Wszystkim nam się udaje
Testy PISA, których wynikami chwalą się nauczycielskie związki i ministerstwo edukacji, obok wzrostu jakości pracy polskich szkół, pokazują ponadto, że awans Polski w rankingach, to zasługa najsłabszych uczniów, którzy wypadają lepiej niż najsłabsi uczniowie z innych krajów. To ważne. To pokazuje, że polska szkoła, a gimnazjum w szczególności, dba o wyrównywanie szans wszystkich swoich uczniów, a o ofertę dla najsłabszych w szczególności.
Kiedyś przeczytałem, że w Stanach Zjednoczonych uczniowie od najmłodszych lat są pod opieką psychologów. Byłem zachwycony. Do czasu. Do czasu, kiedy się dowiedziałem, że specjaliści ci pilnie się przyglądają najmłodszym uczniom, żeby stwierdzić, w których warto inwestować, a którzy i tak poprzestaną na podstawowych wynikach, które z grubsza można uznać za wystarczające. Taka drobna segregacja. Bardzo pragmatyczna. Po co inwestować w osoby, które nie rokują specjalnej nadziei. Nawet jeśli wypadną w efekcie trochę lepiej, to i tak Nobla na pewno nie dostaną. Lepiej więc zadbać o potencjalnych noblistów, nawet importowanych z innych krajów. Tymi przynajmniej się będzie można pochwalić. Kto tam podziwia przeciętniaków.
Tymczasem polska szkoła, a gimnazja w szczególności, potwierdzają, że dbają również o przeciętnych. Także tych, którzy ani nie mają specjalnej motywacji ani szczególnych możliwości. Pewnie odbywa się to kosztem tych szczególnie zdolnych. I tu zapewne trzeba zrobić coś, co zmieniło by tę sytuację. Sporo tych rozwiązań wprowadza się dziś dzięki projektom finansowanym z funduszy europejskim. W moim powiecie o uczestnictwo w tego typu projekcie "Zdolni z Pomorza" ubiegało się blisko 4 uczniów na jedno miejsce. Widać, że jest sporo młodych, którym zależy na własnym rozwoju. Warto dbać jednak o tych, którzy tacy zdolni nie są.
Jesteśmy tacy dumni z polskiego hydraulika. W jakimś sensie reprezentanta środowiska, które nie osiągnęło najwyższych lotów jeśli chodzi o wyniki kształcenia. Dlaczego więc tak dobrze dają sobie radę na świecie. Może dlatego, że nikt ich nie skreślił na wejściu. Zdaję sobie sprawę, że praca z uczniami, którym trudniej osiągać wysokie wyniki nie jest szczególnie łatwa, ani tym bardziej satysfakcjonująca. Tym bardziej pewnie warto dziękować osobom, które tak skutecznie sobie z tym dają radę. DZIĘKUJĘ.
0
![]() |
![]() |
![]() |
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14