Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Żeby w szkole było radośniej…

Karolina Krzysik, 25 Kwiecień 12 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Kilka lat temu Ministerstwo Edukacji Narodowej uruchomiło program „Radosna Szkoła”. Miał on stanowić przygotowanie i wsparcie placówek edukacyjnych przed przyjęciem do szkół sześciolatków. O tym programie MEN, w przeciwieństwie do innych, takich jak np. „Cyfrowa Szkoła”, dotychczas nie było zbyt głośno. Jednak od kilku  tygodni mówi się o nim coraz częściej, gdyż ruszają przebudowy szkolnych placów zabaw.

radosna_szkola
fot. www.schoormans.pl 
 


Czym właściwie jest „Radosna Szkoła”?

„Radosna Szkoła” jest programem rządowym stworzonym dla potrzeb reformy, która objęła sześciolatki. Miała wesprzeć szkoły w stwarzaniu warunków sprzyjających adaptacji sześciolatków do warunków edukacji szkolnej. Jest to ważny program z tego względu, że bierze pod uwagę możliwe trudności w przystosowaniu się młodszych dzieci do warunków i zasad obowiązujących uczniów szkoły podstawowej. 

Zgodnie z informacjami zamieszczonymi na stronie MEN, w ramach tego programu organy odpowiedzialne za prowadzenie szkół podstawowych mogą uzyskać środki finansowe na:
 

  • pomoce dydaktyczne do miejsc zabaw w szkole:
    Ich zadaniem jest zapewnienie możliwości organizacji zabaw ruchowych, zgodnie z naturalnymi potrzebami rozwojowymi dzieci, związanymi z dużą aktywnością fizyczną. Miejsca zabaw powinny być wyposażone w przyrządy pozwalające na zaspokojenie przez dziecko potrzeby ruchu, i obejmować w szczególności duże, miękkie klocki, miękkie piłki w różnych kolorach i wielkościach, materace do zabaw, tory przeszkód, elementy lub zestawy umożliwiające pokonywanie wysokości, a zarazem usprawniające koordynację wzrokowo – ruchową. Powinny też być wyposażone w sprzęt spełniający funkcje edukacyjne i usprawniający małą motorykę (układanki czy kąciki tematyczne, zachęcające dzieci do zabaw i zajęć z rówieśnikami). Natomiast po intensywnym ruchu i zabawie każde dziecko powinno mieć możliwość wyciszenia, relaksu czy indywidualnej pracy. Służyć temu powinien obszar sali, w którym znajdą się urządzenia pozwalające na rozwijanie uzdolnień i zainteresowań (np. plastycznych, konstrukcyjnych), ale jednocześnie umożliwiające odpoczynek i wyciszenie w dogodnej pozycji (materace, pufy).
 
radosna_szkola
fot. www.zl.lubań24.pl 
  
  • urządzenie szkolnego placu zabaw:
    Ma on umożliwić młodszym dzieciom podejmowanie aktywności fizycznej w sposób pozwalający rozładować napięcia emocjonalne i fizyczne, wynikające z możliwego ograniczenia spontanicznej aktywności w trakcie zajęć prowadzonych w klasach. Szkolny plac zabaw powinien być przygotowany do prowadzenia z dziećmi różnych form zajęć ruchowych (na przykład pokonywania przeszkód, wspinania, czworakowania, przeskoków, przeplotów czy zwisów). Dogodnym miejscem usytuowania szkolnego placu zabaw może być sąsiedztwo boiska lub bieżni, które mogą być wykorzystywane do prowadzenia zabaw i gier ruchowych. Powinien być także wyposażony w różnorodne drabinki, drążki, ścianki wspinaczkowe, pomosty, zjeżdżalnie, równoważnie, przeplotnie oraz kolorowe huśtawki. Plac zabaw urządzony przez szkołę powinien być bezpieczny. Ważne jest zastosowanie nowoczesnej, bezpiecznej nawierzchni pod urządzeniami, właściwe rozmieszczenie sprzętu znajdującego się na placu zabaw oraz przyjazne zagospodarowanie pozostałego terenu zielenią.
 
radosna_szkola_3
fot. www.semag.pl 

  
Nauka przez zabawę

Jak widać, z analizy założeń programu można wyciągnąć jeden podstawowy wniosek: edukacja najmłodszych uczniów ma stanowić połączenie nauki z zabawą. Takie podejście do przyjmowania najmłodszych do społeczności szkolnej ma spowodować, iż okres adaptacyjny stanie się łagodnym przejściem z przedszkola do szkoły. Place zabaw mają umożliwić dzieciom rozładowanie napięć fizycznych i emocjonalnych, powstających w trakcie zajęć w klasie szkolnej.
 
radosna_szkola_4
fot. www.interia.pl/ 

  
Reorganizacja placów zabaw

Szkolne place zabaw mają być przystosowane do prowadzenia z uczniami początkowych klas różnych zabaw ruchowych. W związku z tym rząd przeznaczył pieniądze na remonty placów, które obejmą zamontowanie nowoczesnych urządzeń: huśtawek, drabinek, równoważni, zjeżdżalni, ścianek wspinaczkowych, drążków i wyłożenie powierzchni pod nimi płytami gumowymi. Tego typu nawierzchnia jest bezpieczna dla dzieci, gdyż dobrze amortyzuje uderzenia i minimalizuje ryzyko urazu. Poza tym płyty gumowe są łatwe do utrzymania w czystości, trwałe, antypoślizgowe i dźwiękochłonne.

Nawierzchnie gumowe mogą mieć różną grubość. Każda jest właściwa dla różnej wysokości możliwego upadku. Łatwo można je zamontować i ułożyć na rozmaitych nawierzchniach (asfalt, beton, inna utwardzana powierzchnia). Elastyczność w ich stosowaniu sprawia, że z programu „Radosna Szkoła” może skorzystać dużo placówek.
  
  
Które szkoły mogą stać się bardziej radosne?

Program „Radosna Szkoła” obejmuje wykonanie przyszkolnych placów zabaw oraz wyposażenie sal gimnastycznych, mieszczących się w szkołach prywatnych i państwowych. Z danych Ministerstwa Edukacji Narodowej wynika, że do 2014 roku z programu skorzystać może 14000 szkół.
  
 

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej