Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Wypalenie zawodowe, czyli efekt odmóżdżonego ucznia

Mariusz Włoch, 09 Kwiecień 14 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Kiedy uczeń zostanie już całkiem odmóżdżony i ostatecznie zatraci zdolność myślenia, nauczycielowi nie pozostanie wiele roboty, oprócz oczekiwania na dzwonek kończący lekcję. Tylko że jak długo można w taki sposób pracować? Jeśli w ogóle można, ma się rozumieć. 
 

Być może dlatego często słyszę, że kolejny nauczyciel wypalił się zawodowo. Że praca straciła sens, że nic się nie da zrobić, że wszystko jest głupie itd. Cóż, sam mam takie momenty, że chętnie rzuciłbym wszystko i wyjechał w góry obserwować woły piżmowe lub wsłuchiwać się w ruchy tektoniczne. Ale czy to oznacza wypalenie zawodowe? Chyba nie, to raczej chwilowe przeciążenie, które szybko mija. Jeśli umiesz sobie z tym poradzić. Ale to nieco inna historia, do której wrócę przy innej okazji.

A co z wypaleniem zawodowym typowego szkolnego nauczyciela?

Nauczyciel, tak jak przedstawiciel każdego zawodu, oczekuje szacunku. To naturalna ludzka potrzeba. Dobrze wiemy, że szkoła w obecnej postaci to jedna z ostatnich instytucji, gdzie można liczyć na szacunek i wdzięczność. Choć z drugiej strony, jeśli NIE liczysz na wdzięczność, to się NIE zawiedziesz, kiedy jej nie otrzymasz. Może to odrobinę okrutne, jednak nie można chyba odmówić temu stwierdzeniu logiki.

Nauczyciel szuka zatem dowartościowania, które w sytuacji szkolnej przejawia się dążeniem do ciągłej dominacji i rządzenia – dobrym narzędziem jest tutaj dziennik lekcyjny. W niektórych przypadkach takie zachowanie może być efektem kompleksów, z których taka osoba nie zdaje sobie sprawy albo nie dopuszcza świadomości ich istnienia. Z kolei brak poczucia własnej wartości prowadzi do frustracji i podważania autorytetu innych, wreszcie do nienawiści żywionej wobec współpracowników. Hm, mam wrażenie, że wizja ciemnieje i gęstnieje coraz bardziej...

Pozostaje jeszcze jeden nieprzyjaciel, główny, zasadniczy wróg – uczeń. Niewielu nauczycieli potrafi dotrzeć do ucznia w tym szybko zmieniającym się świecie, zwłaszcza jeśli nadal bazują na utartych schematach szkolnych procedur. Brak elastyczności tylko utwierdza nauczyciela w przekonaniu, że uczniowie to wrogowie, których należy ciągle zwalczać. I wydaje im się, że nie istnieje inne rozwiązanie.

Szkoda, bo takie myślenie bardzo ogranicza, wręcz zamyka drogę ku nowym możliwościom. Nauczyciel zamknięty w tunelu nie widzi żadnych rozwiązań oprócz typowego byle do wakacji.

Jeśli do tego dochodzą problemy osobiste, których nauczyciel nie potrafi oddzielić od działalności zawodowej, zaczyna się robić naprawdę niewesoło. Jakże często dochodzi do zjawiska projekcji, czyli przenoszenia własnych odczuć na inne osoby, co w żaden sposób nie wpływa na polepszenie wzajemnych stosunków. Ciągła walka zamiast współpracy nie stanowi rozwiązania.

A czy wypalony zawodowo nauczyciel może skutecznie przekazywać wiedzę? Być może potrafi wiedzę przekazać, ale czy potrafi tą wiedzą zainteresować uczniów? No i kto tu tak naprawdę zostaje odmóżdżony?
 


* * *


 
 O autorze:
Republika Edukacji   

Mariusz Włoch

Działam w Grupie Rozwoju Kompetencji Komunikacyjnych i Językowych WŁADCA JĘZYKÓW & IDEA NLP. Inspirujemy i stwarzamy przestrzeń do rozwoju i poszukiwań sposobów poprawy jakości życia. Moje hobby to język jako narzędzie - ukończyłem lingwistykę stosowaną na wydziale neofilologii na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Dalsza edukacja sprawiła, że dziś jestem także dyplomowanym trenerem biznesu, trenerem NLP, coachem prowokatywnym.

Artykuł ukazał się również na łamach serwisu wolnej publicystyki edukacyjnej Nowy Model Szkoły
 

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 19 Lipiec 2021

Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 10 Maj 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej