Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Jaki powinien być nauczyciel w erze cyfryzacji?

Danuta Goschorska, 11 Wrzesień 12 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Jakie umiejętności są kluczowe dla nauczyciela w erze cyfryzacji? Czy jest to wiedza merytoryczna w danej dziedzinie nauki, umiejętność przekazywania wiedzy, przygotowanie pedagogiczne, czy może cechy osobowościowe?

Wszystkie czynniki wymienione powyżej są konieczne do wykonywania zawodu nauczyciela i stanowią bazę wyjściową niezbędnych kompetencji jakie powinien posiadać nauczyciel, jednak mogą okazać się niewystarczające.

Jakie są więc najistotniejsze kompetencje nauczyciela ery cyfryzacji szkoły i zmian, które nieuchronnie nadchodzą i będą wdrażane w procesie nauczania? Można wyróżnić trzy z nich:

  • Współpraca z innymi nauczycielami i dzielenie się doświadczeniami.
  • Uczenie uczniów i uczenie się od uczniów. Nawiązanie dobrych relacji.
  • Doskonalenie zawodowe i rozszerzanie zakresu wiedzy merytorycznej.


Współpraca z innymi nauczycielami i dzielenie się doświadczeniami

Nauczyciel jest obecnie trochę jak „samotny żagiel”. W trakcie procesu kształcenia zdobywa podstawowe umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela.  Kiedy zaczyna pracować, w dużej mierze zostaje pozostawiony samemu sobie. Musi sobie radzić sam. Dzięki wprowadzeniu do szkół nowoczesnych technologii, nauczyciele uzyskają możliwość nawiązania współpracy z nauczycielami innych szkół. Będą mieli łatwy dostęp do dobrych praktyk i materiałów pomocnych w prowadzeniu zajęć. Platforma współpracy międzyszkolnej daje możliwość dzielenia się doświadczeniami i korzystania z doświadczeń innych nauczycieli, pomaga w rozwiązywaniu problemów i pozwala dzielić się sukcesami.


Uczenie uczniów i uczenie się od uczniów. Nawiązanie dobrych relacji

Dobry nauczyciel to taki, który jest autorytetem dla uczniów, jest dla nich opiekunem i mentorem. W dobie cyfryzacji tylko i wyłącznie przekazywanie wiedzy nie wystarczy, by zainteresować i zaangażować ucznia. Zadaniem nauczyciela jest nauczenie uczniów kreatywności, samodzielności w myśleniu i działaniu oraz pracy w grupie. Trzeba pamiętać, że uczniowie na „głowę biją” większość nauczycieli w zakresie wykorzystania produktów TIK. Jeżeli nauczyciel nie chce stracić autorytetu w oczach uczniów, powinien nie tylko przekazywać  wiedzę ale też być otwartym na podnoszenie swoich umiejętności i kompetencji ucząc się od swoich uczniów i korzystając z ich wiedzy.


Doskonalenie zawodowe i poszerzanie zakresu wiedzy merytorycznej

Wiedza merytoryczna nauczycieli powinna być poszerzana tak, aby swoim zasięgiem objąć nie tylko przedmiot nauczania, ale również umiejętności zarządzania grupą, umiejętności wychowawcze, pedagogiczne i psychologiczne. Oznacza to ciągłą konieczność rozwoju, ale też przynosi wymierne korzyści. Rezultatem doskonalenia zawodowego jest większe zadowolenie i satysfakcja z pracy. Jest nim umiejętność nawiązania lepszych relacji z uczniami i rozwiązywania powstałych problemów. Dzięki wykorzystaniu urządzeń TIK nauczyciel może zróżnicować formy prowadzenia zajęć, urozmaicać ich treść i formę. Gotowość na zmiany i rozwój pomogą również nauczycielom uniknąć wypalenia i zmęczenia zawodowego, co w zawodzie nauczyciela nie jest niestety rzadkością.

 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Koszty wychowania dzieci w Polsce 2019

Redakcja portalu 31 Maj 2019

Kolorowanki do kosza, czyli rozważania ostrożnego pedagoga

Jarosław Pytlak 30 Maj 2019

Polska edukacja w ocenie przedsiębiorców

Redakcja portalu 24 Maj 2019

Raport o finansowaniu oświaty w Polsce w latach 2004-2018

Redakcja portalu 23 Maj 2019

UNICEF: W Polsce zaledwie 39% dzieci rodziców o niskim statusie zawodowym deklaruje chęć dalszego kształcenia na poziomie wyższym

Redakcja portalu 22 Maj 2019


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej