Jak nie zmarnować potencjału dziecięcej kreatywności, czyli kilka słów o tym, dlaczego warto rozwijać postawę twórczą u dzieci
Czy dzieci naprawdę są twórcze?
Wśród stanowisk specjalistów zajmujących się myśleniem twórczym u dzieci można zauważyć dwa skrajne różne stanowiska. Entuzjaści dziecięcej kreatywności są zdania, że dzieci charakteryzują się naturalną postawą twórczą. Zwolennicy przeciwnego stanowiska twierdzą natomiast, iż małe dzieci nie są zdolne do stworzenia niczego naprawdę oryginalnego i nowego. Kto ma rację?
Przykład Wendy Tsao i stworzonej przez nią jednoosobowej firmie Child’s Own Studio, zajmującej się ręczną produkcją miękkich pluszowych zabawek przy współpracy z dziećmi. Inicjatywa Wendy Tsao powstała z potrzeby realizacji dziecięcych marzeń – Child’s Own Studio szyje maskotki na podstawie indywidulanych rysunków dzieci. Dzięki temu maskotki są spersonalizowane i niepowtarzalne, bowiem powstają w myśl zasady: jeden rysunek – jedna maskotka. Wszystkie pluszaki stanowią odbicie wyjątkowości dzieci, które je zaprojektowały, pokazują jak twórcze i niebanalne mogą być pomysły dzieci, jeśli ktoś dorosły pomoże im wcielić je w życie.
Pomysł Wendy Tsao jest bardzo cenny w wychowawczego punktu widzenia. Tego typu współpraca dziecka z dorosłym pokazuje bowiem maluchowi, iż jego pomysły i wytwory są wartościowe oraz że może ono używać swojej wyobraźni w celu osiągnięcia konkretnego, namacalnego efektu.
Taka kooperacja dziecka i dorosłego przy wspólnym wcielaniu pomysłu dziecka w życie uczy je kreatywności i dostarcza dziecku wiele radości. W efekcie dziecko zyskuje wiarę w siebie i motywację do realizowania własnych pomysłów. Dorosły pełniący funkcję osoby wspierającej i udzielającej pomocy rozwija w dziecku myślenie twórcze i uczy je, jak krok po kroku osiągać cele. Poprzez zabawę dorosły uczy dziecko, że warto działać, warto się angażować w realizację własnych koncepcji, gdyż w efekcie można zobaczyć realne wytwory własnej pracy.
Jak wiele zależy od wychowawcy…
Jak widać, to od wychowawców – rodziców, nauczycieli, pedagogów – zależy, czy uda się stworzy dziecku zróżnicowane sytuacje, które umożliwią mu podejmowanie rozmaitych form aktywności.
Wychowawca powinien zachęcić dziecko do podejmowania działań, stawiać je przed możliwością wyboru różnych form rozwiązania problemu, proponować dziecku różne możliwości działania. Rodzic czy nauczyciel powinien wspierać dziecko, ale droga do rozwiązania problemu powinna zostać odnaleziona, wymyślona przez dziecko.
Wszystkie dzieci cechują się twórczym podejściem do rzeczywistości. Zadaniem dorosłych, którzy chcą rozwinąć w dziecku kreatywność jest natomiast pokazywanie inspiracji, podsuwanie pomysłów i pomoc w realizacji koncepcji zaproponowanych przez dziecko. Jeśli umożliwi się dziecku samodzielne eksperymentowanie i wyrażanie siebie i jeśli wesprze się je we wcielaniu w życie dziecięcych pomysłów, z pewnością przyczyni się to do rozwijania jego kreatywności.
Strona Child’s Own Studio
Podziel się
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14