Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Zrób, żeby twoje życie miało sens

Jarosław Kordziński, 14 Sierpień 14 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Stan Twojego życia jest niczym innym, jak odbiciem stanu Twojego umysłu.

/W. Dyer/

Jednym z najbardziej popularnych pojęć używanych przez gimnazjalistów jest wyrażenie "bez sensu". Z podobnym zadowoleniem tą samą frazą posługują się rozmaici ludzie, którzy uważają, że z różnych powodów im w życiu nie wyszło. Przyczynami takiego podejścia do własnego życia jest na ogół roszczeniowe i pozbawione głębszej refleksji myślenie w kategoriach "należy mi się", "wszyscy to mają więc ja też powinienem mieć". W jednym i drugim przypadku mamy do czynienia z myśleniem życzeniowym pozbawionym świadomości związku efektów z uprzednio założonymi celami. Więcej, z brakiem rozróżnienia tego co jest celem, od tego co jest marzeniem, roszczeniem czy inną niczym nieuzasadnianą nadzieją, że to o czym myślimy należy nam się w sposób bezwarunkowy.

W drugiej połowie XX wieku wielu amerykańskich psychologów społecznych przeprowadzało rozmaite badania dotyczące postaw ludzkich, wpływu na ich kształtowanie oraz konsekwencji ich posiadania w określonym kształcie. Okazuje się, że to, w jaki sposób myślimy, w znacznym stopniu decyduje o tym, co się z nami dzieje, jak się kształtuje całe nasze życie.

Jednym z bardziej spektakularnych badań tego typu był eksperyment, do którego zaproszono kilkudziesięciu studentów jednej z amerykańskich uczelni, których podzielono na trzy grupy. Pierwszą grupę poinformowano o tym, że biorą udział w opisywanym badaniu, zebrano ich dane osobowe i puszczono do domu. Z przedstawicielami drugiej grupy badający przeprowadzali rozmowę na temat ich planowanej przyszłości dotyczącej ich celów życiowych, ambicji zawodowych, potencjalnego miejsca zamieszkania itd. W trakcie rozmowy badający spisywał wypowiedzi respondentów. Trzecia grupa otrzymała zadanie bardzo szczegółowe opisania swojej przyszłości w perspektywie kolejnych dwudziestu lat. Istotne było, by przygotowany opis był możliwie jak najbardziej szczegółowy. Po dwudziestu latach, nie bez trudu, odnaleziono uczestników opisywanego eksperymentu i przeprowadzono rozmowy na temat ich aktualnej sytuacji życiowej. I co się okazało? Osoby z pierwszej grupy zapytane o to, czy tak sobie wyobrażały swoje życie dwadzieścia lat temu, w 90% odpowiedziało, że nie. W zdecydowanej większości mieli zupełnie inne plany życiowe, zdecydowanie większe ambicje i na ogół nic im z tego nie wyszło. Z całej grupy tylko pojedyncze osoby były całkowicie usatysfakcjonowane z sytuacji, w jakiej się aktualnie znajdowały. W drugiej grupie zadowolonych było dużo więcej, choć i w tym przypadku aż 90% osób stwierdziło, że ich cele sprzed dwudziestu lat mocno omsknęły się w porównaniu z tym, co się z nimi aktualnie dzieje. W trzeciej grupie proporcje dokładnie się odwróciły. Tu większość osób była wyraźnie usatysfakcjonowana swoją pozycją życiową, mieli poczucie spełnienia a nawet uznająca się za ewidentnych ludzi sukcesu.

Przed wiekami Seneka Młodszy powiedział: "Jeśli nie wiesz, do którego portu płyniesz, będziesz miał wiatry zawsze w przeciwną stronę". Jeśli nie planujesz swoich działań, musisz się liczyć z niezaplanowanymi efektami. Przypadkowością zdarzeń. Utrudnieniami, do których pokonania nie jesteś przygotowany. Jeżeli natomiast planujesz swoje życie, z reguły osiągasz to co zamierzyłeś. A jeśli nie osiągasz, to możesz sprawdzić dlaczego tak się stało i albo zmienić sposób działania, albo... zmienić cel, ponieważ ten, do którego dążysz być może nie jest dla ciebie do uzyskania.

I po co ten cały tekst? Przed nami kolejny rok szkolny. Kolejne spotkanie z naszymi uczniami. Jak często zastanawiamy się, jacy będą za 30 lat? Jak często zastanawiamy się, kogo, z wyposażeniem jakich kompetencji, postaw chcemy wypuścić spod naszych skrzydeł? Na pewno planujemy cele, które zamierzamy osiągnąć podczas kolejnych zajęć, ale czy zastanawiamy się w jakim celu przez kolejne trzy lata pracujemy z kolejną grupą nowych uczniów? I co sobie o nich myślimy? I na ile to, co sobie myślimy nam się sprawdza? Co myślimy o sobie samych i o naszej pracy? I jak się to ma do tego, jak nas oceniają inni? Warto zadać sobie te pytania i udzielić sobie na nie odpowiedzi. Jesteś tym, kim myślisz że jesteś. Otrzymujesz od świata to, o czym myślisz, że świat ci da. Pytanie, dlaczego tak często płacą za to nasi uczniowie?

 


* * *
 
 
 O autorze:
Jarosław Kordziński  

Jarosław Kordziński

Centrum Komunikacji i Mediacji Akademia Dialogu
właściciel / szkoleniowiec / redaktor / autor / ekspert edukacyjny


Trener szkoleniowiec specjalizujący się w kształceniu kompetencji społecznych: komunikacji interpersonalnej, pracy w zespole, rozwijaniu umiejętności przywódczych, wywierania wpływu na innych, autoprezentacja itp.) Mediator sądowy. Autor i realizator szkoleń e-learningowych. Duże doświadczenie w pracy na rzecz rozwoju zawodowego nauczycieli wychowawców. Autor programów szkoleniowych z zakresu zarządzania szkołą, pracy zespołowej, kształcenia i wychowania a także rozwoju zawodowego nauczycieli. Trener w programie TERM-IAE. Superwizor w programach Sierra-PIE oraz TERM-Edukator. Autor licznych projektów oraz szkoleń z zakresu zarządzani placówkami oświatowymi (motywowanie, ocena pracowników, zarządzanie jakością w szkole), metod pracy wychowawczej, współpracy z rodzicami, planowania i realizacji własnego rozwoju. Realizator zajęć z zakresu psychoedukacji w projekcie English Teaching finansowanym ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Ciągła praca dla szkół i nauczycieli w zakresie miedzy innymi przeciwdziałania agresji, rozwiązywania sytuacji konfliktowych w szkole, profilaktyki uzależnień, komunikacji interpersonalnej, współpracy z rodzicami itd.

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Koszty wychowania dzieci w Polsce 2019

Redakcja portalu 31 Maj 2019

Kolorowanki do kosza, czyli rozważania ostrożnego pedagoga

Jarosław Pytlak 30 Maj 2019

Polska edukacja w ocenie przedsiębiorców

Redakcja portalu 24 Maj 2019

Raport o finansowaniu oświaty w Polsce w latach 2004-2018

Redakcja portalu 23 Maj 2019

UNICEF: W Polsce zaledwie 39% dzieci rodziców o niskim statusie zawodowym deklaruje chęć dalszego kształcenia na poziomie wyższym

Redakcja portalu 22 Maj 2019


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej