoje prezentacje, a jury wybierze w drodze konkursu najlepszą pracę. Bohater zwycięskiej prezentacji – lokalna organizacja – otrzyma nagrodę finansową. Nauczyciele - opiekunowie zespołów uczniowskich również wiele zyskują. Uczestnicząc w warsztatach zwiększają swój potencjał i kompetencje. Angażują się też w wypracowanie modelu edukacyjnego z zakresu wychowania obywatelskiego dla szkół średnich.
Udział w projekcie wzbogaca uczniów o umiejętności, które z pewnością przydadzą się w przyszłości - uczniowie stają się bardziej samodzielni, uczą się pracy w zespole, dowiadują się jak przygotować skuteczną prezentację i jak występować publicznie.
Pilotaż projektu Młodzież i filantropia realizowany jest w dwóch warszawskich szkołach średnich.
Społeczne Liceum Ogólnokształcące z Maturą Międzynarodową im. Ingmara Bergmana wśród idei stanowiących podstawę działań wychowawczych i programów nauczania, zakłada przygotowanie uczniów raczej do służby społecznej niż do bezwzględnej walki o osobisty sukces.
Wielokulturowe Liceum Humanistyczne im. Jacka Kuronia od początku swego istnienia (2006r.) prowadzi akcje społeczne i pomocowe, a uczniowie często sami spontanicznie podejmują działania na rzecz innych ludzi lub organizacji.
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14