Co kraj, to obyczaj, czyli różnice w podejściu do cyfrowej edukacji w różnych krajach Unii Europejskiej
Kilka dni temu Polska Agencja Prasowa opublikowała dane na temat tego, jak przebiega proces cyfryzacji edukacji w różnych krajach UE.
Warto zauważyć, że systemy oświaty w Unii Europejskiej są autonomiczne. Stąd wynikają różnice w podejściach rządów i ministerstw edukacji w poszczególnych krajach do cyfryzacji nauczania. Główne różnice daje się zauważyć w obszarach takich, jak wspólna komercyjna platforma dostępu do podręczników cyfrowych, e-podręczniki dostępne na wolnych licencjach, cyfrowa edukacja wprowadzana za pomocą programów rządowych i samorządowych.
Polska Cyfrowa Szkoła
Razem z pilotażem, wdrożono również prace przygotowawcze e-podręczników, czyli cyfrowych zasobów materiałów dydaktycznych i edukacyjnych. Zakłada się, iż powstaną one do 2015 roku. Za proces przygotowania e-podręczników odpowiada Ośrodek Rozwoju Edukacji. E-podręczniki mają być udostępniane w sieci bezpłatnie.
Włoskie podejście do cyfryzacji skupia się na aspekcie finansowym. Włosi szukają w tym obszarze oszczędności. Włoskie Ministerstwo Oświaty, Szkolnictwa Wyższego i Badań Naukowych planuje przeprowadzenie eksperymentu oświatowego, w ramach którego do użytku szkolnego mają zostać wprowadzone e-podręczniki. Eksperyment będzie przeprowadzany w roku szkolnym 2012/2013. Włoskie e-podręczniki mają zostać wówczas udostępnione w Internecie i obejmować wszystkie zasoby podręczników wykorzystywanych w oświacie. Nie można będzie wydać podręcznika wyłącznie w formie papierowej – będzie musiał również posiadać swój cyfrowy odpowiednik.
Zdaniem włoskiego Ministerstwa Oświaty, Szkolnictwa Wyższego i Badań Naukowych cyfryzacja edukacji ma przyczynić się do zmniejszenia wydatków włoskich rodzin na cele edukacyjne – e-podręczniki mają bowiem być tańsze. Dotychczasowy model zakładał, że podręczniki dla dzieci uczących się w szkołach podstawowych były darmowe, płatne były od momentu rozpoczęcia nauki w gimnazjum.
Część Włochów sceptycznie podchodzi do cyfryzacji książek, zastanawiają się nad tym, czy przyczyni się to do faktycznego obniżenia kosztów edukacji i czy dzięki temu stanieją również książki wydawane w tradycyjnym druku. Ponadto Włosi poddają w wątpliwość to, czy ich szkoły są przygotowane do takich zmian i czy będzie można w pełni korzystać w nich z cyfrowych podręczników. Ostatnie z obaw, które dręczą Włochów, dotyczą samej kwestii korzystania przez dzieci z komputerów. Według części włoskiego społeczeństwa, dzieci spędzają przed komputerem i tak zbyt dużo czasu, a dodatkowa konieczność obcowania z komputerem w szkole mogłaby się stać dla uczniów niepotrzebnym obciążeniem.
Niemcy także zmagają się z cyfryzacją szkolnictwa. Ich plany zakładają, że od 2013 roku uruchomiona zostanie komercyjna platforma dostępu do cyfrowych podręczników. Ma w niej uczestniczyć dwudziestu siedmiu niemieckich wydawców podręczników szkolnych. Odwrotnie niż w Polsce czy we Włoszech, w Niemczech dostęp do e-podręczników nie będzie w stu procentach darmowy – aby skorzystać z cyfrowych książek, trzeba będzie wykupić kod dostępu do platformy.
Niemcy nie posiadają jednego, centralnego planu wdrożenia do szkół e-podręczników. Tym zadaniem zajmują się z osobna władze szesnastu krajów związkowych RFN, które odpowiadają za sprawy oświatowe. Dodatkowo działają lokalne i pozarządowe organizacje, które inicjują zmiany i propagują ideę cyfryzacji.
Główną bolączką Niemców, stojącą na przeszkodzie odniesieniu cyfryzacyjnego sukcesu, są niedobory sprzętu komputerowego. PAP cytuje wyniki badań, przeprowadzonych przez komisję ekspercką Bundestagu do sprawinternetu i cyfryzacji, opublikowane w kwietniu 2012 roku. Zgodnie z tymi wynikami, pod względem wyposażenia szkół w komputery oraz ich wykorzystania w nauczaniu, niemieckie szkoły są w tyle za większością krajów OECD. Główną barierą jest brak sprzętu i oprogramowania w szkołach.
Podobnie jak w Niemczech, tak i w Szwecji, odpowiedzialność za cyfryzację szkolnictwa, jest zdecentralizowana, jednak w Szwecji spoczywa ona na barkach samorządów. To gminy są odpowiedzialne za edukację i to one w ramach prowadzenia pilotażowych programów cyfryzacji zajmują się wyposażaniem uczniów podległych im szkół w tablety i e-podręczniki. Cały proces opiera się na tym, że gminy organizują przetargi i podpisują umowy z wybranymi firmami z branży IT. Firmy te maja zapewnić sprzęt komputerowy, usługi serwisowe, oraz dostęp do elektronicznych podręczników.
W różnych gminach proces cyfryzacji oświaty przebiega w różny sposób. Są gminy, w których już od przyszłego roku wszyscy nauczyciele i uczniowie szkół podstawowych i średnich mają mieć zapewniony dostęp do tabletów. Szkołom umożliwia się również wybranie takiego rodzaju oprogramowania i sprzętu, który będzie odpowiadał ich potrzebom. Uczniowie mają mieć możliwość korzystania ze wspólnej platformy do nauczania, czyli portalu umożliwiającego pobieranie e-podręczników za pomocą tabletów, laptopów oraz komputerów stacjonarnych.
Przykładem takiej szwedzkiej gminy, na który powołuje się PAP, jest Sollentuna, w której samorząd za proces cyfryzacji ma zapłacić 80 milionów koron. Dzięki temu z programu skorzysta 8,5 tysiąca uczniów.Zdaniem samorządowców, jest to opłacalna inwestycja, gdyż zwróci się po części dzięki spadkowi wydatków na zakup podręczników papierowych oraz kosztów usług ksero.
Kontrowersje w Szwecji wzbudza nie sam program i jego koszty, ale skala cyfryzacji. Część społeczeństwa z obawą odnosi się do cyfryzacji szkół podstawowych, a nawet przedszkoli – Szwedzi uważają bowiem, iż dzieci powinny najpierw nauczyć się pisania i czytania przy pomocy tradycyjnych metod i narzędzi.
W Czechach cyfryzacja przebiega w sposób nieustrukturyzowany. Czechy wciąż nie opracowały i nie wdrożyły centralnego programu wprowadzenia w szkołach e-podręczników i sprzętu komputerowego. Środowiska edukacyjne czekają, aż rząd opracuje tego typu projekt, bowiem już w chwili obecnej na czeskim rynku edukacyjnym udział e-podręczników i wykorzystywania nowych technologii się zwiększa. Pojawiają się poza tym lokalne programy, umożliwiające rozszerzenie nauki w szkole o pomoce cyfrowe. Wsparcie finansowe cyfryzacji w Czechach zapewniają głównie władze regionalne i Europejski Fundusz Społeczny.
Wiele z czeskich wydawnictw szkolnych i pedagogicznych posiada w swojej ofercie nie tylko podręczniki w wersji drukowanej, ale też i cyfrowej. Są one wykorzystywane w szkołach podczas pracy z tablicami interaktywnymi. Uczniowie czescy nie otrzymują od szkół tabletów i notebooków, choć w praktyce często posługują się w szkołach własnym sprzętem komputerowym, a edukacja z wykorzystaniem komputera stanowi sporą część przedmiotów w czeskiej szkole.
Dla Czechów głównym argumentem przeciwko cyfryzacji edukacji jest dostrzeganie negatywnych aspektów e-edukacji. Wielu przedstawicieli czeskiego środowiska nauczycielskiego podkreśla, iż w chwili obecnej dzieci j bardzo mało czytają i piszą, a cyfryzacja może jeszcze ten stan pogłębić.
Brytyjscy nauczyciele uczą, jak chcą
W Wielkiej Brytanii do tej pory nie było jak żadnej inicjatywy rządowej dotyczącej rozpowszechniania e-podręczników. W szkołach stosowane są równolegle tradycyjne książki oraz komputery i e-podręczniki. Nauczyciele w większości używają tablic interaktywnych, pozwalających im na wyświetlanie materiałów z dysku komputera oraz na pisanie na niej. Jedną z częściej wykorzystywanych przez brytyjskich nauczycieli pomocy dydaktycznych jest prezentacja multimedialna. W klasopracowniach uczniowie mają dostęp do komputerów, jednak notatki z lekcji z reguły prowadzą w tradycyjny sposób – w zeszytach.
Do niektórych brytyjskich placówek oświatowych uczniowie przychodzą z własnymi laptopami, bądź też ze sprzętem zakupionym dla nich przez szkołę i spłacanym przez rodziców w ratach. Jednak nie jest to najpopularniejszy sposób pracy z dziećmi, gdyż praca w takich warunkach jest dla nauczyciela bardziej wymagająca i angażująca.
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14