Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Z trzeciej strony

Aleksander Lubina, 02 Wrzesień 16 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Niewątpliwie jest jak jest. Z jednej strony, przyznać należy, istnieją niezwykli nauczyciele, super belfrzy, innowatorzy… To dobrze, że są. Może dzięki nim jest, jak jest. Z tej jasnej strony ukazują się osobiste CV, opisy eksperymentów, zdarzeń wyjątkowych, działań codziennych w roku szkolnym i podczas wakacji oraz ferii. Publikują naukowcy, piszą konsultanci i doradcy, piszą nauczyciele bardziej i mniej doświadczeni. Praktycy i teoretycy – bardziej i mniej w chmurach bujający, twardziej i delikatniej po ziemi stąpający. Dobrze, że są.
 

Dobrze, że piszą a nawet publikują. Bez komentarza pozostawić należy zagadnienia, tematy i tytuły, cytaty – wszak autorzy robią to w dobrej wierze, ale cholera cytaty, te cytaty:
 

Niezależnie od tego, z jak wielkim natężeniem toczy się publiczna debata na temat roli nauczyciela we współczesnej szkole, w powszechnej świadomości niezmiennie tkwi przekonanie, że jego podstawowym zadaniem jest po prostu uczyć. Nauczanie młodych ludzi jawi się społeczeństwu czynnością nieledwie produkcyjną, zależną przede wszystkim od indywidualnych umiejętności nauczyciela i zastosowanych przezeń metod.

Nie od dziś wiadomo, że uczniowie lubią się dobrze bawić. Niestety szkolna codzienność wymaga od nich zupełnie innych zachowań. Niektóre gimnazjalne lekcje w powszechnym przekonaniu szczególnie nie nadają się do zabawy – fizyka, matematyka, ale również historia, której uczę zaledwie od roku.

Warunkiem skutecznego uczenia się jest angażowanie w proces nauki jak największej ilości zmysłów. Gdy jeszcze dodatkowo dochodzą do tego emocje – sukces gwarantowany.

Czy w szkole XXI wieku potrzebujemy technologii i do czego? Takie pytanie może wydać się nieco dziwne. Patrząc jednak z zewnątrz na technologie (nie)obecne w placówkach oświatowych wielokrotnie można dojść do wniosku, że ten potencjał nie do końca w szkołach jest optymalnie wykorzystany.  

Na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki lub zajęciach technicznych dzieci będą uczyć się podstaw programowania i robotyki oraz poznają świat nowych technologii.

… dwunastogodzinny maraton edukacyjny w internecie …

To tylko odrobinka tego, co w ostatnim czasie napisane zostało. Co będzie być miało na czyjąś pracę, może i na praktykę danej szkoły. 

Z drugiej strony wiadomo, że umiejętność analizy i redukcji to podstawowe wymagania stawiane pedagogom. Opanowania tej umiejętności nie dokumentuje ani jeden program nauczania na którymkolwiek etapie edukowania. Przykładowo podstawa programowa w szkole podstawowej (klasy 4-6) to wyłącznie księga niespełnionych życzeń nauczycieli funkcyjnych i urzędników dożywotnich oraz nieszczęście uczniów.  Mówiąc wprost i po prostu: podstawa nadal jest nie do opanowania, nadal jest zbyt obszerna, nadal jest z księżyca i nadal jest napisana kosmicznym językiem. Nie ma śladu analizy i redukcji. 

Owszem, podstawę da się zrealizować, ale nie da się osiągnąć celów w niej założonych. Przykładowo opanowanie podstawy da klas IV – VI dałoby nam społeczeństwo tak wykształcone i wychowane, że zazdrościć mogłyby wszystkie pozostałe państwa, narody i społeczeństwa naszego globu. Żeby mój wywód krytykować należy tę podstawę przeczytać ze zrozumieniem. Dla zobrazowania moich olbrzymich wątpliwości kilka tylko pytań dotyczących podstawy programowej kas IV - VI:
 

  • Które z dzieci nauczycieli, dyrektorów, wizytatorów, naczelników i kuratorów rozpoznawało w tekście literackim: porównanie, przenośnię, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy i objaśniało ich role?
     
  • Które w całości lub wyborze (zgodnie z w danym czasie obowiązującymi przepisami) przeczytało poniższe lektury obowiązkowe: 

    Frances Hodgson Burnett Tajemniczy ogród
    Jan Brzechwa Akademia Pana Kleksa
    Carlo Collodi Pinokio
    Roald Dahl Charlie i fabryka czekolady
    Antonina Domańska Historia żółtej ciżemki
    Irena Jurgielewiczowa Ten obcy
    Stanisław Lem Bajki robotów
    Clive Staples Lewis Lew, Czarownica i stara szafa
    Astrid Lindgren Bracia Lwie Serce
    Kornel Makuszyński Szatan z siódmej klasy
    Aleksander Minkowski Dolina Światła
    Ferenc Molnár Chłopcy z Placu Broni
    Lucy Maud Montgomery Ania z Zielonego Wzgórza
    Edmund Niziurski – wybrana powieść (np. Niewiarygodne przygody Marka Piegusa, Sposób na Alcybiadesa);
    Joanna Olech Dynastia Miziołków
    Joanna Onichimowska – wybrana powieść (np. Duch starej kamienicy, Daleki rejs); 
    René Goscinny, Jean-Jacques Sempé Mikołajek (wybór opowiadań z dowolnego tomu); 
    Henryk Sienkiewicz W pustyni i w puszczy
    Alfred Szklarski – wybrana powieść (np. Tomek w krainie kangurów); 
    Dorota Terakowska Władca Lewawu;
    Mark Twain Przygody Tomka Sawyera
    John Ronald Reuel Tolkien Hobbit, czyli tam i z powrotem
    Juliusz Verne W 80 dni dookoła świata
    Moony Witcher Dziewczynka z szóstego księżyca

    To wszystko w trzy lata tylko - ale za to z obrzydzeniem, bo jadło nawet najsmaczniejsze w ilościach zbyt wielkich i w czasie zbyt krótkim niestrawnościami skutkuje.
     
  • Kto na lekcjach muzyki wykorzystywał w śpiewie oraz w grze na instrumentach znajomość pojęć i terminów muzycznych określających podstawowe elementy muzyki (melodię, rytm, harmonię, agogikę, dynamikę, artykulację)?
     
  • Kto odczytywał i zapisywał elementy notacji muzycznej (nazwy siedmiu dźwięków gamy oraz ich położenie na pięciolinii, klucz wiolinowy, znaki graficzne pięciu wartości rytmicznych nut i pauz, podstawowe oznaczenia metryczne, agogiczne, dynamiczne i artykulacyjne)?
     
  • Kto uczył się swego kraju historii zagadnień głównych 29, podzielonych na zagadnień szczegółowych 97? 


Podobnie z przyrodą, na której wymaga się geografii fizycznej i politycznej, biologii, zoologii, chemi organicznej i nieorganicznej. 

Dla kogo w klasach 4-6 prostą okazała się matematyka, bo co to za sztuka na przykład obliczać kwadraty i sześciany liczb naturalnych, stosować reguły dotyczące kolejności wykonywania działań, interpretować liczby całkowite na osi liczbowej, obliczać wartość bezwzględną, przedstawiać ułamek jako iloraz liczb naturalnych, a iloraz liczb naturalnych jako ułamek, skracać i rozszerzać ułamki zwykłe?

Z trzeciej strony – kto z czytających ten tekst znał podstawę programową MEN jako nauczyciel, kto jako uczeń, zanim zabrał się za czytanie tegoż tekstu?

Kto zdałby egzamin po kasie 6? Kto opanował sprawności, wiedzę, umiejętności i kompetencje wymagane w tej podstawie. 

Nauczyciele udają, że wymagają, uczniowie udają, że opanowali podstawę.

A jest, jak jest. A jak jest, każdy widzi. 

Złe posługiwanie się językiem polskim – błędy ortograficzne, błędy słownikowe, błędy gramatyczne – kalki językowe, wulgaryzmy, wulgaryzmy i wulgaryzmy. Skąd ta pewność emeryta? Ano stąd, że jeszcze widzę i jeszcze słyszę. Słyszę w programach telewizyjnych, słyszę w audycjach radiowych, słyszę na ulicy – jedno wielkie szambo językowe. Czytam, czytam przede wszystkim w internecie, czytam na murach, czytam w toaletach, czytam na stadionach - zgroza. Czy ważne jest opanowanie języka? Ważne, bo masy stanowią o poziomie gospodarczym wynikającym z kultury. Kulturę determinuje język. Kultura to pielęgnowanie dobra i pracy, to szacunek wobec życie. Gwałt na języku, to zabijanie  kultury, a kiedy kultura nie żyje, to wolno zabijać ludzi. Bo co by za głupoty nie powtarzać o ludobójcach, to byli oni prymitywami nienawidzącymi języka i umiejętność wyrażania myśli.

Opanowanie matematyki? Logika, rachunek prawdopodobieństwa, dedukcja? 

Docieranie do informacji? Europejskie kompetencje kluczowe? Gdzie porozumiewanie się w języku ojczystym, porozumiewanie się w językach obcych, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość, świadomość i ekspresja kulturalna.   

Powiem wprost: po 27 latach samorządzenia mamy ciemnogród nieczytający, niepiszący, niemyślący, ale za to diasecko groźny, tak groźny, że ukrywają się ludzie kulturalni.

Powiem jeszcze raz wprost: źle mi, kiedy słowa są wielkie, a wokół chamstwo, ciemnota, sekty i nacjonalizm.

Jest jedno, być może  wyjście – nauczycielki i nauczyciele przestańcie owijać w bawełnę, pisać i głosić dyrdymały - zacznijcie wymagać czytania i myślenia i zacznijcie tępić chamstwo! 

Przestańcie pisać o ocenianiu – zacznijcie oceniać. Nie genderowsko, nie średnią ważoną, nie kształtując – zacznijcie oceniać nawet średnią, ale tak, żeby każdy rozumiał. O tym napiszę w następnym tekście.

 


* * *


 

 O autorze:
Aleksander Lubina  

Aleksander Lubina

od 2015 r. emeryt, były nauczyciel języka niemieckiego (oraz w latach 80-tych innych przedmiotów ogólnokształcących) z prawie 40-letnim stażem pracy w szkołach i uczelniach na wszystkich poziomach kształcenia (podstawowe obu systemów, gimnazjum, liceum, uniwersytet); doradca i konsultant w wielu ośrodkach doskonalenia nauczycieli. Publicysta edukacyjny, autor programów nauczania, projektów, skryptów, poradników, wykładów i referatów, śpiewnika. Germanista, andragog, regionalista, wykształcenie zdobywał i pogłębia w Polsce, Niemczech i Szwajcarii. Interesuje go współczesna edukacja, zwłaszcza dydaktyka wykorzystująca dostępną wiedzę o pracy ludzkiego mózgu, w tym zagadnienia operacjonalizacji celów, transfer, memoryzaja, kognitywizacja oraz wyrównywanie szans edukacyjnych. Publicysta, tłumacz, prozaik, poeta. Pisze w językach polskim, niemieckim i śląskim. Tłumaczony na niemiecki, rosyjski, polski, śląski. Nagradzany za osiągnięcia edukacyjne, sportowe i wojskowe. 

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej